וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה במספר המעסיקים שמבקשים לפטר עובדות בהריון

חיים ביאור

10.3.2009 / 9:15

התמ"ת: עלייה של 26% במספר הבקשות להיתרים לפיטורי נשים הרות ב-2008. מנגד מקשיח המשרד את הקריטריונים לקבלת היתר

על רקע המשבר הכלכלי זינק מספר המעסיקים הפונים למשרד התמ"ת כדי שיאשר להם לפטר עובדות בהריון.

מנתונים שנאספו במשרד עולה, כי ב-2008 הוגשו 1,609 בקשות בקשות לקבלת היתר לפיטורי עובדות בהריון - גידול של 26% לעומת 2007.

רבקה מקובר, מנהלת אגף הרישוי במינהל ההסדרה והאכיפה במשרד התמ"ת, אמרה כי הגידול המשמעותי במספר הבקשות הורגש החל באוקטובר האחרון, מיד לאחר החגים. לדבריה, מגמת העלייה בבקשות לקבלת היתר לפיטורי עובדות בהריון אף הוגברה בחודשיים הראשונים של 2009, שבהם התקבלו 252 בקשות, לעומת 120 בחודשיים הראשונים של 2008 - גידול של 110%.

חוק עבודת נשים אוסר על פיטורי נשים מעבודתן עקב הריונן, למעט בהיתר של משרד התמ"ת. באחרונה הגבירו חברות וארגונים את לחצם על המשרד, כי יגמיש את מדיניותו בעניין פיטורי עובדות הרות ויזרז את הטיפול בהנפקת ההיתרים לפטרן.

עו"ד נחום פינברג, יו"ר פורום דיני העבודה בלשכת עורכי הדין ובעליו של משרד עורכי הדין הגדול ביותר בישראל לייצוג מעסיקים, שיגר פנייה בעניין זה לממונה על חוק עבודת נשים במשרד תמ"ת, חיה חוגי.

"קיבלנו תלונות רבות מצד מעסיקים על עיכובים בלתי סבירים מטעם משרד התמ"ת במתן החלטות בנוגע לבקשות להתיר את פיטוריהן של עובדות בהריון", כתב פינברג. "התופעה החריפה מאוד בשנה האחרונה. ההחלטות מתקבלות פעמים רבות לאחר הליך שנמשך שלושה ואף ארבעה חודשים תמימים".

פינברג הוסיף והתלונן במכתבו כי גם כשניתן היתר לפיטורים, הוא אינו ניתן רטרואקטיבית. "למשל, מעסיק שפיטר עובדת שהודיעה לו על הריונה, רק לאחר שקיבלה את מכתב הפיטורים נאלץ להמתין מספר לא מבוטל של חודשים עד לקבלת ההיתר, ובינתיים הוא נאלץ לשלם לאותה עובדת שכר ותנאים נלווים מלאים - כל זאת מלבד הקושי הכרוך בהחזקת עובדת שיודעת כי אין ביכולתו של המעסיק לפטרה", כתב.

ברומזו לריבוי הפניות של מעסיקים לקבלת היתר פיטורים כתב פינברג לחוגי כי הוא מודע לעומס העבודה המוטל על משרד התמ"ת. עם זאת, הוסיף, לעתים מתן ההיתרים מטופל באופן שמונע למעשה את קבלתם או מייתר את הפנייה למשרד התמ"ת, ומשמעות הדבר, לטענתו, היא איסור גורף על פיטורי נשים בהריון. "לא זו היתה כוונת המחוקק", כתב.

פינברג הזהיר: "לעיכובים אלה השלכות מרחיקות לכת; הם עלולים להניא מעסיקים רבים מלקלוט לעסקיהם נשים והורים לעתיד".

מקורות במשרד התמ"ת מאשרים שמאז המשבר הכלכלי החמיר המשרד את יחסו לתופעת פיטורי נשים בהריון. לדבריהם, ב-2007 אישר המשרד 58% מהבקשות של מעסיקים להתיר פיטורים אלה, בעוד שב-2008 שיעור ההיתרים ירד ל-47%. הם ציינו כי כל הבקשות לפיטורי נשים בהריון באות מצד המגזר הפרטי, למעט גוף ממשלתי אחד - משרד החינוך.

מקובר אמרה: "מאז שפרץ המשבר אנו נותנים למעסיקים להזיע. המשבר הכלכלי אינו מלת קסם. עליהם להוכיח במסמכים ולשכנע אותנו שאין קשר בין פיטוריה של עובדת לבין היותה בהריון, וזה תהליך שאורך זמן לא מועט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully