וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל מציג כעת את התכנית הכלכלית

סטנלי פישר מציג את המלצותיו לממשלה, בעיקר בתחום המשבר בשוק העבודה. בבנק מעריכים שהריבית תרד השנה לאפס

בנק ישראל מקיים כעת מסיבת עיתונאים, שבה הוא חושף את תכניתו הכלכלית לטיפול במשבר. נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, ומנהלת חטיבת המחקר, ד"ר קרנית פלוג, מציגים את המלצותיהם למדיניות הכלכלית הרצוייה למדינה, מתוקף תפקידם כיועצים הכלכליים לממשלה.

בכך, הבנק גולש מהתחום המוניטרי (קביעת שער הריבית והצבת יעדי אינפלציה) אל התחום הריאלי. בפרט, הבנק ייתן את המלצותיו לגבי שוק העבודה, שחווה גל פיטורים.

הבנק המרכזי יכול רק לתת המלצות בנושאים הפיסקליים, מאחר שהביצוע נתון בידי הממשלה, שקובעת את גודל התקציב ואת סדרי העדיפויות.

לאחר שהוריד את הריבית מספר פעמים, הבנק שלף לאחרונה נשק מוניטרי נוסף במסגרת מלחמתו במחנק האשראי, והחליט לרכוש אג"ח ממשלתיות בשוק ההון.

במשרד האוצר נשמעה ביקורת כלפי הבנק, כאילו הוא מממן את פעילות הממשלה ו"מדפיס כסף". בתשובה לביקורת זו, הבנק המרכזי אמר כי יווסת את כמות הכסף במשק באמצעות הנפקת מק"מים, שסופגים בחזרה חלק מהיצע הכסף.

האפקטיביות של הורדות הריבית

אתמול נחשפו דיוני הריבית האחרונים שקיים הבנק בפברואר. הבנק העריך שהשנה יתייצב התוצר ואולי אף ירד. האינפלציה תרד מתחת לטווח התחתון של היעד - 1%.

הריבית, שתיקבע על ידי הבנק עצמו, צפוייה לרדת בהדרגה לסביבות ה-0, ואולי אף למטה מכך. שיעור האינפלציה השנתי, שמבטאת את השינוי במחירים, יירד למינוס 0.2% במהלך השנה.

החלטת הריבית התקבלה פה אחד, כאשר אבעה חברי הנהלה סברו שיש להוריד את הריבית ב-0.25% ואילו חבר הנהלה אחד סבר שיש להורידה ב-0.5%.

חברי ההנהלה הוסיפו שלא ברור מה מידת האפקטיביות של הפחתות הריבית על עלות האשראי במשק. למרות הריבית האפסית, הבנקים מוגבלים ביכולתם להמשיך ולתת אשראי ללקוחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully