וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביטחונות קורסים והבנקים מוחקים

עו"ד צחי כהן

10.3.2009 / 14:26

ירידת שווי הביטחונות תגרור מחיקות נוספות. הטייקונים ימשיכו לנשום בקושי בסיוע הבנקים, משקי הבית לא יקבלו הנשמה

בנק הפועלים הוא הבנק החשוף ביותר במערכת הבנקאית לחברת אפריקה ישראל של לב לבייב – 76% ממניות אפריקה משועבדות לבנקים – רובן לבנק הפועלים וחלק קטן יחסית לבנק לאומי.

השבוע, לאחר שהודיעה על אזהרת רווח והפסד צפוי של 2.7 מיליארד שקל בעיקר בשל מחיקת ערך נדל"ן שירד, צללה מניית אפריקה בעוד 7.2%. בשנה החולפת אפריקה איבדה 92% מערכה. עולה מכך שהביטחונות המצויים בידי הבנקים איבדו את החלק הארי מערכם. רק לפני כמחצית השנה שווי מניות אפריקה עמד על 4.1 מיליארד שקל וכיום ערכם מגיע ל- 1.25 מיליארד שקל בלבד.

עולה מכך שגם ברבעון האחרון של 2008 יאלצו פועלים ולאומי לבצע "התאמות" ערך לביטחונות שברשותם ולמחוק סכומי עתק נוספים.

פישמן, אריסון, תשובה וגם נרקיס

הבנקים כבר ביצעו במהלך 2008 מחיקות בגין מניות אפריקה ואולם שווי המניות המשיך לרדת ולכן שווי הביטחונות נשחק ועימו תגדל ההפרשה – מחיקה. כמו אפריקה יש עוד חברות ששעבדו ניירות ערך שונים ששווים ירד בשיעור חד:

כלכלית ירושלים (אליעזר פישמן), החברה לישראל (משפחת עופר), קבוצת אי.די.בי (נוחי דנקנר), שמצבה הפיננסי טוב בהשוואה ללויים אחרים, וקבוצת דלק (יצחק תשובה) שתפריש מאות מיליונים בגלל ירידה במכירות דלק רכב ובעיות בהפניקס ביטוח. גם עסקי הבנזין יסבו הפסד ניכר. מציאת גז בקידוח תמר יניבו הכנסות לדלק רק בעוד כארבע שנים.

גם שרי אריסון, בעלת השליטה, בבנק הפועלים שיעבדה ביטחונות סחירים ששווים ירד בשיעור חד. אקירוב ימחק כסף בגלל רכישת מניות בנקים ויש עוד מוחקי הון. ללווים הגדולים הללו יש להוסיף אינספור לווים קטנים יותר שהיקף ביטחונותיהם צלל לאור המפולת בבורסה.

גם כאלה ששיעבדו נדל"ן ולא מניות מצויים בבעיה, שכן ערך הביטחונות ירד גם אם בצורה מתונה יחסית. לא הזכרנו את אלה שלקחו אשראי חוץ בנקאי ושיעבדו מניות שירדו 70% עד 90% בשנה החולפת. גם לא עסקנו באלי רייפמן שמצא בנק בביצה אצל שלי נרקיס בריבית של 40% נגד שעבוד של מניות שנשחקו עד דק.

נחזור לבנקים - על פי הערכות הבנקים יאלצו למחוק עד 2% מתיק האשראי לציבור המשמעות – 13 מיליארד שקל סכום שימחוק כל רווח ממימון או מהכנסות תפעוליות בשנת 2008. תיק האשראי לציבור עומד כיום על 650 מיליארד שקל כל מחיקה תפגע במבנה ההון וכפי שהמצב נראה גם 2009 תאופיין בעוד הפרשות ומחיקות. בנק ישראל צופה צמיחה שלילית של 1.5% ב- 2009 דבר שיפגע בכלכלה ובסיכויי התאוששות.

אין לבנקים אינטרס להפיל

למערכת הבנקאית, ככל שהדבר נוגע בטייקונים, אין אינטרס לבצע הליך מעבר מחוב בעייתי לחוב אבוד. מעבר כזה, שלעיתים נראה הגיוני חשבונאית, יחייב את הבנקים לבצע מחיקות עתק, בעוד שחוב "בעייתי" מחייב לבצע התאמות למחיקת ערך ולדרוש (אם יש?) שיפור בטחונות.

מחיקות עתק יגרמו במישרין לפגיעה בהלימות ההון הבנקאית וכמובן לפגיעה מיידית בציבור המשקיעים בבורסה ובגופים המוסדיים שמחזיקים במניות שערכן יתרסק אם יפתח הליך בנקאי אגרסיבי נגד החברות.

הבנק, שהעניק לשרי אריסון אשראי לקנות את מניות שותפיה האמריקאים בפועלים, (השותפים אומרים כיום הלל לקב"ה שלוש פעמים ביום...) מחזיק במניות הבנק שערכם קרס ב- 55% והוא ביקש, בעדינות, חיזוק בטחונות.

האינטרס הבנקאי כלפי לווים גדולים הגיוני גם מבחינת המשק – קריסת טייקון תביא לזעזוע פיננסי חמור בבורסה בתל אביב, מהלך שיפגע גם בציבור הרחב וגם ביציבות המשק בעת משבר כלכלי חובק עולם. לכן, ההפרשות יגדלו והזעזוע ידחה או ב"ה יחלוף בעוד זמן.

משקי הבית אינם נהנים מזכויות יתר של טייקונים. מפוטרים, שנותרו ללא תעסוקה, יכולים להפגין בפריפריה ולהתפלל לחילופין למציאת פרנסה. האבטלה תגדל בשיעור חד לצערנו. מולם הבנקים יפגינו – זרוע נטויה ויד קפוצה. איתם לא יגיעו להסדרי ריבית והסכמי אשראי מעודכנים לרוח התקופה, הם ידרשו לצמצם אשראי ולהסתדר בעצמם בחיים.

גם עופר עיני ושרגא ברוש, חברו הנאמן, לא יצאו להגן על משקי הבית מהבנקים. חזקיהו, המפקח על הבנקים, יאשר לישובי הקאסמים אשראי זמני ויחשוב שהביא גאולה פיננסית. לשר האוצר החדש יקח זמן להתמקם בכיסאו ולחשוב על משקי הבית. הנגיד מציע תוכנית חילוץ למשק מטעם בנק ישראל - עד שהיא תחלחל משקי הבית יימצאו בקשיים חמורים.

הטייקונים יעברו תקופה קשה אבל ישרדו. משקי הבית צפויים לימים רעים וחלקם ישרדו בקושי רב ואם ישרדו יקח להם זמן ארוך להשתקם שוב. כלכלת ישראל 2009 – תמונות מצב קשה בעיקר לשכירים ולעמך.

עו"ד צחי כהן הוא מנהל היחידה ללימודי חוץ במרכז ללימודים אקדמיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully