וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי עדן: צניחה של 70% בעקבות הזיהום

עדי דברת ורוני לינדר-גנץ

12.3.2009 / 9:02

מותג המים כמעט ולא קיים ברשתות השיווק הגדולות, בעקבות הזיהום שהתגלה במעיינות. גם מותג נביעות נפגע. המרוויחות: עין גדי ואקווה נובה

נביעות ומי עדן ממשיכות לסבול מהזיהום, שהתגלה לפני כשלושה שבועות במעיינות שמהם הן מפיקות מים מינרליים. החברות כבר הפסידו יחד יותר מ-20 מיליון שקל, ונתח השוק של מי עדן (נתח שוק כמותי, לפי ליטרים, בשוק המבורקד) הצטמק ב-70% - מכ-31.4% בסוף ינואר, לפני פרוץ המשבר, לכ-9.5% בשבוע שעבר.

מבירור שערך TheMarker עולה, כי בימים האחרונים אי אפשר למצוא את מוצרי מי עדן ונביעות ברשתות השיווק הגדולות. בסיורים שנערכו בסניפים של שופרסל לא נמצאו מוצרים של מי עדן ונביעות. רמי לוי, מבעלי רמי לוי שיווק השקמה, אמר כי גם ברשת השיווק שלו אי אפשר למצוא בקבוקי מים מינרליים של שני המותגים. סמנכ"ל הסחר של רבוע כחול, גרשון ויסמן, אמר כי ברוב סניפי הרשת קיים מחסור במוצרים של מי עדן ונביעות. מי עדן נפגעה יותר.

לדברי בכירים ברשתות השיווק, המוצרים התחילו להיעלם מהמדפים לפני חמישה עד עשרה ימים. מכירות המים המינרליים של מי עדן מוערכות בכ-420 מיליון שקל בשנה, ולכן יום אחד של מחסור במוצרי החברה משמעו נזק של כ-1.7 מיליון שקל לחברה (לפי חישוב של 250 ימי עבודה בשנה).

מכירות המים המינרליים של נביעות מוערכות ב-290 מיליון שקל בשנה, ולפיכך יום אחד של מחסור משמעו נזק של כ-1.1 מיליון שקל לחברה. לפי חישוב של שבעה ימי מחסור, מי עדן הפסידה עד כה 12 מיליון שקל, ונביעות כ-8 מיליון שקל - ובסך הכל 20 מיליון שקל.

מנתונים שהגיעו לידי TheMarker עולה, כי מי עדן ספגה פגיעה קשה יותר מנביעות. בשבוע שעבר, שהתחיל ב-1 במרס, היה נתח השוק הכמותי של מי עדן פחות מ-10%, לעומת 13% בשבוע הקודם ו-30% לפני המשבר, לפי נתוני חברת המידע סטורנקסט. נביעות ספגה פגיעה קלה יותר, ונתח השוק הכמותי שלה מגיע ל-16%, לעומת 20% לפני המשבר.

המותג עין גדי ממשיך להרוויח מהמשבר. נתח השוק הכמותי של עין גדי זינק ל-53%, לעומת 40% לפני המשבר. אקווה נובה וסן בנדטו של טמפו מחזיקות יחד בנתח שוק כמותי של 17%, לעומת 8% לפני המשבר, ושופרסל בנתח של 4%, לעומת 3% לפני המשבר.

הגידול בנתח השוק של עין גדי, שבבעלות יפאורה תבורי (50%) וקיבוץ עין גדי (50%), דומה לגידול בזה של טמפו. נתח השוק הכספי של עין גדי, שהוא מותג זול יותר ממתחריו, הגיע ל-33%, לעומת 24.5% לפני המשבר. נתח השוק הכספי של טמפו הגיע ל-18%, לעומת 8.5% לפני המשבר.

אקווה נובה כבר הודיעה, כי עברה לייצור במשמרות מוגברות מאז תחילת המשבר. עין גדי אינה יכולה להגביר את השאיבה מהמעיין שלה בלא הגבלה, אך מכיוון שצריכת המים בימים אלה נמוכה יותר מבקיץ, החברה מוכרת מים מתוך המלאי שהכינה לקראת הקיץ.

עקב המחסור במוצרים, נתחה של מי עדן ברשתות מגיע כעת ל-2% בלבד, לעומת 28% לפני המשבר. נתח השוק של נביעות ברשתות מגיע ל-10%, לעומת 14% לפני המשבר. ברשתות הפרטיות מחזיקה מי עדן נתח כמותי של 3.5%. בחנויות הנוחות נתחה של מי עדן גדול יותר - 30%, לעומת 54% לפני המשבר.

לדברי בכיר בשוק המשקאות, הבעיה של מי עדן חמורה מזו של נביעות. "נביעות נמצאת בבעלות החברה המרכזית למשקאות ועוסקת בתחומים מגוונים", אמר. "אם המשבר יימשך, ייתכן שהדבר יגרום לבעיות קשות מאוד למי עדן".

לפני כשלושה שבועות הודיעו עדן ונביעות, כי הפסיקו את הייצור והשיווק של המים המינרליים מתוצרתן עקב זיהום שהתגלה במעיינות. שבוע לאחר מכן הודיעה נביעות כי התוצאות בבדיקות המים תקינות, וכי החברה תחזור לייצר ולשווק. כמה ימים לאחר מכן הודיעה גם מי עדן כי התוצאות תקינות וכי תחזור לייצר, אך יומיים לאחר מכן, ב-27 בפברואר, התברר כי התוצאות היו שוב בלתי תקינות.

למעשה, מאז סוף פברואר עדיין לא קיבלו שתי החברות היתר ממשרד הבריאות לשווק את המים, ובמשרד אין יודעים לומר מתי צפוי אישור כזה להתקבל. משרד הבריאות אישר לנביעות לשווק מים בתאריכים 19, 20 ו-27 בפברואר, ומאז לא קיבלה החברה אישור נוסף. למי עדן אושר לשווק מים ב-22, 23, 25 ו-26 בפברואר, וגם היא לא קיבלה מאז אישור נוסף.

מנביעות נמסר בתגובה: "ב-22 בפברואר הודיעה החברה כי היא חוזרת לשווק את מוצריה בתיאום ובאישור משרד הבריאות, והדגישה כי החזרה לפעילות מלאה תהיה הדרגתית, וכי עדיין ייתכנו חוסרים. החברה תעשה כל מאמץ להשלים את החוסרים בהקדם האפשרי".

ממי עדן נמסר: "החברה חזרה לייצור ושיווק הדרגתיים. לא נחייב את הלקוחות בדמי שכירות ובדמי שירות אם לא קיבלו אספקת מים בגלל התקלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully