וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

6 מיליארד זה לא כסף?

צבי זרחיה

13.3.2009 / 10:18

ראשי הבנקים לצוות 100 הימים של נתניהו: 6 מיליארד זה לא מספיק, יש להגדיל ערבויות. הצוות הסכים כי יש לפתור את משבר האג"ח - אם על ידי דחיית הפירעון ואם על ידי ערבות מדינה למחזור החוב

צוות 100 הימים שמינה בנימין נתניהו לגיבוש תוכנית פעולה לימיה הראשונים של הממשלה שוקל להמליץ בפניו מתן ערבות מדינה על הנפקות אג"ח חדשות, בדומה להצעה שהועלתה על ידי יו"ר רשות ני"ע, זהר גושן. כמו כן, שוקל הצוות להציע למדינה להגדיל את הערבויות לבנקים לצורך העמדת הלוואות בנקאיות לעסקים בקשיים ולהעמיד סיוע למפעלים בפריפריה.

חברי הצוות, בראשות ח"כ יובל שטייניץ, נועדו אתמול בפגישה בת 3 שעות עם ראשי הבנקים בניסיון למצוא דרכים להתמודדות עם המשבר הכלכלי. הצוות ביקש לשמוע את דעתם של ראשי הבנקים לפתרון בעיית מחנק האשראי במשק, הקיפאון בשוק איגרות החוב וסיוע והגנה לעסקים בפריפריה הנתונים בקשיים כלכליים.

בפני הצוות הופיעו דני דנקנר - יו"ר בנק הפועלים, איתן רף - יו"ר בנק לאומי, אלי יונס - מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, שלמה זוהר - יו"ר בנק דיסקונט, סמדר ברבר צדיק - מנכ"לית הבנק הבינלאומי, אלי הורוביץ - יו"ר טבע, יאיר המבורגר - יו"ר ומנכ"ל הראל השקעות וארז ויגודמן- מנכ"ל שטראוס.

נציגי הבנקים טענו כי היקף הערבויות שממשלתיות שהעמידה המדינה בסך 6 מיליארד שקל אינו מספיק ויש להגדיל את הסכום. עוד הועלתה הצעה לעגן בחקיקה פתרון לבעיית מחזור איגרות החוב או לפרוס את התקופה לזמן ארוך יותר.

הפתעה, ראשי הבנקים התלוננו על בנק ישראל

ראשי הבנקים והמגזר העסקי, שזומנו לפגישה בהתרעה של 24 שעות, העלו רעיונות להנעת המשק והביעו נכונות לסייע למפעלים בפריפריה הנתונים בקשיים כלכליים. בנוסף ביקרו בכירי המערכת הבנקאית את התנהלות הממשלה היוצאת ואגף הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, וטענו בפני הצוות כי הממשלה לא פעלה מספיק בנמרצות בטיפול במשבר האשראי; וכי המגבלות שהטיל עליהם המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, ביחס להלימות ההון, וכן הביורוקרטיה הרבה, מונעות מהם להגדיל את היצע האשראי במשק. ההערכה של המשתתפים בדיון היתה שאם לא יינקטו צעדים בהקדם המשבר הכלכלי יעמיק.

לגבי המשבר המסתמן בשוק איגרות החוב, הביעו המשתתפים דעות שונות: חלקם הציעו לדחות את פירעון החוב של בעלי השליטה בחברות למשקיעים, בתמורה למתן תשואה גבוהה יותר על החוב, וחלקם תמכו בהצעת יו"ר רשות ני"ע, כי המדינה תערוב להנפקות חדשות בשוק האג"ח, שעליה מסתמן כי ימליץ הצוות. לפי הצעתו של גושן, שזכתה גם לתמיכת בנק ישראל, המדינה תבטח הנפקות אג"ח שייערכו ב-2009 בשיעור של 80% - ובכך תבטיח כי ההפסד המרבי מההנפקות יהיה 20%.

בנוסף ימליצו חברי הצוות לנתניהו להמשיך את תהליך ההתדיינות עם גורמים במגזר העסקי ומערכת הבנקים, ולקיים דיאלוג שוטף בין המגזר העסקי לממשלה ועם ארגוני העובדים והארגונים החברתיים.

יו"ר טבע, אלי הורביץ, אמר בפגישה כי יש צורך להנהיג אסטרטגיה ארוכת טווח לטיפול במשבר הכלכלי וקרא להעמיד את נושא עידוד תעסוקה בעדיפות העליונה.

צוות 100 הימים כולל גם את ח"כ גלעד ארדן ופרופ' עוזי ארד, שלא נכחו בפגישה, איזי תפוחי - המיועד לשמש כמנכ"ל משרד ראש הממשלה, רון דרמר - המיועד לשמש כראש אגף ההסברה במשרד ראש הממשלה, מקורבו של נתניהו עו"ד דוד שמרון ויועצת התקשורת אסתי אפלבאום.

ביום ראשון צפוי נתניהו להיפגש עם ראשי המשק וישמע גם מהם את פתרונתיהם לטיפול במשבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully