תסבלו בשקט

פנים חמוצות הן המראה שמשקיף מכם בכל בוקר כשאתם מגיעים לעבודה? לא תמיד הפתרון הוא לעזוב או לחפש קריירה אחרת

  • חיפוש עבודה
רוני קדר

תקופה קשה בשוק העבודה הישראלי כמו זו שעוברת עלינו עכשיו (ועוד אמורה להגיע בהמשך) עשויה להשאיר עובדים במשרה שהם אינם מעוניינים לעשות אותה, ורק משום הפחד שלא למצוא משהו אחר. עובדים רבים באים יום-יום לעבודה בפנים חמוצות ומירמור בלב ורק מדמיינים את הרגע בו ילכו הביתה. פעמים רבות הסיבה לסבל והקושי אינה נעוצה בסוג העבודה אלא לפעמים הסיבה היא במיקום, בסביבה הארגונית או באוכלוסיית העובדים.

בתחילת דרכו המקצועית, בוחר אדם את מסלול הלימודים שאליו יפנה ולרוב, מחפש עבודה לפי מסלול לימודיו. לעיתים, שיקולים של תדמית (כמו לימודי משפטים) משפיעים על ההחלטה לבחירת מקצוע שבשלב מסוים מבינים שזוהי לא היתה הדרך הנכונה, ושוב בגלל התדמית, נשארים באותה עבודה. במקרים כאלו יש צורך בבדיקה מחודשת של התחום, וכן להתייעץ עם חברים או גורמים מקצועיים כדי להתאים קריירה חדשה.

רבים מהמתוסכלים מוצאים את עצמם יותר מפחדים מהשינוי שעלול לבוא עליהם מאשר המחשבה על המשך במקום העבודה הנוכחי. במקרה כזה, נראה שתחום העבודה שלהם זקוק לרענון ולתוספת של עבודה שונה במשרה חלקית לפני שעושים צעד ובורחים מן העבודה הנוכחית.

בעיות בעבודה יכולות להגיע ממוקדים שונים ויש לזהות את המוקדים הללו לפני פעולה: מיקום סביבתי עלול להוות בעיה אצל אנשים. למשל, אדם שהתרגל לעבוד במרחב ולפתע עוברים משרדי החברה שלו לבניין חדשני וסגור, יכול להרגיש סבל שהוא אינו יודע מה מקורו. רק ברגע שימצא לעצמו זמני הפסקה בהם יצא החוצה להתהלך במרחב או פעולה אחרת שתחזיר לו את תחושת החופש יחזור ליהנות יותר בעבודה.

סבל אובייקטיבי גם הוא חלק ממערכת הבעיות שיכולות להיות לעובד. לדוגמא, אדם שמחפש יותר מכולם את הפידבקים, ונמצא במערכת שאינה מתגמלת, ירגיש סבל. במקרה כזה, הבעיה נעוצה בסביבתו הארגונית ויתכן ויאלץ לבקש העברה למחלקה אחרת או לחילופין, להמתין עד לשינויים שיחולו בסביבתו האירגונית.

עוד בוואלה! NEWS

מדיקור מי שפיר ועד בדיקת אקסום: מה השתנה בבדיקות גנטיות בהיריון?

ד"ר ינון חזן בשיתוף zap doctors
לכתבה המלאה

ההשפעות והתמודדות

השפעתם של הקשיים בעבודה מקרינה על כל מערכת החיים: הדימוי העצמי ירוד, המחשבות הופכות שליליות והרגשות גולשים אל מעבר למקום העבודה. התחושות עלולות להפריע לחיי המשפחה, לגרום לביקורת עצמית גבוהה ואף לרגשי דכדוך. לכן, יש לנסות לקיים הפרדה כמה שיותר ברורה בין הבית לעבודה על מנת שלא להשפיע על גורמים שאינם חלק ממעגל העבודה. כמו כן, בזמנים כאלו יש הזדמנות של העלאת הרווח בחיים האישיים, בניסיון לשים דגש על הדברים שמעבר לחיי העבודה: זה הזמן להתחיל לעסוק בהרבה ספורט או לבדוק מחדש את החיבור של גוף ונפש תוך כדי ניסיון לעשות בדיקה עצמית. לכו לסדנאות העצמה או קחו קורס בנושא שעניין אתכם.

לעיתים ניתן להבין כי הסבל נובע משעמום ומונוטוניות, דבר שניתן להבנה כשעובדים במקום מסוים לאורך זמן, או כשמחפשים קידום והוא ממאן לבוא. כדי לספק אתגרים ועניין, כדאי לפנות ביוזמות אל הממונים על מנת לבדוק עוד אפשרויות למשימות שונות ופרויקטים שבדרך כלל אינם נכללים בתוך סדר היום. אם תעסקו במשך תקופה בפעילויות אחרות פרט לפעילות השוטפת שלכם, תגלו בדרך כלל עניין רב יותר ביום העבודה.

אם החלטתם בכל זאת להישאר בעבודה, כי מצאתם שלמרות הסבל והשעמום, אפשר אולי למצוא משהו חיובי בישיבה הבלתי נלאית מול המחשב, נסו לוותר על הפנטזיה שבה תגיעו יום-יום מאושרים לעבודה והשתדלו להסתכל תמיד על הצדדים החיוביים שבעבודתכם.

ייעוץ מקצועי התקבל ע"י חנה סלע, מנהלת הדרכה מכון הדס-הכנה למבחני מיון ועבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/הלתנאי שימוש
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully