וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני ירוק באחד העם

טלו לוי

16.3.2009 / 16:30

בתום מסחר תנודתי המעו"ף השיל 0.7%. לאומי איבדה 1.2% עקב אזהרת הרווח. המחזור - 1.3 מיליארד ש'

בתום יום מסחר תנודתי, הבורסה של תל אביב ננעלה בעליות קלות, בדומה למגמה כעת מעבר לים.

המסחר נפתח בירידות, עבר לעליות של עד 1% ואז התמתנו העליות בסיום.

מדד ת"א 25 עלה ב-0.28%% ומדד ת"א 100 הוסיף 0.03%. מניית לאומי השילה כ-1.2% בעקבות אזהרת הרווח החמורה שפרסם היום הבנק. מחזור המסחר הסתכם ב-1.3 מיליארד שקל.

אתמול בערב פירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כי מדד המחירים לצרכן ירד בחודש פברואר ב-0.1%. כלכלנים העריכו, כי מדד חודש פברואר ירד ב-0.2%-0.1%, לאחר שבינואר ירד מדד המחירים לצרכן ב-0.5%. זהו המדד השלילי הרביעי ברציפות. מדד שלילי או אפסי מעיד על קיפאון או התכווצות של הפעילות הכלכלית במשק, תקופה בה הביקושים יורדים ולכן נאלצים היצרנים להוריד מחירים. כעת יש המעריכים כי בנק ישראל יוריד בסוף החודש את הריבית בפעם השמינית ברציפות ב-0.25% ל-0.5%.

ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, כינס אתמול בערב את ראשי המשק במטרה לשמוע את משנתם באשר למצב הכלכלי. כצפוי, עיקר הדיונים בכנס נסובו סביב נושא האבטלה. נתניהו הדגיש כי הוא מצפה מהמעסיקים להימנע ככל שניתן מפיטורי עובדים: "ייקח זמן עד שספינת המשק תשנה כיוון, ואני מבקש לעשות כל מאמץ, כדי לצמצם את התפשטות האבטלה" אמר.

עוד ציין כי הוא מתכוון להקים פורום משולב של גורמים כלכליים וחברתיים, על מנת לגבש במהירות מדיניות כלכלית-חברתית". נתניהו הבהיר, כי על פי ראייתו הנושאים הכלכליים והחברתיים שלובים זה בזה, ומטרתו לקיים כלכלה חזקה וחברה חזקה.

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצה דלק ואחד המוזמנים לפורום, אמר לפני כניסתו לאולם כי "חובה להוריד את רמת האבטלה ולייצר מקומות עבודה חדשים" וכי "ניתן להגיע לרמת אבטלה אפסית בארץ". עוד אמר תשובה "אני שומע בכל יום שאין מים, וצריך להשקות פחות את הגינה. יש בישראל מספיק מפעלי התפלה שיכולים לספק את כל צרכי המדינה באיכות הגבוה ביותר".

לב לבייב, בעל השליטה בחברת אפריקה ישראל, אמר שיש להשקיע בתשתיות ולדאוג למקומות עבודה. "לכולם יש רעיונות. צריך להפסיק לדבר ולהתחיל לעבוד".

חודש לאחר אזהרת הרווח של לאומי פרסם הבנק אזהרת רווח נוספת: הבנק הודיע הבוקר כי ידווח על הפסד של 1.16 מיליארד שקל ברבעון הרביעי וכי הרווח השנתי יעמוד על 100 מיליון שקל. לפני כחודש הזהיר בנק לאומי כי יסיים את הרבעון הרביעי של שנת 2008 בהפסד של 800-700 מיליון שקל. עם זאת, הודיע הבנק כי יסיים את 2008 כולה ברווח נקי של 575-475 מיליון שקל.

בנק ההשקעות UBS, שהעריך לפני מספר שבועות כי הבנקים בישראל יאלצו לגייס הון של 22.5 מיליארד שקל מבעלי השליטה ומהממשלה, פרסם הבוקר דו"ח בו מביעים האנליסטים חשש מרווחיותם הנמוכה של הבנקים הישראלים, שעלולה בטווח הרחוק לפגוע בנזילותם. להערכת UBS, ירידה חדה ברווחיות – כתוצאה ממחיקות ערך למשל – עלולה לשחוק את בסיס ההון של הבנקים ולאלצם לגייס הון

בנק ההשקעות השווייצי, UBS, חתך את מחיר היעד למניית חברת אפי פיתוח, מקבוצת אפריקה ישראל בשליטת לב לבייב, ב-40% ל-2.7 דולרים. מחיר הגבוה ב-214% ממחיר המניה בבורסת לונדון. עם זאת ב-UBS הותירו למניית החברה המרכזת את פעילות הנדל"ן של אפריקה ברוסיה, את ההמלצה על "קנייה".

חברת הדירוג מעלות S&P דיווחה אתמול כי הכניסה את דירוג סדרות האג"ח של אפריקה והחברה הבת אפריקה נכסים לרשימת מעקב עם השלכות שליליות (Credit Watch Nrgative) - כלומר תיתכן הורדת דירוג בתקופה הקרובה. כיום מדורגות האג"ח של אפריקה ושל אפריקה נכסים ברמה של A, לאחר שמעלות חתכו את הדירוג בקיץ 2008 ב-3 דרגות.

חברת כור בשליטת דיסקונט השקעות מקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, המחזיקה גם ב-41.5% ממניות יצרנית חומרי ההדברה, מכתשים אגן, סיימה את 2008 עם ירידה של 61% ברווח הנקי ל-238 מיליון שקל לעומת רווח של 614 מיליון שקל ב-2007. ירידה זו נובעת בשל זינוק ב-118% בהוצאות מימון ל-528 מיליון שקל, הוצאות אלה קיזזו רווח של 599 מיליון שקל ממימוש השקעות (בניכוי הפחתות). רווחי ההון כללו בעיקר רווח של 575 מיליון שקל בגין מימוש חלק מהאחזקות של כור בבנק ההשקעות השווייצי, קרדי סוויס, וכן רווח הון של כ-48 מיליון שקל בגין תקבול נוסף מאלביט מערכות תמורת מכירת חברת אלישרא מערכות אלקטרוניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully