וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעבדות לחירות? זכויות עובדים בחג הפסח

דרור גל

17.3.2009 / 19:05

מהן מספר השעות שעובדים מחויבים לעבוד בימי החג, האם עובדים יומיים זכאים לשכר בימי החג ומה דין יום מחלה בחול המועד. מדריך למעסיקים ולעובדים

חג הפסח הקרב ובא יוצר בלבול רב אצל העובדים והמעסיקים, באשר לזכאות העובדים לימי חופשה ולמספר שעות העבודה שאותן הם מחויבים לעבוד. להלן שורה של שאלות ותשובות המבהירות את הסוגיות הנוגעות לכך

אני מקבל משכורת על בסיס חודשי, האם אני זכאי לקבל שכר נוסף על עבודה בימי החג או חול המועד?

עובד ששכרו משולם לו על בסיס חודשי איננו זכאי לקבל תמורה כספית נוספת בעד ימי חג וחול המועד, זאת מאחר ששכרו החודשי משולם לו במלואו, גם בעת שזה נעדר מחמת החג.

אני עובד על בסיס יומי, האם אני זכאי לקבל שכר בגין הימים בהם לא עבדתי בשל החג?

צו ההרחבה הכללי במשק קובע, כי עובד ששכרו משולם לו על בסיס שעתי, יומי, שבועי או אף בהתאם לכמות התוצרת שהפיק, ואשר הנו בעל וותק של 3 חודשי עבודה ומעלה במקום העבודה, שלא נעדר מהעבודה סמוך ליום החג (יום לפני החג ויום אחרי החג), יהיה זכאי לתשלום מלא בעבור 9 ימי חג (2 ימי ראש השנה, יום הכיפורים, 2 ימי סוכות, 2 ימי פסח, חג שבועות ויום העצמאות).

בצד הדברים יש לזכור, כי במידה ויום החג חל בשבת, הרי שהעובד לא יהיה זכאי לתשלום בעדו. עובד שמועסק רק בחלק מימי השבוע ובחלק האחר איננו עובד, יהיה זכאי לתשלום בעד יום החג, גם אם חל החג ביום בו אינו עובד, אלא אם זה חתום על הסכם קיבוצי או אישי שקובע אחרת. יש להדגיש כי ימי החג ישולמו כנגזרת של חלקיות המשרה.

מה מספר שעות העבודה שאותן אני מחויב לעבוד בערב החג?

בשל המעבר לשבוע עבודה בן 5 ימים שקבע, כי יום עבודה ימנה 9 שעות עבודה, הרי שבמידה והעובד מחויב לעבוד 9 שעות ביום – היקף יום העבודה בערב החג אמור לעמוד על לא יותר מ 8 שעות וכך, במידה ויום העבודה מונה 8 שעות, יידרש העובד לעבוד עד ל-7 שעות עבודה (למעט ערב יום כיפור- 6 שעות עבודה). בפועל מקומות עבודה רבים מאפשרים לסיים העבודה בשעה 12:00.

לגבי חופשות הרי שמאחר ומדובר בתשלום בעד יום מלא, גם ניכוי חופשה, ככל שהעובד יצא לחופשה בערב החג, יהיה מלא, אלא אם קיימת הוראה מחייבת אחרת.

האם ימי חול המועד נחשבים לימי עבודה רגילים ?

ימי חול המועד פסח נחשבים לימי עבודה רגילים ומלאים, ואורכם יהיה בהתאם ליום העבודה הרגיל הנהוג אצל המעסיק, וזאת במידה ואין הוראה או הסכם הקובעים אחרת.

קיימים מקומות עבודה בהם חל הסכם קיבוצי ובהם עובדים רק חצאי ימים בחול המועד. קיימים מקומות עבודה שבהם אמנם אין הסכמים קיבוציים, אולם יום העבודה היקפו מחצית והיתרה נספגת על ידי המעביד או ממומנת מיתרות חופשה צבורה, העומדות לרשות העובד לניצול.

האם המעסיק רשאי לנכות לי ימי חופשה בשל היעדרות בחג?

במידה ואין הוראה אחרת, הרי שבעת שהעובד יוצא לחופשה בימי חול המועד פסח, יהיה רשאי המעביד לנכות מיתרת ימי החופשה הצבורים לעובד בהתאם לימי היעדרותו. כמובן ששני ימי החג עצמם אינם אמורים להיות מנוכים מיתרות החופשה.

בעניין זה יש לשים לב כי במידה והמעסיק מחליט שמפעלו יהיה סגור בפסח, כפי שמקובל כיום במקומות עבודה רבים, המדובר בחופשה שלכאורה נכפתה על העובד. יש לשים לב לכך, כי לא תיוצר יתרת חופשה שלילית, קרי כי ימי החופשה שינוצלו לא יעלו על היתרה שעמדה לרשותו ערב החופשה.

בהיעדר הסכמה אחרת, או נוהג אחר כפי הנוהג המוזכר לעיל, ינוכו מיתרות החופשה ימים מלאים בהתאם לאורך יום העבודה הרגיל הנהוג ביום העבודה.

האם אני זכאי לקבל דמי מחלה במידה ואעדר בשל כך מהעבודה בחול המועד?

עובד שחלה במהלך חול המועד יקבל תשלום בעד ימי מחלה בהתאם להוראות חוק דמי מחלה, אלא אם הוסכם אחרת במסגרת הסכם, בין אם קיבוצי ובין אם אישי.

מה הגמול שאני זכאי לקבל על עבודה בימי החג?

בהתאם לחוק שעות עבודה ומנוחה, עובד שעבד בימי החג, זכאי לתמורה בשיעור 150% (שכר רגיל ועוד 50% תוספת) וכן למנוחת פיצוי חלופית, קרי חופשה נוספת כפיצוי על יום המנוחה (או החג) בו עבד העובד.

עו"ד דרור גל הוא מומחה בדיני עבודה ממשרד סטריקובסקי, גל, ברוך, פורת ושות'.

  • עוד באותו נושא:
  • דרור גל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully