וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביקוש לעובדים מחריף ויורד

רוני קדר

18.3.2009 / 12:09

ירידה חזקה חלה בביקוש לעובדים ברבעון הראשון של שנת 2009. כך עולה מסקר של משרד התמ"ת

מעמיקה מאוד ההאטה בשוק העבודה בישראל, כך עולה מאומדנים ראשונים המתבססים על סקר המעסיקים של מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת לרבעון הראשון של שנת 2009.

מספר המשרות הפנויות הכולל מנוכה עונתיות ברבעון הראשון, ללא ענפי הבנייה והחקלאות, יעמוד בממוצע יומי על כ- 21.2 אלף משרות, ירידה של כ- 13% לעומת הרבעון הקודם וירידה של 62% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הירידה מקיפה את כלל ענפי המשק. גם משך הזמן בו משרה נשארת פנויה יורדת והיא עומדת ברבעון הראשון של 2009 על כ- 3.2 שבועות לעומת 3.8 שבועות ברבעון הרביעי של 2008 ו- 4.3 שבועות ברבעון המקביל אשתקד. ממצא זה בשילוב הירידה במספר המשרות הפנויות מעיד על הקלות היחסית במציאת עובדים ואיוש מהיר של משרות פנויות בתקופה הנוכחית.

מספר המשרות שאוישו במהלך חודשי הרבעון הראשון צפוי לרדת מ- 138.4 אלף משרות שאוישו בכל חודשי הרבעון הקודם לכ- 129.0 אלף איושי משרות ברבעון הראשון של 2009. הירידה באיושים הינה ירידה של 7% בהשוואה לרבעון הקודם.

מספר פליטות העובדים צפוי לעלות ברבעון הראשון של 2009 לרמה של כ- 168.8 אלף עובדים בהשוואה ל- 147 אלף בכל חודשי הרבעון הקודם לו, שהוא גידול של 15% במספר פליטות העובדים. כמו כן, שיעור פליטת העובדים הנעשית מיוזמת העובדים, מתוך סה"כ פליטות העובדים, ירד מרמה של 60.1% ברבעון הרביעי של 2008 לרמה של 36.5% ברבעון הנוכחי.
ממצא זה מעיד על ירידה חדה בביטחון של העובדים ביכולתם להחליף משרות ביוזמתם. יתרה מזאת, הוא אף מדגיש את העובדה כי לא רק שחלה עליה בפליטות העובדים ברבעון זה, אלה שרובה באה כתוצאה מפיטורין ולא מיוזמת העובדים.

בשל המגמות המסתמנות באיוש משרות ובפליטת עובדים ברבעון הראשון של שנת 2009 מעריך משרד התמ"ת כי מאזן התעסוקה צפוי להיות שלילי ולעמוד על (39.8-) אלף משרות. זוהי ירידה חדה לעומת המאזן ברבעון הרביעי שהיה שלילי ברמה של 8.6 אלף משרות. מאזן התעסוקה צפוי לרדת לרמתו הנמוכה ביותר מאז שנת 2001.

בני פפרמן, מנהל מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת, מבהיר כי האומדן לנתוני הרבעון הראשון של שנת 2009, מצביעים על המשך ירידה בביקוש לעובדים במגזר העסקי במקביל להתגברות ניכרת במאזן התעסוקה השלילי. מבדיקה ראשונית של מספר המפוטרים במגזר העסקי בשני הרבעונים האחרונים עולה כי סך העובדים שפוטרו ביוזמת המעסיק בשל המשבר הגיע לכ- 80 אלף איש. התרחבות הציפיות הפסימיות של המעסיקים יחד עם המשך ההאטה הצפויה בכלכלה העולמית מחזקת את ההערכה שצפויה כבר ברבעון הנוכחי והבאים אחריו התרחבות משמעותית בממדי האבטלה בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully