וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוד קליין: "לא להפחית מסים כעת"

שרית מנחם

18.3.2009 / 15:16

הנגיד לשעבר: "צריך להפחית מסים, אבל לא עכשיו, אלא בתהליך של היציאה מהמיתון. זו לא תתרחש ב-2009"

"השאלה הגדולה ביותר היא מתי נצא מהמיתון? האם זה יהיה ב-2009? כנראה שלא", כך אמר דוד קליין, יו"ר הדירקטוריון המייעץ של מיטב, בכנס השנתי של מיטב למגזר העסקי. "מאזני הבנקים העולמיים רחוקים מלהיות נקיים והון ממשלתי רב מתנקז אליהם. כמו כן המשק האמריקאי והתנהגות הצרכן האמריקאי רחוקה מלהיות כפי שהיתה", הוסיף קליין.

לדבריו, גם ברמה העולמית אנחנו לא קרובים למצב בו היינו בשנות הצמיחה. "ניתנו הגבלות מסוימות על הסחר של שירותים והון - מה שעוצר את הגלובליזציה. מסיבה זו היציאה מהמיתון צפויה להיות איטית, וההערכה היא שזה לא יקרה ב-2009.

"כדי לסייע הממשלה צריכה להתערב ב-3 שווקים: הראשון - בשוק העבודה. בשוק זה יש סכנה של סגירת מפעלים שיגררו פיטורים המוניים. יש לטפל במקרים אלו באופן פרטני ולא רוחבי, ולעזור לאלו שיש להם סיכוי להבראה. יש לסייע גם בשוק העבודה, לספק הכשרת עובדים ולדאוג שקצבאות והסיוע הכספי של המובטלים לא יחליף את חיפוש העבודה. כמו כן יש להגביל את מספר העובדים הזרים".

לגבי הקשיים בהם נמצא שוק האג"ח הקונצרני הוסיף קליין: "צריך להתארגן יחד עם הבנקים. הבעיה אינה רק של קופות הגמל וקרנות הפנסיה היא גם של הבנקים, שהלוו כספים בעיקר לחברות הגדולות. הממשלה צריכה לאפשר התאחדות ולסייע במחזור החוב באופן פרטני".

"כמו כן, יש לדאוג שהגירעון בתקציב לא יגדל. בתקופה זו, יש קיטון במסים על ההכנסה, צריך להסתפק בזה. לא צריך להפחית מסים כעת. הסיבה היא שהפחתת מסים לא תסייע לצמיחה, הפרטים יפנו את זה לחיסכון. צריך להפחית מסים, אבל לא עכשיו אלא בתהליך של היציאה ממיתון וזה לא עתיד לקרות ב-2009. מה שכן, הממשלה יכולה לחסוך בהוצאות, למשל, לא לאפשר הגדלות שכר אוטמטיות במגזר הציבורי".

"סיוע הממשלה צריך להיות זהיר ועיצוב המדיניות צריך לכלול כמה קווים אדומים. אם ייחצו קווים אלו, בתפר שבין מיתון לצמיחה למשק, יהיו ירושות שיהיה קשה מאוד להפטר מהן, כאלה שיכבידו על הכניסה לצמיחה. לכן הממשלה צריכה לבקר את פעילותה: לא להרוס את מנגנוני השוק, לא להגזים בהגדלת חובות הממשלה, לא להפריז בהזרמת נזילות ובשיבוש מהלכם של השווקים הפיננסים - כמו התערבות בשוק המט"ח, רכישת אג"ח ממשלתיות והתערבות בשוק האג"ח הקונצרני", הזהיר קליין.

השוק שופט בחומרה

הכנס השנתי של מיטב למגזר העסקי התאפיין השנה בהרבה פחות אופטימיות ויותר סקרנות לגבי מהלך המיזוג שחתמו מיטב וגאון בשבוע שעבר. איציק שינדו בסקי, סמנכ"ל מיטב שמונה למנכ"ל בית ההשקעות הממוזג, נשא דברים בתחילת הכנס: "אנחנו יוצאים לדרך חדשה. המטרה היא להמשיך ולהתחזק בשוק כגוף משמעותי. אנו עומדים בפני שנה קשה במהלכה נעבור תהליך התייעלות. המהלך של מיטב יעזור לנו להתמודד עם האתגר שהשווקים מעמידים בפנינו", אמר שנידובסקי.

"מי שיציל אותנו, זו ארה"ב, הסביר רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי במיטב. "צרפת וגרמניה במצב רע. גם סין, למרות שתרשום צמיחה ב-2009 אינה יכולה להציל את הכלכלה העולמית, מאחר ואינה מייצרת ביקושים. לכן, העיניים נשואות לארה"ב. מחכים שהמערכת הפיננסית תתייצב וחברות יוכלו לקבל אשראי מהבנקים. רק אז תוכל הכלכלה העולמית לצאת לדרך חדשה", הסביר רייכל.

"ההזדמנויות הגדולות נוצרות דווקא בתקופות כאלה. מאחר ולא ניתן לדעת מתי נקודות המפנה, המשקיעים כבר צריכים להיות חשופים, כל אחד לפי מידת הסיכון שהוא מעניין בה", הסביר צבי סטפק, יו"ר ומנהל ההשקעות הראשי במיטב. "תמיד צריך להיות בשוק המניות במינונים, שמשקפים את הסיכון שהמשקיע רוצה לקחת", הסביר.

סטפק העניק המלצות למניות המתאימות למשקיע שמרני (בזק, גולף, מעברות פרוטרום, פרטנר שופרסל, שלאג) ולמשקיע אגרסיבי יותר (אבגול, אלביט הדמיה, אלרוב נדל"ן, גילת, דיסקונט).

לגבי שוק החוב הוסיף:"בפיזור גדול, זו הזדמנות. גם חברות שיפשטו רגל יחזירו חלק מהחוב. התשואות היום בשוק מאפשרות להרוויח גם אם לא יוחזר החוב במלואו. היום השוק שופט בחומרה את החברות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully