וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תטרידו אותי

רוני קדר

25.3.2009 / 9:43

לכבוד חודש האישה, ולמרות שמתברר שהיא לא היחידה שמטרידים אותה, הנה המדריך השלם להטרדות מיניות בעבודה

הטרדה מינית היא מצב בו אדם אחד גורם אי נעימות על רקע מיני לאדם אחר. כמוגדר בחוק למניעת הטרדות מיניות שחודש בשנת 1998. אולם מטבען של ההגדרות, גם כאן יש תחום אפור. למשל, קשה להגדיר מראש, מה יגרום לאדם זה או אחר, אי נעימות על רקע מיני. אי הבהירות, מביאה בין היתר לאי ודאות ומבוכה, סטיגמות ודעות קדומות.

מקרים של הטרדה מינית עשויים לקרות כלפי ונשים כאחד, למרות שמקרי ההטרדות כלפי נשים רב יותר. בדרך כל ל המטריד יהיה עובד שמכיר את המוטרד וכן, יהיה בעל המשרה הבכירה יותר במקום העבודה. רוב המתלוננים עושים זאת כעבור זמן רב כתוצאה מהדחקה וממוצע הזמן שלוקח למוטרד להתלונן הוא עשר שנים. כמו כן, נראה היה שבעקבות חוק הטרדות מיניות יתקבלו תלונות שווא רבות על מנת להתנכל לעובדים אחרים במשרד, אך רק 2%-5% הינן תלונות שווא.

למעסיקים-חשוב שתדעו

1. כמה זה עולה לכם? להטרדות מיניות בארגון השפעה מכרעת על האווירה והתפקוד של העובדים ובכלל זה; מורל ירוד, אפקטיביות ירודה, אווירת עבודה עוינת, ירידה בהזדהות עם הארגון והמחויבות הארגונית ועד יחסי ציבור שליליים בקהילה . ארגון שלא מקיים את דרישת החוק צפוי לקנס של כ- 10,000 לשנה.

2. האם יש לכם ממונה? כל ארגון מעל 25 עובדים חייב שיהיה בו ממונה – עובד/ת (רצוי אישה) שאחראי/ת לידע את העובדים בנוגע לחוק ולטפל בכל אירוע של הטרדה מינית. יש לדאוג לפרסום תקנון החוק במקומות נגישים ובשפות המדוברות בארגון (ניתן להשיג תקנונים אלה ללא עלות, למשל דרך מרכז גאות של הסתדרות העובדים הלאומית *8882), מומלץ להכניס סעיף בנושא בחוזה ההעסקה (כגון; "לעובד/ת הובהר כי החברה מספקת סביבה מכבדת וחופשית מהטרדה מינית וכי היא מתחייבת להימנע מכל הטרדה מינית, בהתאם לחוק למניעת הטרדה מינית, תשנ"ח 1998, ולנהוג בהתאם לתקנון למניעת הטרדה מינית כפי שמפורסם על ידי החברה") ולערוך רענון לגבי החוק לפחות פעם בשנה לכלל העובדים ובפרט למנהלים לגבי אחריותם הניהולית בנושא. חובת המנהלים לדווח לממונה, אך לא לטפל עצמאית. חובת הממונה לדווח למנכ"ל. ובכל מקרה הארגון מחוייב להגיש ממצאי חקירה והמלצות של הממונה, תוך 7 ימי עבודה מרגע התלונה, וזאת תוך שמירה על המתלוננים וחסינות המקרה, והרחקת המואשמים בהטרדה ככל שניתן.

3. קוד לבוש - עובדים שמתלבשים פרובוקטיבי או חשוף מושכים תשומת לב, אך זה אינו מקנה את הזכות לגעת. אם ברצונכם להסב את תשומת ליבם לנושא, רצוי לעשות זאת באמצעות הממונה, כי גם הערה על לבוש עלולה להתפרש כהטרדה מינית. חשוב להדגיש בנושא קוד הלבוש– כי אין קשר בין הטרדות לצורת הלבוש או קוד הלבוש בארגון.

4. רומן ביחסי מרות - חשוב לדעת כי במידה ותוגש תלונה על ידי עובד/ת - גם מערכת יחסים שהתחילה בהסכמה הדדית, בין שני עובדים שאינם באותה דרגה (שקיימים ביניהם יחסי מרות), עלולה להיחשב כהטרדה מינית.

5. התנכלות חמורה אף יותר מהטרדה - אחד החידושים הגדולים של חידוש החוק ב- 1998, הקושר בין הטרדה מינית לתרבות ארגונית ובא להגן על עובדים המתריעים מפני הטרדה מינית כלפי קולגה. מטרת החוק לעודד מעורבות חברתית של עובדים שערים להטרדות, ולהגן עליהם מפני התנכלות המטריד/ה. חשוב שתדעו - העונש על התנכלות גבוה מהעונש על הטרדה מינית! העונש על הטרדה מינית הינו מאסר של עד שנתיים, על התנכלות -מאסר עד שלוש שנים, ואדם שגם הטריד וגם התנכל צפוי למאסר של עד 4 שנים.

חשוב שתדעי!

1. באפשרותך שלוש דרכי פעולה – א. תלונה פנים ארגונית -החוק מאפשר תהליך זה בכדי ליצור נורמות ארגוניות וחברתיות ולקדם את תהליך הטיפול בתלונה מהר, ממה שמתאפשר בבתי המשפט. הענישה שבידי הארגון לנקוט בה היא ברצף שבין מציאת המואשם חף מהאשמה דרך קנס ועד פיטורין. ב. תלונה במשטרה – שתביא לחקירה ובית משפט בהתאם לצורך תוך מינוי עו"ד מדינה לטובת המתלוננים וענישה שבין 2-4 שנות מאסר או עבודות שירות בהתאם לתלונה. ג. תביעה אזרחית – פיצוי כספי של עד 50,000 שקלים צמוד למדד.

2. במקרה של מילה כנגד מילה–חשוב שתדעו, המואשם בד"כ יצא זכאי מחמת הספק, כי מדובר בדיני נפשות לשני הצדדים, לכן אם יש דברים בגו – איספו ראיות.

3. חשוב להימנע משלושה דברים – א. האשמה עצמית – שום דבר לא מקנה את הזכות לזולת לפגוע בך! ב. התעלמות - אי תגובה לא רק שלא תפסיק את ההתנהגות הפוגעת, אלה אף עלולה להתפרש כהסכמה ולהביא להסלמה. דעו, רבים לא מפרשים התנהגות מטרידה כהטרדה ויש צורך להעמידם על הטעות. ג. שתיקה - הטרדות מיניות הן בד"כ סדרתיים, כלומר – אתם לא לבד. השתיקה שלכם עלולה לאפשר עוד פגיעות.

ייעוץ לכתבה ניתן על ידי איילת פדה-גולדשטיין, מנכ"לית ויועצת אירגונית בחברת פ.ד.ה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully