וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוקדם מן הצפוי: סימני גז מול חופי חדרה

אבי בר-אלי

29.3.2009 / 8:03

פחות משלושה חודשים מאז החל קידוח "דלית 1" - התוצאות מצביעות על הימצאות גז טבע בשכבת החול שבקרקעית אתר הקידוח

האם ישראל ניצבת בפני תגלית גז מסחרית שנייה בתוך חודשיים? פחות משלושה שבועות מאז החל קידוח "דלית 1" מול חופי חדרה - כבר מצביעות תוצאות הקידוח על הימצאות גז טבעי בשכבת החול שבקרקעית אתר הקידוח הימי. נתונים אלה מספקים הוכחה חד משמעית ראשונה להימצאות גז באתר - ואולם מדובר באינדיקציות ראשוניות בלבד, שאינן מעידות עדיין על קיומו של מאגר גז טבעי, על גודלו או על היקפו.

גילוי סימני הגז באתר "דלית" אירע בשלב מוקדם משמעותית מן התחזיות, והביא בסוף השבוע לשמועות לפיהן שוב נתקלו השותפות לקידוח בתגלית גז גדולה מן המשוער.

קידוח "דלית 1", שהחל ב-6 במרץ, היה אמור להימשך כחודשיים - כך שסימני גז מובהקים שהתגלו כבר לאחר שבועיים וחצי, עשויים להעיד, כי קרקעית האתר רוויה בגז גם בשכבות שאינן שכבת המטרה המקורית של הקידוח. ואולם נודע כי במקביל, לא אותרו סימני גז בחלק מסלעי המטרה - כך שאין עדיין ודאות באשר לטיב המאגר.

ל-TheMarker נודע כי השלב הראשון בקידוח הסתיים בסוף השבוע, ומפעילת הקידוח חברת נובל אנרג'י האמריקאית החלה בביצוע בדיקות חשמליות ("לוגים") באתר כדי לעמוד על ההרכב הפיסיקלי של שכבת הסלע הייעודית ועל היקף הגז האגור בה. תוצאות בדיקות אלה עשויות להתקבל כבר היום. לאחר קבלתן, יחליטו שותפות הקידוח אם לבצע מבחני הפקה בפועל ("טסטים") כדי לאמוד טוב יותר את הנפח הפוטנציאלי של המאגר ואת קצב ההפקה ממנו.

בניגוד לשלבי קידוח "תמר", לא דיווחו הפעם שותפות הקידוח לבורסה על האינדיקציות להימצאות גז טבעי. זאת ככל הנראה בהתאם למדיניות הדיווחים של נובל אנרג'י - שנמנעה מלדווח על האינדיקציות הראשונות להימצאות הגז באתר "תמר", ודיווחה על תוצאות הקידוח רק לאחר שהוכח, כי מדובר בתגלית גז מסחרית (עם תום שלב הבדיקות החשמליות).

הגילוי המוקדם של סימני הגז יכול להוזיל באופן משמעותי את עלויות קידוח "דלית 1", שנאמדו ב-50 מיליון דולר. זאת לאור העובדה כי עלות השכרת אסדת הקידוח הצפה "Atwood Hunter" מוערכת ב-500 אלף דולר ביום. אם השותפות בקידוח לא יחליטו על ביצוע קידוח אימות במבנה "דלית", תחזור האסדה למבנה "תמר", שם תחל בקידוח אימות ("תמר 2") בעלות משוערת של 75 מיליון דולר, שיאפשר הערכה מדויקת יותר של רזרבות הגז במבנה זה.

קידוח האקספלורציה הימי "דלית 1" מרוחק 60 ק"מ מחופי חדרה. הקידוח תוכנן לעומק של כ-3,800 מטר, ואמור היה להימשך כחודשיים, בעלות של כ-50 מיליון דולר. השותפות בקידוח דיווחו כי בסלע מאגר זה תיתכן תגלית גז בהיקף 20 מיליארד מ"ק (20 BCM) - בהסתברות של 40%, הגבוהה יותר מזו שניתנה ל"תמר" (35%). היקף הגז המשוער אמנם קטן לעומת הפוטנציאל ב"תמר" (142 BCM), אך מדובר בהיקף כלכלי קרוב לנפחי מאגר "מארי B" המניב שמול חופי אשקלון (28 BCM).

השותפות בקידוח - נובל אנרג'י (36%), ישראמקו (28.75%), אבנר חיפושי נפט (15.625%), דלק קידוחים (15.625%) ודורגז (4%) - שוקלות לפתוח בהפקת הגז ממאגר "דלית", אם יתברר כתגלית מסחרית, ולהפיק ממאגר "תמר" מאוחר יותר. זאת, משום המורכבות היחסית של הפקת הגז ב"תמר", וכדי לתת מענה מהיר למצוקת המשק הישראלי ב-2012-2015. הפקת "דלית" תחילה תאפשר לשותפות להפיק את הגז לחופי ישראל בתוך שלוש-ארבע שנים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully