וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם אם טייקון אחד נופל...

דפנה פפר

30.3.2009 / 17:55

אפריקה ישראל של לב לבייב נמצאת בצרות. כדי להיחלץ לבייב זקוק לחסדי שמיים ולהתאוששות כלכלית. גם רחמי הבנקים יסייעו. והעיקר - צריך לצפות מטייקון שיביא כסף מעסקיו האחרים במהירות

קבוצת אפריקה ישראל, שבבעלות לב לבייב (ומחזיקי המניות המודאגים...), הפסידה 4.9 מיליארד שקל ב-2008. סכום עצום בכל קנה מידה, שמעורר סימני שאלה לגבי איתנותה ומצבה הפיננסי של החברה. מרכז ההפסד התמקד בהפחתת שווי נכסים. ההון העצמי של אפריקה ירד בין דצמבר 2007 לדצמבר 2008 בכ-5 מיליארד שקל בעיקר בגלל ההפסד ב-2008 וגם בשל הפרשי שער חליפין.

בהצגת המאזן לבייב אמר – "יש שנים טובות יותר ויש שנים טובות פחות – אבל זה הביזנס". ציטוט מדויק וטוב יותר יהיה – "תודה לאל שחלפה שנה שחורה ואפשר להתפלל שתבוא שנה טובה יותר". הבעיה המרכזית של אפריקה היא האם תצליח לשלם (מקופתה והכנסותיה) את התחייבותה ממקורות עצמיים. יש בכך ספק.

הספק נובע מחשש שאפריקה תאלץ גם ב-2009 להמשיך לבצע מחיקות שווי נכסים בארה"ב וברוסיה בגלל המשבר בשווקים, שרחוק מסיומו. כלכלת רוסיה, ארץ שבה גם מושקעת אפריקה בסכומי ענק, רחוקה מהתאוששות. מצבה חמור מארה"ב ושלטון פוטין אינו בהכרח מתחשב ומגונן כמו הכלכלה האמריקאית. גם קיים ספק אם הנדל"ן בלטביה ופולין -יתאושש ב-2009.

להביא כסף מהבית ?

לבייב שולט בעסקים נוספים, שאינם קשורים לאפריקה. שמענו על יהלומים ומתכות יקרות ומסחר בתחומים נוספים - חלקם לא זכו לפרסום. השאלה שעולה האם לבייב מסוגל או רוצה להביא כסף מהבית, מעסקיו הפרטיים, לעסק הציבורי? אם יעשה כן, יצליח להקל על נזילותה הכספית של אפריקה ישראל. יהיה בכך גם סימן לאמון של לבייב באפריקה, דבר שעשה בעבר.

היו במאזן אפריקה מספר נקודות אור. בניטרול ההפחתות והשיערוכים אפריקה רשמה רווח תפעולי של 521 מליון שקל. גם ישום תקני חשבונות חדשים, החל מינואר 2009, יביאו לשערוך שירשום יצירת ערך ניכר לאפריקה. מימוש נכסים בהפסד סביר עשוי לחזק את מבנה ההון, כמו גם אפשרות מכירת קניון בארץ - דבר שיביא מזומנים ויקטין את החובות.

השאלה המרכזית שלבייב והמשקיעים באפריקה חייבים לשאול עצמם – מתי יסתיים המשבר? בעיקר המשבר בנדל"ן שהוא המרכיב העיקרי בעסקי החברה. אם המשבר ייגרר עמוק לשנת 2010, כפי שצופים חזאים כלכליים רבים, אפריקה עלולה להיקלע לבעיה תזרימית. אם המשבר יסתיים עוד ב-2009 מניית אפריקה עשויה לבצע תיקון שערים.

לבייב והמשקיעים בניירות הערך שלו אינם יודעים תשובה זו (מי כן?), ולכן תחושת הבהלה עלולה להימשך עוד מספר חודשים עד שהכלכלה תשדר תמונות ברורות יותר אודות מצבה.

להציל טייקון?

במסגרת הצגת המאזן, נשאל לבייב לעמדתו בעניין התוכניות להצלת טייקונים. תשובתו הייתה מורכבת ומעניינת - במקום לדבר צריך לעשות. כל המדינות התחילו לעזור באופן אקטיבי. במקום לחשוב מה יקרה אם טייקון יפול, צריך לחשוב איך לעזור לציבור. זה לא להציל את החברות אלא להציל את הציבור – ענה לבייב.

האמת שמדובר בלהציל טייקון, כדי לחסוך פגיעה בבנקים ובציבור. רק שאת הטייקונים שיש להציל צריך לברור בפינצטה. טייקון שאינו תעשייה, המעסיקה אלפי עובדים אינו צריך לקבל מזומנים מסובסדים מהתקציב הממשלתי ומחסכונות הציבור. טייקון שהוא מעסיק ואינו נדל"ניסט בפולין או מוסקבה צריך לזכות בסיוע פיננסי והקלות. גם הבנקים יכולים לסייע בפריסת חובות.

כל טייקון, כל אחד שגייס כסף מהציבור ומהבנקים, חייב להכניס ראשית יד לכיס ולהביא כסף מעסקיו הפרטיים. אם לבייב יזרים הון מיהלומיו בנמיביה או אנגולה הוא יהיה זכאי "מוסרית" לקבל סיוע ממשלתי. אז גם נדע שהאדם טייקון מוכן להזרים הון אישי, שאינו קשור לעסקיו הציבוריים ומוכיח בכך כנות ורצון . נקווה שלבייב ישרוד את המשבר ואפריקה עוד תשגשג כבעבר. אחרת "הנזק הסביבתי" לבנקים ולמשקיעים יהיה קשה ומר.

*ד"ר דפנה פפר היא כלכלנית ומרצה במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully