וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכריחו אתכם למנות שר אוצר נטול הבנה?

שמואל רוזנבלום

1.4.2009 / 19:42

"הכריחו אותנו להקים ממשלה רחבה", אמר דן מרידור, השר עם התיקים המוזרים. שמואל רוזנבלום תוהה האם לשטייניץ יש עוד כישור חוץ מקרבתו לנתניהו

דן מרידור, השר הממונה על השירותים החשאיים, הוועדה לאנרגיה אטומית, סגן רוה"מ ושלל תארים נוספים, אינו חשוד בטיפשות. על ממשלת הענק שהקים ביבי, סוג של מפלצת שלטונית מעוותת, אמר מרידור – "הכריחו אותנו להקים ממשלה רחבה". אם הליכוד היה זוכה ב- 40 מנדטים, הסביר מרידור, לא היינו נזקקים לשותפים רבים. מרידור, בהתחמקות אופיינית לדג חלקלק, לא התייחס למינויו של יובל שטייניץ לתפקיד שר האוצר. האם גם זה מינוי הכרחי?

בזמן של משבר כלכלי עולמי צפוי היה שביבי נתניהו, איש המתמצא בכלכלה, ימנה שר אוצר מיומן, שמכיר את המערכת על בוריה. אלא שנתניהו פעל הפוך. במקום למנות איש מקצוע - טרח ובחר אדם שנאמן לו אישית. זה הקריטריון היחיד לבחירת שטייניץ. כל מי שציפה למינוי של אישיות כלכלית, שתביא פתרונות כלכליים חדשים ויצירתיים, נתקל ברעיונות בוסר מגוחכים מצד כבוד השר.

לא לטייקונים, כן למשטרות עירוניות

שטייניץ מעוניין לעודד את תיירות הפנים. רעיון מעניין. רק שמחירי הנופש בארץ עדיין גבוהים למרבית הישראלים והתיירנים לא יורידו מחירים לכבוד שטייניץ ורעיונותיו. ספק גם אם שר התיירות מסכים לרעיון שאינו מבית מדרשו...

שטייניץ מעוניין לעזור לעסקים קטנים ובינוניים - לא לטייקונים. מספרים שהוא מתמלא זעם, כשמדברים עמו על תוכניתו של זוהר גושן, יו"ר רשות ניירות ערך, המטפלת באג"ח גם של טייקונים. לכן שטייניץ עשוי להציע ערבות מדינה להנפקת אג"ח חדשות בבורסה או לצורך מתן אשראי בנקאי חדש. מבחינת שטייניץ, הטייקונים נמצאים בבעיה ושיפתרו אותה לבד. האג"ח הקיימות אינם בעיה מבחינת האוצר. מוזר.

לכבוד השר יש רעיונות נוספים. שיפור מערך הגביה במס הכנסה, טיפול בתשתיות (רעיון ישן נושן), הקמת משטרות עירוניות למלחמה בפשע כמקדם כלכלי. יש גם את המעשיות הקבועות בנוסח פיטורי ייעול במגזר הציבורי, סגירת פעילויות מיותרות במגזר הממשלתי ועוד. עופר עיני לא ממש מאוהב ברעיונות.

להוריד 16 לפחות

הנה כמה רעיונות כלכליים לשר החדש. לך לפטרון הפוליטי נתניהו והסבר לו כדלקמן – חובה לוותר על 8 סגני שרים מייד. באותה הזדמנות אפשר וצריך לוותר על 8 שרים מיותרים. כך תחסוך מאות מיליונים ותראה שאתה שר אוצר רציני ואמין ששומר על הקופה הציבורית. איוב קרא, גילה גמליאל, מתן וילנאי, אורית נוקד, יצחק כהן ונוספים צריכים להיות ח"כים רגילים. גם כמה שרים מיותרים לגמרי. אלה שאין להם תיק למשל. או אלה שהמציאו להם תיקים מוזרים.

אל תבהל שטייניץ מהרעיון – שותפות לקואליציה יישארו שותפות גם במחיר מופחת. הציבור ישמח, כי נמאס לו משחיתות פוליטית, שהופכת לחוקית בגלל "אילוצים פוליטיים" מצחינים למרחוק.

תקציב הביטחון וההבטחות

המשבר הכלכלי מחייב קיצוץ תקציבי. עד שהשר "ישקם" את מערכת הגבייה יחסר בקופה 50 מיליארד שקל. לכן צריך לקצץ. אפשר "לדחות" חלק מההבטחות לש"ס לקצבאות ליישום בשנת 2012-2014. הנייר סובל הכל. ישי וחבריו לא יפרשו מהממשלה.

אסור לקצץ בתקציבי הבריאות והרווחה. אפשר להסביר למשרד הביטחון, שתקציבו יעבור קיצוץ רוחבי של 6%, למרות שברק ישתמש מיד בנימוקים השחוקים והמעייפים של איום מטהרן וסודן וחיזבאללה וחמאס ואי אפשר. אפשר שטייניץ אפשר. ברק לא יפרוש בחיים.

במשרד החינוך נמצא שר רציני ואחראי, גדעון סער, עימו תוכל להגיע להבנות בנושא תקציב החינוך. אצל פואד בתמ"ת תוכל בנחת לקצץ, רק אל תפגע בוועד עובדי חברת חשמל. גם בתחבורה תוכל לארגן תקציב סביר יותר מבעבר.

אמנם אינך מאוהב בתוכנית גושן אבל ראוי שתפנים שנפילת טייקון תגרום נזק עצום למערכת הבנקאית ולשוק ההון. נזק שעלותו גבוהה פי 73 לערך מאחזקת לשכותיהם של לימור לבנת, בוגי יעלון, יוסי פלד, בני בגין ועוד. לכן, כיוון שאתה ד"ר לפילוסופיה, כדאי שתזכור: נזק פסיכולוגי-פילוסופי לשוק ההון הישראלי לא ראוי שיתרחש, אם עלות הסיוע סבירה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

סטנלי פישר לצידך

העצה הנבונה ביותר שתקבל תהיה – הקשב לסטנלי פישר. הוא האדם שאין לו אינטרס פוליטי, נקי כפיים ובר לבב. מבין היטב בכלכלה לפרטיה, טוב יותר מנתניהו ומ-30 הגמדים בממשלתו. ראוי שתפתח עימו קווי תקשורת. אל תעז לנסות לכופף את פישר, במטרה שיקשיב למלל ובליל רעיונות כלכליים משומשים חסרי תכלית. תלמד מפישר. אולי מכך תצמח ראשית גאולתנו הכלכלית. המחודשת.

שמואל רוזנבלום, איש סגל המרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully