וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פישר: "אנו רחוקים מהמצב הקשה של ארה"ב"

טל לוי

2.4.2009 / 11:15

הנגיד: "אנחנו מתחילים לראות שינוי בארה"ב ובאירופה, אבל יהיו לנו עוד ימים קשים. אסור לעשות במשבר דברים שיגרמו לנו נזק"

"קראתי שמישהו אומר שאנחנו כמו ביום שבו ליהמן ברדרס נפל - זה לא נכון. אנחנו רחוקים מהמצב הזה" - כך אמר הבוקר נגיד בנק ישראל בכנס התאגידים של רשות ניירות ערך שנערך במוזיאון תל אביב. פישר התייחס לדבריו של יו"ר בנק לאומי, איתן רף, שלשום במסיבת העיתונאים שבה הוצגו הדו"חות הכספיים של הבנק. "אנחנו נמצאים במצב של הממשל האמריקאי ערב קריסת ליהמן ברדרס - בנקודה זו על הממשלה לפעול בנחישות ולהתמודד עם הפצצה המתקתקת של האג"ח הקונצרני", אמר רף.

"עדיין לא הגענו לנקודה הכי נמוכה של המשק במשבר אבל כבר התחלנו לראות סימני שינוי, אפילו במשק האמריקאי ובמשק האירופי אבל יש לנו עוד ימים קשים לעבור במשק הישראלי ובעולמי. עם זאת, חשוב לזכור שמשברים מגיעים לסוף. הצמיחה תתחדש ואסור לנו לעשות במשבר דברים שאחר כך יגרמו נזק ארוך טווח למשק", הוסיף פישר.

פישר אמר, כי "נכנסנו למיתון במצב הכי טוב שאפשר: היה עודף במאזן התשלומים, התקציב היה מאוזן ומשקי הבית היו במצב טוב. היינו במצב הכי טוב שאפשר ואנחנו עדיין במצב מצוין. הבעיה היא שחסר לציבור אמון. הציבור לא צריך לפחד מדברים ששומעים עליהם. פעם היינו כמו ארה"ב, עכשיו אנחנו כבר לא רוצים להיות כמו ארה"ב ואנחנו לא כמו ארה"ב. אין למשקי הבית בישראל בעיות דומות לאלה שיש למשקי הבית בארה"ב", הוסיף פישר. "גברת כהן מחדרה, מגדרה או איפה שהיא לא תגור יכולה להוציא כסף בלי לחשוש מקריסה כלשהי. יש לנו את כל הנתונים לשוב לצמיחה כלכלית".

פישר סקר את נתוני קרן המטבע העולמית ואמר כי אין הגדרה מדוייקת למיתון, אולם מקובל להניח שמדובר בצמיחה של פחות מ-3%.

על פי נתוני הקרן, לא רק שלא צפויה צמיחה אלא התכווצות כלומר צמיחה שלילית. ההתכווצות בארה"ב צפויה להסתכם ב-2.5% וגוש היורו יתכווץ ביותר מ-3%. ביפן צפויה צניחה של 5.8%.

נקודה כואבת עבור המשק הישראלי היא התחזית לצניחה של 13% בהיקף הסחר העולמי. "זו תופעה שלא ראינו ב-60 השנים האחרונות והיא בעייתית עבור המשק הישראלי ש-45% מהצמיחה שלו נשען על יצוא", ציין פישר. קרן המטבע צופה צמיחה עולמית של יותר מ-2% ב-2010 כאשר התחזית נשענת על התאוששות במגזר הבנקאות בארה"ב.

פישר התייחס לתוכנית רכישת המט"ח של בנק ישראל ואמר כי הבנק ידע שהמיתון מגיע, וכי אי אפשר להתמודד עם מיתון כשהשקל כה חזק. זוהי הפעם הראשונה בה פישר אומר בצורה רשמית כי מטרת רכישת המט"ח היתה לחזק את הדולר שכן עד כה טען הבנק באופן רשמי, כי המטרה היא להגדיל את יתרות המט"ח של ישראל. עם זאת, פישר הדגיש כי המדינה זקוקה ליתרות מט"ח חזקות כדי להתמודד עם המשבר.

פישר התייחס לביקורת שטענה כי מדיניות בנק ישראל תעודד אינפלציה ואמר כי "זה תפקידנו לעמוד ביעד האינפלציה וכעת יש צורך להעלות את האינפלציה".

פישר אמר כי "היו כמה פוליטיקאים שאמרו לפני כמה שנים שיש הרבה כסף בקופה ומדוע לא להשתמש בו. אמרנו שיום אחד המיתון יגיע ולא נוכל להתמודד עמו כשהחוב גדול מדי, ולכן חיוני היה שנשתמש בכסף כדי להוריד את החוב של ישראל ביחס לתוצר".

פישר התייחס גם לביקורת על המפקח על הבנקים שדורש מהבנקים להגדיל שוב ושוב את ההון שברשותם עד שיגיע ל-12% מהאשראי שהם מעניקים. לדברי פישר, היתרון של ישראל הוא בפיקוח ההדוק והעובדה היא שהבנקים בעולם קורסים ובישראל המצב מצוין. "המשבר עדיין לא נגמר. יהיו לבנקים הלוואות בעייתיות בעתיד ויהיו אנשים שלא יוכלו להחזיר את ההלוואות שקיבלו ולכן אסור לנו להקל את דרישות ההון של הבנקים שמשמש ככרית ביטחון. זה לא הזמן לכך ואני לא בטוח שיגיע זמן כזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully