וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה הכל פסיכולוגי - מדריך להיגיון של השוק

רועי ראובן ויניב ארביב

2.4.2009 / 20:38

כל אחד יכול לסחור, אבל כדי להצליח לטווח ארוך חשוב לקבוע כללים ואף יותר חשוב - לעמוד בהם. הטיפים הקריטיים לסוחר הפרטי המתחיל

מהפיכת האינטרנט שמאפשרת לכל אדם פרטי לסחור בבורסה מביתו ולקבל את כל המידע הדרוש בזמן אמת גורמת להמון אנשים פרטיים להשקיע את כספם בבורסה באופן עצמאי, במיוחד כיום כשרבים איבדו אמון במנהלי ההשקעות שלהם, שהפסידו את מרבית כספם.

התהליך עשוי להיראות מאוד פשוט: פותחים חשבון מסחר בבנק או בבית השקעות, ומתחילים לקנות ולמכור מניות. המציאות לעומת זאת מעט שונה - השקעה בבורסה דורשת משמעת עצמית גבוהה והתמודדות מנטלית.

לרוב האנשים קימת שאיפה להגשמה עצמית ומימוש מירבי של היכולות שלהם - יחד עם ההנאה שבמשחק והפיתוי שבכסף, השוק נראה מאוד אטרקטיבי. משקיעים טובים נוטים להיות פיקחים ופתוחים לרעיונות חדשים ובאופן פרדוקסלי הנטיה של משקיעים טובים אינה לעשות כסף אלא לדעת לסחור נכון, כשמסחר נכון יביא איתו כסף .

פנטזיות מול מציאות: השקיעו בעיניים פקוחות

משקיע מוצלח הוא ריאליסט: הוא מכיר ביכולתו ובמגבלותיו, הוא רואה מה קורה בשוק ויודע כיצד להגיב.

בבורסה קיימות אפשרויות השקעה רבות וכמובן אינספור הזדמנויות, אך ישנן תקופות שהשווקים נמצאים בחוסר תנועה ואפשרויות ההשקעה אינן רבות. משקיע מקצועי בתקופות אלו ימנע מלבצע עסקאות וימתין בסבלנות עד אשר השווקים יחזרו לספק עסקאות עם פוטנציאל לרווח.

משקיע מקצועי לא יכול להרשות לעצמו לפנטז ולברוח מהמציאות: הפנטזיות משפיעות עלינו למרות שאין אנו מודעים לכך בכלל, אך הן מונעות מאיתנו לראות את המציאות כמו שהיא ולנהוג בהתאם. משקיע מוצלח הוא כזה המזהה את חולשותיו בהיבט זה, ועושה מאמץ להשתלט עליהן ולהיפטר מהן.

כל סוחר מצליח חייב לשלוט ב-3 מרכיבים חיוניים למסחר: פסיכולוגיה אישית מוצלחת, מערכת מסחר לוגית וכן תוכנית טובה לניהול הכספים. כל אלה הם תנאים הכרחיים להשקעה, ובלי אחד מהם - תכנית ההשקעה נדונה לרוב ליפול.

בטרם ההשקעה חובה לגבש תכנית עבודה מסודרת ומוגדרת מראש, להכיר את המודלים עליהם המשקיע סומך ולעבוד רק איתם.

האוייב: הנטיה להרס עצמי

מסחר הוא משחק קשה: משקיע שרוצה להצליח בטווח הארוך מוכרח להיות רציני מאד במה שהוא עושה - הוא אינו יכול להרשות לעצמו להיות נאיבי או לסחור בגלל איזושהי מטרה נסתרת .

לרוע המזל, המסחר נעשה לעיתים על ידי אנשים אימפולסיביים או מהמרים - השקעה לשם ההתרגשות מלווה לרוב בסיכויים רעים ובסיכונים מיותרים וגורלה להסתיים בהפסדים.

השוק מציע אינספור פיתוים ובמקרים רבים - עיסוק במסחר ההוא כמו הליכה במכרה זהב: תאוות הבצע מתעוררת לעוד ועוד רווח ואיתה הפחד לאבד אותו.

הסיכון הגדול הוא בתחושה השקרית של עסקה ראשונה מוצלחת: הרווח בעסקה או מספר עסקאות הוא מלהיב וגורם לסוחרים המתחילים לחוש שהם "קלטו את העניין" ונהפכו למומחים, עד כדי מחשבה שהם יכולים "לכופף את הכללים" ששמו לעצמם ולהצליח אף יותר - בדיוק בנקודה זו, מתחיל הכישלון וההרס העצמי נכנס לתמונה.

חשוב לזכור כי סטטיסטית, ממש כמו בקזינו - מרבית המשקיעים מחזירים בסופו של דבר לשוק את הרווחים שלהם: השוק מלא בסיפורי הצלחה, אך הצלחת המשקיע היא לא המכה הבודדת אלא היכולת לצבור את ההון, ולכן יש להשקיע בצורה אוביקטיבית עד כמה שאפשר.

הכותבים הם בעלי מכללת "פסגות" ללימודי שוק ההון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully