וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היקף הגז ב"דלית 1" - נמוך מהתחזיות

אבי בר-אלי

14.4.2009 / 11:07

לפי הערכות מעודכנות, היקף הגז בקידוח עשוי להגיע ל- 10-15 מיליארד מ"ק , לעומת תחזיות של 20 מילארד מ"ק. למרות זאת, הקידוח יוגדר כ"תגלית מסחרית"

קידוח "דלית" מול חופי חדרה יוכרז בימים הקרובים "תגלית מסחרית" - למרות הערכות שלפיהן נפח הגז הטבעי בר ההפקה באתר נמוך מהתחזיות המוקדמות, שנקבו בנפח של 20 מיליארד מ"ק (BCM 20). בענף האנרגיה העריכו אתמול כי ייתכן שנפח הגז בר ההפקה באתר יסתכם ב-10-15 מיליארד מ"ק בלבד, ואולם נפח הגז המעודכן טרם הובהר סופית.

השבוע יסתיימו מבחני ההפקה (טסטים) שנערכו באתר הקידוח כדי לבדוק את הרזרבות בנות ההפקה במאגר ואת קצב ההפקה האפשרי של הגז מהמאגר. בימים הקרובים צפוי להסתיים פענוח תוצאות המבחנים, ואז ידווחו השותפות בקידוח על ממצאיהן.

לפני כשבועיים נחשף ב-TheMarker כי באתר קידוח "דלית 1" נמצאו סימני גז מוקדם מן הצפוי, ואולם קיימת אי ודאות סביב היקפו. בחלוף יומיים דיווחו השותפות בקידוח באופן רשמי כי מדובר ב"תגלית גז", לאחר שהבדיקות החשמליות (לוגים) שבוצעו בקידוח הוכיחו את קיומו של מאגר גז טבעי באיכות גבוהה, שכולל שכבות חול רוויות גז טבעי בעובי כולל (נטו) של 33 מטר לפחות.

בעקבות התוצאות החליטו השותפות - נובל אנרג'י (36%), ישראמקו (28.75%), אבנר חיפושי נפט (15.625%), דלק קידוחים (15.625%) ודורגז (4%) - לערוך מבחני הפקה בעלות של 14.2 מיליון דולר.

השותפות בוחנות הזרמה של הגז לאשדוד

סך ההכנסות החזוי מתגלית גז בהיקף 10-15 מיליארד מ"ק עשוי להגיע (בהערכות גסות) ל-2-3 מיליארד דולר. סכום כזה עשוי להצדיק כלכלית את ההשקעה בהליכי הפקת המאגר - אך כרוך בביקוש הולם לגז כבר ב-2012. נפח גז נמוך מ-10 מיליארד מ"ק יציג מקרה גבולי, אשר עלול להעמיד בספק את כדאיותה הכלכלית של ההפקה.

שותפות הקידוח שוקלות להפיק תחילה את הגז ממאגר "דלית", אם אמנם יתברר כתגלית מסחרית, ולהפיק את הגז ממאגר "תמר" רק מאוחר יותר. הסיבות לכך הן המורכבות היחסית של הפקת הגז ב"תמר" והצורך לספק מענה מהיר למצוקת הגז הצפויה במשק הישראלי ב-2012-2015.

הפקת הגז מקידוח "דלית" תחילה תאפשר לשותפות לספק גז בתוך שלוש או ארבע שנים בלבד - ובכך להבטיח ללקוחות הפוטנציאליים אספקת גז רציפה כבר מ-2012, שבה צפוי להידלדל מאגר הגז הטבעי של שותפות ים תטיס (נובל אנרג'י ודלק) מול חופי אשקלון.

השותפות בוחנות גם את האפשרות להזרים את הגז מ"דלית" בצינור אל עבר אשדוד, שם יחובר לתשתית קליטת הגז הקיימת של שותפות ים תטיס. מהלך זה צפוי לחסוך זמן רב שכרוך במציאת שטח חוף לתחנת קליטה חדשה והשגת האישורים הסטטוטוריים להקמתה, וכן לחסוך את התלות בשדרוג תשתית הולכת הגז היבשתית.

קידוח האקספלורציה הימי "דלית 1" מרוחק 60 ק"מ מחופי חדרה ומצוי כ-40 ק"מ דרומית-מזרחית למאגר "תמר". הקידוח תוכנן לעומק של כ-3,800 מטר (מהם 1,380 מטר מים), ואולם פעילות הקידוח הופסקה בשלב מוקדם יחסית - בעומק של 3,660 מטר. כתוצאה מכך הופחתו עלויות הקידוח ב-5 מיליון דולר, והן מסתכמות כעת ב-45 מיליון דולר.

היקף הגז המשוער בקידוח "דלית" נמוך לעומת הפוטנציאל המדווח בקידוח "תמר" (142 מיליארד מ"ק). אסדת הקידוח Atwood Hunter צפויה לחזור ל"תמר" כדי להתחיל בקידוח האימות "תמר 2".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully