וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'וזף שטיגליץ: תוכניות חילוץ הבנקים נידונו לכישלון בגלל הקשרים בין הבית הלבן לוול סטריט

סוכנויות הידיעות

17.4.2009 / 12:48

הכלכלן זוכה פרס הנובל: "האנשים שעיצבו את התכניות נמצאים בכיסי הבנקים או פשוט חסרי כישרון"



מאמצי חילוץ הבנקים של ממשל אובמה עומדים כפי הנראה להיכשל, משום שהתכניות נועדו לסייע לוול סטריט ולא ליצור מערכת פיננסית בת-קיימה. כך אמר אתמול הכלכלן זוכה פרס הנובל ג'וזף שטיגליץ. "המרכיבים שיש להם עד כה חלשים, ואף חסרים מספר מרכיבים", אמר שטיגליץ בראיון. האנשים שעיצבו את התכניות "נמצאים בכיסי הבנקים או שהם פשוט חסרי כישרון", הוא הוסיף.



התוכנית לסיוע לנכסים בעיתיים, TARP, אינה גדולה מספיק כדי לממן מחדש את המערכת הבנקית, והממשל אינו מנסה לטפל בבעיה זאת באופן ישיר, אמר שטיגליץ. הוא הוסיף כי ישנם ניגודי אינטרסים בבית הלבן משום שלחלק מיועציו של אובמה יש קשרים הדוקים עם וול סטריט.



התשואה שמקבלים משלמי המיסים מתכנית TARP נמוכה, ועשויה להגיע אף ל-25 סנט לדולר, הוא אמר. "נסיונות הארגון-מחדש בבנקים מסורבלים ואינם יעילים".



שטיגליץ נחשב לאחד ממבקריו הבולטים ביותר של "קונצנזוס ואשינגטון" - שורה של עקרונות כלכליים שייצאה ארה"ב למדינות מתפתחות בשני עשורים - הכוללים בין היתר הפרטה, דה-רגולציה וקיצוץ במגזר הציבורי. ב-1997 מונה שטיגליץ לכלכלן הראשי של הבנק העולמי; זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד פרץ המשבר הפיננסי בדרום מזרח אסיה, ואחריו ברוסיה.



ב-2001 זכה שטיגליץ בפרס נובל לכלכלה על עבודתו המנתחת כיצד גישה בלתי אחידה למידע פוגעת ביכולת של בני האדם לקבל החלטות רציונליות וגורמת לתפקוד לקוי של שווקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully