וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנרי קאופמן, כלכלן בכיר לשעבר בוול סטריט: הבנק הפדרלי אשם במשבר הכלכלי

רויטרס

18.4.2009 / 16:17

קאופמן, הידוע גם כד"ר אובדן: "מדיניות עלובה מעודדת לקיחת סיכונים מוגזמים"



הבנק הפדרלי איפשר את התרחשותו של משבר האשראי ועליו לשמש כרגולטור קשוח כדי למנוע ממוסדות פיננסיים גדולים לקחת סיכונים גדולים מדי. כך אמר הכלכלן הבכיר מוול סטריט הנרי קאופמן ביום שישי.



העולם "נמצא כעת בעיצומו של המשבר הכלכלי החמור ביותר מאז מלחמת העולם השנייה", אמר קאופמן בנאום שכותרתו "מי האחראי הראשי למשבר האשראי?" שנשא בניו יורק.



"אני משוכנע שההתנהלות הלקויה של חלק מהגורמים הייתה פחותה בהרבה והייתה נושאת הרבה פחות נזק לכלכלה שלנו אם הבנק המרכזי, ובמידה פחותה יותר רשויות פיקוח אחרות, היו ממלאים את תפקידם כהלכה", אמר קאופמן.



קאופמן זכה לפרסום כאשר חזה נכונה את העלייה בשיעורי האינפלציה והריבית כששימש ככלכלן ראשי בסלומון ברדרס בשנות ה-70' וה-80'. באותה תקופה, הוא זכה לכינוי "ד"ר אובדן" והוא ידוע כמומחה למדיניות מוניטרית ולאופן שבו עובדים השווקים הפיננסיים. "לכל הפחות, הרגישות של הבנק הפדרלי לעודפים הפיננסיים חייבת להשתפר", אמר קאופמן.



קאופמן מתח ביקורת ישירה על יו"ר הבנק הפדרלי הקודם, אלן גרינספאן, על כך שלא ניצל את עמדתו כדי למנוע מהבנקים הגדולים לקחת סיכונים גדולים מדי.



"אלן גרינספאן דיבר על השפע הבלתי-רציונלי כעיקרון תיאורטי בלבד, ולא כהזהרה לשוק לרסן את ההתנהגות המשולחת", אמר קאופמן. "קשה להאמין שדגש על עקרונות ההתנהלות המוסרית מצד יו"ר הבנק הפדרלי היה זוכה להתעלמות".



גם בגלל שהבנק הפדרלי לא התנגד בעוז לביטול חוק גלאס-סטיגל מתקופת השפל הגדול ב-1999, מוסדות פיננסיים גדולים נוספים היו "גדולים מדי מכדי לקרוס", אמר קאופמן בנוגע לאחד הגורמים שהחמירו את משבר האשראי.



"הקונגלומרטים הפיננסיים הפכו לפחות ופחות שקופים, בייחוד בנוגע לפעילויות שלהם שנמצאו מחוץ למאזנים", הוא אמר. "הבנק הפדרלי נכשל בטיפול בבעיה זאת".



חשיפת הבנקים דרך קרנות גידור וכלי השקעות מובנות, הידועים כ-SIVs, לנכסים שהפכו גרועים הובילו למחיקות והפסדים של טריליוני דולרים מאז שפרץ משבר האשראי באמצע 2007.



הבנק המרכזי של ארה"ב הוא האשם העיקרי בכך שהמערכת הבנקאית הייתה חשופה לסיכונים כה גדולים, אמר קאופמן.



"חלק גדול מההתנהלות הפיננסית הקיצונית באחרונה היא אשמת המדיניות המונטרית", הוא אמר. "מדיניות עלובה מעודדת לקיחת סיכונים מוגזמים". כעת צריך הבנק המרכזי לשמש כרגולטור לפקח ישירות על המוסדות הפיננסיים הגדולים ולהטיל "מגבלות על צמיחת הנכסים והרווחים שלהם".



לעומת זאת שיבח קאופמן את הבנק המרכזי על אמצעי החירום הרבים שנקט כדי להילחם במשבר האשראי העולמי על ידי תמיכה בשוקי האג"ח.



בשל "התושיה והיוזמה של הבנק המרכזי בניסיון להחיות את הכלכלה... ראוי לציין לשבח את הבנק המרכזי", אמר קאופמן. "למרות זאת, פעולות אלה התרחשו רק לאחר שהמשבר צבר תאוצה ניכרת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully