וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמש הערות על הראלי שלא מפסיק להפתיע

איתן אבריאל

19.4.2009 / 7:02



היא לא עוצרת!

כל אחד יודע שבבורסה, גם בתקופות של ירידות מתמשכות, ישנם גלים זמניים של עליות. אבל מה שקורה לשוק המניות האמריקאי מתחילת חודש מארס לא מפסיק להדהים, להפתיע ולסחוף אחריו את שאר העולם. נכון להיום, 8 במארס מסתמן כיום שבו נרשם שפל היסטורי. מאותו יום עלה מדד 500 S&P בשיעור החודשי החד ביותר מאז 1933. התוצאה: בכל שוקי ההון נפתח דיון סוער בשאלה האחת החשובה באמת: האם עברנו את נקודת השפל, או שזו "ריצת דוב" (Bear Market Rally), שתביא אחריה סיבוב כואב נוסף של ירידות והפסדים. הנה חמישה נתונים שכדאי לקחת בחשבון בניסיון לספק את התשובה.



1. מי חושב מה. ב-30 במארס, לפני קצת יותר משבועיים, הראו סקרים שהוכנו על ידי רשת הטלוויזיה הכלכלית CNBC כי 71% מהמשקיעים חושבים שזו רק עוד ריצת דוב, גם אם 43% מהם חשבו שכבר ראינו את הרע ביותר. 70% מהנשאלים חשבו אז כי הסיכונים עדיין גדולים מהסיכויים להרוויח. ב-16 באפריל לעומת זאת כבר העלה סקר אחר, הפעם של מנהלי קרנות (הסקר בוצע על ידי בנק ההשקעות מריל לינץ'), כי 26% מהמשיבים חושבים שהכלכלה תתחזק ב-12 החודשים הקרובים. ועוד ממצא מעניין: רק 26% ממנהלי הקרנות מאמינים כיום שיש להשקיע באפיק המנייתי בשיעור נמוך מהממוצע, בהשוואה ל-41% שחשבו כך במארס.



ומה אומרים מנהלי ההשקעות המפורסמים? ב-7 באפריל אמר ג'ורג' סורוס שגל העליות לא יכול להימשך כי הכלכלה הגלובלית עדיין לא הגיעה לתחתית. לעומתו, בגולדמן סאקס הכריזו ב-9 באפריל שהרע מכל מאחורינו. בגולדמן יצאו בהמלצה חמה ללקוחותיהם לרכוש מניות מענפי הייצור והטכנולוגיה.



גם אצלנו בישראל החלו קופות גמל וקרנות נאמנות להגדיל את שיעור ההשקעה שלהן במניות. בדיקה של עמדות והצהרות של מנהלי השקעות וספקולנטים מראה כי הדעות בעד ונגד כניסה לבורסה עכשיו חצויות כמעט 50%-50%.



2. האג"ח נשארות מאחור. מול האופטימיות הגוברת והולכת של שוקי המניות, שוקי האג"ח בחו"ל עדיין משדרים חששות, דיכאון וחוסר ביטחון. שטרי חוב ממשלתיים קצרים של ארה"ב (עד שלושה חודשים) נסחרים בתשואה כמעט אפסית של 0.12% - תופעה שמשדרת המשך של ההתבצרות בבונקר. האג"ח של החברות הגדולות בארה"ב לא הצטרפו לחגיגת המניות וכמעט שלא עלו. האג"ח בעלות התשואה גבוהה אמנם הציגו עליות, אך הן עדיין קרובות מאוד לשפל היסטורי. מדוע? כי בניגוד לישראל, הכלכלנים בארה"ב ממשיכים לחזות שיעור גבוה של חדלויות פירעון בסקטור העסקי. מתוך כל האג"ח הנכללות במדד אג"ח הזבל של מריל לינץ', למשל, לא פחות משליש נסחרות במחיר של 50 סנט לדולר ומטה. "שוק המניות מצביע על האטה זמנית, בעוד שוק האג"ח מצביע על מיתון ארוך", אומרים בארה"ב.



3. עדר מנהלי ההשקעות רץ קדימה.



מי שמדבר על עליות הוא חלק מעדר של מקצועני שוק ההון. הציבור, גם האמריקאי וגם הישראלי, עדיין לא חוזר לשוק המניות. עובדה: האמריקאים מחזיקים במזומן בסדר גודל של 4 טריליון דולר. בישראל הציבור הגדול עדיין יושב בפיקדונות, קרנות כספיות וקופות גמל במסלול אג"ח ממשלתי טהור.



מי שמזרימים את הביקושים בשבועות האחרונים הם רק משקיעים מוסדיים, והם כנראה נאלצים לפעול יחד כעדר. מדוע? כי אף מנהל השקעות בודד אינו יכול להרשות לעצמו להישאר מאחור, למקרה שיתברר כי זהו אכן גל עליות ארוך טווח. עבור מנהלי השקעות המנהלים כספים של אחרים, המיקום בטבלת התשואות של 2009 הוא חזות הכל, ועל אף שרבים מהם חושבים בסתר לבם שגל העליות אינו אלא ריצת דוב, הם מחליטים שאין להם ברירה ומצטרפים אליו.



4. דו"חות הבנקים: האם זה אמיתי?



את הדלק לחלק האחרון של גל העליות סיפקו דווקא הבנקים האמריקאיים. גולדמן סאקס, וולס פארגו, ג'יי.פי מורגן ואחרים דיווחו על רווחים גבוהים בהרבה מהצפוי, וחלקם מיהרו להצהיר שבקרוב יפרעו את ההלוואות שקיבלו מהממשל.



הבנקים אחראים לחלק ניכר מנפילת המדדים, ועלייה במחיר מניותיהם דוחפת את המדדים בחוזקה. אלא שרבים לא מאמינים למספרים: לא ייתכן, אומרים המבקרים, שהבנקים שנחשבו עד לפני כמה שבועות לחדלי פירעון ומועמדים להלאמה ייהפכו בן-לילה למכונות מזומנים אדירות. רבים מעריכים שהבנקים האמריקאיים לא יוכלו להמשיך להציג רווחיות כה גבוהה, וייאלצו להכיר בהפסדים הגדולים המתחבאים בספריהם. הציניקנים שבמבקרים טוענים שלאחר שהבנקים קיבלו פטור מכללי החשבונאות ומהחובה להיצמד למחירי שוק, הדו"חות שלהם הם לא יותר מפיקציה - בחסות ובאישור הרשויות שאמורות לפקח עליהם.



5. הצרות בנדל"ן עדיין לא הסתיימו.



זוכרים את ההפתעה של פברואר במדד התחלות הבנייה? נראה שהחגיגה היתה מוקדמת מדי: במארס ירדו התחלות הבנייה בארה"ב ב-11%, ואילו קצב הנפקת היתרי הבנייה ירד לרמה הנמוכה מעולם. לא רק זאת: בעוד שבעיית הסאבפריים נחשבת לנחלת העבר, רואים הכלכלנים הר של צרות בהחזר הלוואות רגילות (פריים). זאת משום שאנשים רבים מאבדים את מקום העבודה ואת תלוש המשכורת, ומפני שהריבית על משכנתאות הפריים מתעדכנת עם הזמן כלפי מעלה.



אז מה לעשות? ימים אלה הם צומת החלטה לרוב המשקיעים: או שהם נשארים מחוץ לשוק המניות, או שהם קופצים פנימה. אבל האמת היא שההחלטה קלה: גם אם יש סיכוי של 50% שזהו גל עליות אמיתי, אדם שאיבד עשרות אחוזים מהונו ב-2008 (וזהו המצב של רובנו), לא יכול להרשות לעצמו את הסיכון לאבד שוב 10% או 20% מכספו אם האוויר ייצא מהראלי הנוכחי. אף אחד לא רוצה לעבור את המשבר הגדול ביותר של חצי המאה האחרונה בפעם השנייה.



-



הלוואות פריים (Prime)



הלוואות שניתנות ללווים בטוחים יחסית, שהסיכוי כי יוכלו להחזיר את חובם גבוה. מסיבה זו הריבית על הלוואות פריים נמוכה יחסית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully