וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

Rights Offering

עמי גינזבורג

19.4.2009 / 7:02



הנפקת זכויות.

גיוס הון במניות מבעלי המניות הקיימים של חברה. כל אחד ממחזיקי המניות מקבל זכות לרכוש מניות נוספות בהנחה מסוימת על מחיר השוק או על המחיר שבו מוצעות מניות חדשות לציבור או לקבוצת משקיעים חדשה. מי שינצל את זכותו יוכל לקבל עוד מניות בהנחה ויימנע מדילול חלקו לאחר שגיוס ההון יושלם.



מכיוון שלזכויות עצמן יש ערך כלכלי (שכן הן מאפשרות לרכוש מניות בהנחה), ישנם מחזיקי מניות שמעדיפים לסחור בהן ולמכור אותן מאשר לממש אותן ולהשתמש בהן לרכישת מניות נוספות.



חברה שמבצעת הנפקת זכויות עושה כך משום שהיא זקוקה להון כדי לבצע השקעות, ליטול הלוואות חדשות או לפרוע הלוואות ישנות. הענקת הזכויות נועדה לאפשר לבעלי המניות לשמור על חלקם בחברה מבלי להידלל. זוהי דרך של החברה לגייס הון בצורה הוגנת כלפי בעלי המניות הקיימים.



כדי שיוכלו לממש את הזכויות צריכים בעלי המניות "להביא כסף מהבית" כדי לרכוש מניות חדשות. לא לכל בעלי המניות יש כסף נוסף (או רצון להגדיל את השקעתם), ולכן לא כל הזכויות ימומשו.



הנפקת זכויות משמשת לא אחת חלופה מהירה וזולה לגיוס הון מהציבור כאשר מחיר המניה יורד באופן חד. לעתים תהליך כזה קורה בעקבות משבר כללי בשוק, או מפני שבעל מניות מסוים החליט להיפטר ממניותיו. ביצוע הנפקת זכויות מאפשר לבעלי המניות להזרים הון בעצמם, כל אחד לפי חלקו, וחוסך לחברה את ההליך היקר של הנפקה לציבור.



המשבר הכלכלי הנוכחי שהפיל את מחירי המניות גורם לחברות רבות לשקול את האופציה של הנפקת זכויות במקום הנפקה לציבור. מכיוון ששוק ההנפקות לציבור סגור וחברות רבות זקוקות להון כדי להתמודד עם חובותיהן הגדולים, הן מעדיפות לגייס הון בדרך מהירה באמצעות פנייה ישירה לבעלי המניות הקיימים שלהן.



ginzburg@themarker.com.ami

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully