וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לוחץ על האוצר: המשיכו בהורדות המסים

מאת מוטי בסוק

19.4.2009 / 7:03

רה"מ רואה בהפחתת מסים את אחת מתוכניות הדגל הכלכליות שלו * פשרה בתקציב הביטחון: לממשלה ולכנסת יוצג תקציב מקוצץ, אך התקציב יוגדל בהמשך השנה * נתניהו פועל להבטיח את תמיכת העבודה ויו"ר ההסתדרות עופר עיני בתקציב, גם במחיר פריצת מסגרתו



>> מתגבשת תוכנית חדשה להפחתת מסים: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הנחה את שר האוצר, יובל שטייניץ, ואת ראשי משרד האוצר לנסח תוכנית רב שנתית להפחתת מס ההכנסה השולי על יחידים ומס החברות, במקביל להכנת תקציב המדינה הדו שנתי ל-2009-2010. נתניהו לוחץ כי השלב הראשון בתוכנית יוצג ויופעל מיד לאחר אישור התקציב, באוגוסט או בספטמבר.



לנוכח מצוקת תקציב 2009 מנסים במשרד האוצר לשכנע את נתניהו לדחות את השלב הראשון בפרויקט הפחתת המסים. ואולם הסיכויים לכך אינם גדולים, שכן נתניהו מעוניין, כהכרזת כוונות, לבצע את השלב הראשון בהפחתה כבר באוגוסט או בספטמבר 2009 גם אם השיעור הכולל של הפחתה זו יהיה נמוך.

אמש התכנסו ראשי האוצר לישיבה מיוחדת וחריגה בעניין התקציב הדו שנתי, שבמרכזה תוכנית המסים הרב שנתית. בישיבה היו אמורים הבכירים לחזות במצגת מקיפה בנושא גביית המסים בשנים האחרונות. הישיבה אמורה להימשך היום.



נתניהו רואה בתוכנית הרב שנתית החדשה להפחתת המסים את אחת מתוכניות הדגל הכלכליות שלו וקיום הבטחה ממערכת הבחירות. כיום פועלת במשק תוכנית חמש שנתית למסים שאמורה להסתיים ב-2010. התוכנית של נתניהו היא המשך לתוכנית זו.



לנוכח הנפילה הגדולה בגביית המסים הצפויה השנה ובשנה הבאה, בסך הכל כ-80 מיליארד שקל, נתניהו הנחה את שר האוצר וראשי משרדו כי הפחתת נטל המס ב-2009 ו-2010 תהיה נמוכה ותגדל בשנים הבאות. בדיונים שנערכו באוצר לאחר כניסתו של שטייניץ לתפקיד שר האוצר עדיין לא נקבע משך התוכנית הרב שנתית, אך הנטייה היא שתהיה תוכנית חמש שנתית.



לפי שעה גם לא נקבע היקף הפחתות המסים בכל שנה, וסיכום בנושא אמור להתקבל בקרוב. ברור כי הפחתת המסים תגדל עם השיפור הצפוי במצב המשק, כלומר, החל מ-2011, וכי יהיה קשר בין שיעור הפחתת מס ההכנסה ומס החברות כדי שלא לעודד תכנוני מס.



נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, טען באחרונה כמה פעמים כי אין להפחית מסים השנה ובשנה הבאה, בשל משבר הגבייה הקשה של רשות המסים. גם בכירים אחרים במערכת הכלכלית, כולל בכירים באקדמיה, סבורים כי תהיה זו טעות להפחית מסים השנה ובשנה הבאה.



לוחות זמנים לוחצים לתקציב



ביוני 2005, כשנתניהו היה שר אוצר, פירסמה ועדה שמינה, בראשות מאיר קפוטא וג'קי מצא, תוכנית להפחתת מס ההכנסה השולי ומס החברות לשנים 2006-2010. על פי תוואי התוכנית, סך הכנסות רשות המסים ממס ההכנסה וממס חברות יקטו בכל אחת מהשנים 2009 ו-2010 ב-3.8 מיליארד שקל (3 מיליארד שקל מס הכנסה ו-0.8 מיליארד מס חברות). בהתאם לתוכנית, שיעור מס ההכנסה המרבי שהיה 49% ב-2006 יירד ל-44% ב-2010 ומס החברות המרבי יירד מ-32% ב-2006 ל-25% ב-2010.



לפני הבחירות הבטיח נתניהו להפחית את מס החברות מ-25% ל-20% עד 2014 ולהפחית את מס ההכנסה השולי על יחידים מ-44% ל-40%. נראה כי אלה יהיו יעדי התוכנית הרב שנתית שמשרד האוצר יגבש בתוך שבוע-שבועיים. צוות 100 הימים של הליכוד, בראשות מי שעומד היום בראש משרד האוצר, שטייניץ, הציע תוכנית חמש שנתית (2010-2014) למערכת המס, שבמסגרתה יירד מס החברות ל-20% ב-2014 ומס ההכנסה על יחידים יירד ב-2011-2014 באופן מדורג לבעלי שכר של 8,000-18,000 שקל.



קצב הדיונים במשרד האוצר על התקציב הדו שנתי הואץ החל ביום חמישי האחרון, בסיום חופשת הפסח. המטרה היא להכין טיוטה ראשונה של התקציב בתוך כמה ימים, בשל לוחות הזמנים הלוחצים לאישור התקציב. הממשלה אמורה לאשר את התקציב לכל המאוחר ב-15 ביוני 2009 והכנסת לכל המאוחר ב-15 ביולי 2009.



בניגוד להכנת תקציבים קודמים - שבהם אגף התקציבים במשרד האוצר גיבש הצעות והניח אותן על שולחן ראש הממשלה - הפעם נתניהו, שהוא שר העל הכלכלי, הניח על שולחנו של שר האוצר שורה של נושאים כלכליים וביקש ממנו לדאוג כי יקבלו עדיפות בביצוע תקציב 2009. כך, האוצר נאלץ להכפיף את העקרונות וסדרי העדיפויות שלו לאלה של ראש הממשלה.



תקציב הביטחון יגדל במיליארדי שקלים



עניין מרכזי אחר במתווה הכלכלי של נתניהו הוא יעד ההוצאה בתקציב. נתניהו חותר לשמור על גידול של 1.7% בתקציב ההוצאות ב-2009 לעומת תקציב 2008 וגידול של 1.7% בתקציב ההוצאות ב-2010 בהשוואה לתקציב 2009. לדעתו, שמירה על יעד ההוצאה חשובה הן מבחינה כלכלית הן מהבחינה של אמינות כלכלית.



בעניין תקציב הביטחון קיימות במשרד ראש הממשלה ובאוצר הערכות מורכבות. שר הביטחון, אהוד ברק, ומערכת הבטחון עומדים על כך כי תקציב הביטחון יגדל או לפחות לא ייפגע. על פי המתגבש כרגע במשרד ראש הממשלה ומשרד באוצר, תקציב הביטחון שיובא לאישור הממשלה יהיה נמוך מהתקציב שאישרה ממשלת אהוד אולמרט באוגוסט 2008 - 48.8 מיליארד שקל.



ייתכן שגם בכספים שהובטחו למערכת הביטחון לאחר אוגוסט 2008 ייעשה קיצוץ. במשרד האוצר הבהירו לרה"מ ולשר האוצר בשבועות האחרונים כי לא יוכלו לבצע קיצוץ בתקציב המדינה הדו שנתי בלי לקצץ בביטחון. ואולם, למרות הקיצוץ בתקציב הביטחון שיובא לאישור הממשלה והכנסת, ההערכה בקרב קובעי המדיניות היא כי ב-2009 וב-2010 יגדל תקציב הביטחון במיליארדי שקלים מעבר לתקציב המאושר בשל דרישות והבטחות שונות לביטחון.



בתקציב 2009 ו-2010 יבוצע קיצוץ לא פשוט בתקציבי המשרדים החברתיים, בעיקר בחינוך ובבריאות. משרד האוצר מתכוון ללחוץ לקיצוץ הטבות המס הניתנות לקרנות ההשתלמות, לאילת וייתכן שגם הטבות אחרות. האוצר מאמין כי יצליח לשכנע את יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, להסכים להקפאת שכר ואולי אף לקיצוץ שכר במגזר הציבורי.



בהסכם של נתניהו עם עיני קיימים שני סעיפים, לפי אנשי נתניהו. הראשון - הממשלה תשוחח עם יו"ר ההסתדרות על תקציב המדינה וחוק ההסדרים הבא - ישוחחו ולא מעבר לכך; הפחתות שכר ושינויים בדיני העסקת עובדים לא ייעשו בחקיקה.



הממשלה תציג לעיני וליו"ר התאחדות התעשייינים, שרגא ברוש, בתוך שבוע עד שבועיים את מתווה התקציב. המטרה של הממשלה היא להגיע להבנות עם עיני, בין היתר בנושא הפחתות השכר במגזר הציבורי וביטול הטבות המס לקרנות ההשתלמות. תמורת הוויתורים של עיני הוא אמור לקבל מהלכים של הממשלה למען הפריפריה והשכבות החלשות, שיבואו לידי ביטוי בעיקר בחוק ההסדרים. משרד האוצר יהיה מוכן לבוא לקראתו בצעד גדול, אם הדבר יהיה מחויב המציאות - בפריצת מסגרת התקציב (מסגרת ההוצאה של 1.7%) להגדלת תקציבים לנושאים המוגדרים חברתיים.



חוק ההסדרים ל-2009 ו-2010 יהיה, כמו בכל השנים הקודמות, חלק חשוב בתקציב המדינה. הוא יכלול שורה של רפורמות ושינויים מבניים, חלקם מוכרים לציבור (הוצעו בעבר ונדחו) וחלקם חדשים. מרבית סעיפי החוק הופיעו בחוברת ההסדרים שגיבש האוצר בסוף 2008.



נתניהו מעונין להעביר את התקציב הדו שנתי בלי שהקואליציה המורכבת והמסובכת שלו תיפגע. החשש הגדול שלו הוא מהמתרחש במפלגת העבודה ומעיני. עם שאר הגורמים הוא מעריך שיצליח להסתדר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully