וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

1.5 מיליארד שקל ללא תמורה: המבקר יפרסם דו"ח חמור על הרפורמה בנמלים

מאת אבי בר-אלי

19.4.2009 / 7:11

מבקר המדינה יפרסם את הדו"ח על רקע ירידה בתפקוד הנמלים והטבות שקיבלו העובדים תמורת "שקט תעשייתי" - שלא נשמר



>> ארבע שנים לאחר יציאתה לדרך תעמוד בקרוב הרפורמה בנמלים בפני ביקורת ממלכתית ראשונה: מבקר המדינה צפוי לפרסם בשבועות הקרובים דו"ח ביקורת חריף נגד יישום הרפורמה בנמלי הים - כך נודע ל-TheMarker.



הדו"ח יפורסם על רקע הטענות החוזרות נגד ההטבות הכספיות המפליגות שהוענקו לעובדי הנמלים, בהיקף מוערך של כ-1.5 מיליארד שקל, אף שלכאורה הם לא עמדו בהסדר שעליו חתמו - וכן על רקע הטענות כי ההבטחות לשיפור תפקוד הנמלים ולהוזלת עלויות היבוא והיצוא לא התממשו.

ב-17 בפברואר 2005 יצאה לדרך הרפורמה בנמלי הים, בתום משא ומתן ממושך מול הסתדרות העובדים. הרפורמה נועדה להביא לשיפור השירות בנמלים ולהורדת מחירים, באמצעות החרפתה של התחרות בין נמלי ישראל. רשות הנמלים פורקה לחברת נכסים (חנ"י) ולשלוש חברות נמל: חיפה, אשדוד ואילת.



מתעכבת השלמת הרפורמה בתעריפים



הרפורמה קבעה לוח זמנים להפרטתן המדורגת של חברות הנמל, שתחל ב-2010 בהפרטת 15% ממניות החברות בבורסה ותסתיים בהפרטתן המלאה ב-2020. בתמורה להסכמת העובדים למתווה ההפרטה ולהתחייבותם ל"שקט תעשייתי" עד 2010 זכו העובדים לשורת הטבות: הגבלת היכולת לפטרם, הותרת ההסכמים הקיבוציים בתוקף למשך 7 שנים, תוספת שכר של כ-20% ופיצוי של 100 אלף שקל ברוטו עד 2010. סך ההטבות האלה הסתכם ב-1-1.5 מיליארד שקל.



ואולם בחלוף שנה בלבד ערכו העובדים "שביתה איטלקית" בנמל אשדוד, ובעקבותיה שבו להתקיים עיצומים ביתר הנמלים. בבדיקה שערך באחרונה איגוד המשמשים בהובלה ימית, נמצא כי מאז תחילת הרפורמה ננקטו בנמלים עיצומים למשך 215 ימים, בהם נרשמו לפחות 41 מקרים של שיבושי עבודה ו-22 איומים בשביתות והכרזות סכסוכי עבודה. אירועים אלה, טענו באיגוד, גרמו למשק נזק של 2-3 מיליארד שקל - בעיקר בנזק לבעלי מטענים, למפעלים ולחברות הספנות.



בנוסף להפרות החוזרות של ההסכם בידי העובדים, גם פעילותם של נמלי הים, שדרכם מתבצע 98% מסחר החוץ של ישראל, לא רשמה כל שיפור בשנים אלה. בשנה שעברה נחשף ב-TheMarker דו"ח של חברת בנטו יועצים לבדיקת תפקוד הנמלים, שממצאיו הצביעו על עלייה בזמני המתנת האניות לפריקה, ירידה בהקצאת כוח האדם וירידה ברמת התפוקה הממוצעת לשעת שהייה בנמל.



המתווה לרפורמה בנמלים לא הושלם, והניסיונות להמשיך בקידומה טורפדו בלחץ העובדים וקבוצות מהקהילה העסקית. הסעיפים העיקריים שטרם יושמו הם אימוץ מודל ה-LandLord להפרדת הבעלות על התשתית מן התפעול, וכן הרפורמה בתעריפי עבודת הנמלים. לפני חצי שנה הסכימה ההסתדרות לדון בהקדמת לוחות הזמנים של ההפרטה, אך הקריאה לא זכתה למענה ממשלתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully