וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביטוח ישיר וכלל ביטוח מובילות את מגמת העליות בחברת הביטוח; כלל זינקה ב-102%; מגדל עלתה רק ב-2%

מאת אתי אפללו

19.4.2009 / 7:02

בענף הביטוח מקווים כי הרבעון הרביעי של 2008 סימן את התחתית



>> מניות חברות הביטוח נהנות מתחילת השנה משינוי המגמה בשווקים, כשאת העליות מובילות מניות ביטוח ישיר וכלל ביטוח עם זינוק של יותר מ-100% מתחילת השנה.



ככל שהמגמה בשווקים ממשיכה להיות חיובית, ההערכות בקרב המשקיעים הן שההפסדים הגבוהים שהציג מגזר הביטוח בסוף הרבעון הרביעי של 2008 סימנו את התחתית, ושתוצאות הענף ברבעון הראשון 2009 מבטאות שיפור משמעותי.



העלייה בשווקים מקלה על חברות הביטוח גם את ההתמודדות עם דרישות ההון המינימאלי שקבע המפקח על הביטוח. לאחר שני רבעונים שבהן נדרשו מרבית החברות להשלמות הון, את הרבעון הראשון 2009 הן סיימו עם עודפי הון הודות לעליות בשווי ההשקעות בתיקי הנוסטרו שלהן.



עם זאת, ההשפעה של 2008 לא תימחה ברבעון אחד. כך, לדוגמה, חברות הביטוח גוררות עמן תשואות שליליות שלא יאפשרו להן לגבות דמי ניהול בביטוחי המנהלים ב-2009, שהם מרכיב חשוב ברווח שלהן.



מניות חברות הביטוח בישראל אינן פופולאריות מאוד בקרב המשקיעים מכמה סיבות. הראשונה: מסורתית מדובר בחברות משפחתיות או עם גרעיני שליטה גדולים מאוד. השנייה: הדו"חות הכספיים של חברות הביטוח נחשבים מסובכים ולא תמיד קל לדעת מה מתחבא בין הביאורים. השלישית: הענף עובר תהפוכות רבות ושלל רפורמות, המשפיעות בצורה שונה על החברות. הרביעית: בשנים הקרובות החברות לא יחלקו דיווידנדים למשקיעים מכיוון שהן נדרשות להגדיל את ההון העצמי שלהן בכ-30%.



כלל מכפילה את שוויה



מניית כלל ביטוח מקבוצת אי.די.בי הוסיפה 102% מתחילת השנה, לאחר שירדה ב-73% בשנה שעברה. ב-2008 סבלה כלל מהמשקולת של כלל פיננסים והמחיקות שביצעה במותג אילנות, מההפסדים הגבוהים בענף ומהתמודדות עם עמידה בדרישות הון עצמי מינימאלי. כל אלה הובילו לירידות חדות במניה.



בתחילת 2009 התמונה החלה להשתנות. "שני דברים מאפיינים את כלל ביטוח", אומר אלון גלזר, סמנכ"ל מחקר בבית ההשקעות לידר שוקי הון. "הראשון הוא מאוד מוטה למה שקורה בשוק ההון, גם דרך ביטוח החיים, גם דרך הביטוח הכללי וגם במגזר הפיננסים דרך כלל פיננסים, והשקעותיה באילנות ובטיטניום. בנוסף, לכלל ביטוח יש את תיק הנוסטרו הגדול ביותר בענף.



"הדבר השני הוא שכלל פועלת במינוף מאוד גבוה. שני אלה פעלו לרעת כלל ב-2008 ופועלים לטובתה מתחילת 2009 עם השינוי במגמה בשווקים", מוסיף גלזר.



חברה נוספת שמובילה בעליות במגזר הביטוח היא ביטוח ישיר של משפחת שניידמן, שעלתה ב-112% מתחילת השנה. מניית ביטוח ישיר הושפעה מחששות המשקיעים עקב מצוקת נזילות שאליה נקלעה הקבוצה של ביטוח ישיר - צור שמיר. ואולם לאחר כמה מהלכי ארגון מחדש נרשמה התאוששות בקבוצה, שכמובן השפיעה על המניה.



מגדל נשארה מאחור



מי שנשארה מאחור היא מניית מגדל. "מגדל נהנתה מאוד מהעובדה שהחברה סולידית בלי מינוף, עם חשיפה יחסית נמוכה למגזר הפיננסי, ודבר זה מיתן את הירידות במניה ב-2008. בנוסף, בסוף 2008 המניה עשתה מהלך לקראת הכניסה למדד המעו"ף", מציין גלזר. עם זאת, לאחר הכניסה למדד המעו"ף נחלשה המניה, ומתחילת השנה היא עלתה ב-2.3% בלבד.



אחת הסיבות היא חוסר הוודאות שאפף את המניה בעקבות החלטת המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, לא להתיר לבנק לאומי להמשיך להחזיק במניית מגדל, ולהעבירה לנאמנות לקראת מכירה. הסיבה השנייה היא שמדיניות מגדל שלא להשקיע באג"ח קונצרניות או במדדי היתר עשויה לרמז כי כפי שהירידות בשוק ההון השפיעו בצורה מוגבלת על מגדל ב-2008 - כך התיקון ישפיע עליה בצורה מתונה השנה.



עם זאת, גלזר מדגיש: "אם מסתכלים על התנהגות המניות של כלל ומגדל מתחילת 2008, מגדל עדיין מציגה למשקיעים תשואת יתר בולטת בהשוואה למניית כלל".



מניה שדווקא מפתיעה עם ביצועים חלשים היא הראל של משפחת המבורגר. הראל ירדה ב-55% ב-2008 והציגה תוצאות טובות יחסית לענף. ואולם מתחילת השנה הוסיפה המניה כ-20% בלבד. "הראל צריכה ליהנות מהשיפור בשווקים, בייחוד כשהתוצאות שלה בשנה החולפת היו מפתיעות לטובה", מסביר גלזר.



אפקט אקסלנס



חברת הביטוח הפניקס מקבוצת דלק עלתה ב-40% מתחילת השנה. ואולם הפניקס איבדה 78% ב-2008. הסיבה לכך שהפניקס עלתה הרבה פחות מכלל היא אפקט אקסלנס. העסקה לרכישת 40% מאקסלנס במחיר גבוה והסכסוך המשפטי סביב העסקה, מכבידים על המניה.



"כשרואים שיפור במצב שוקי ההון אז גם התרחישים היותר פסימיים, שבהם הפניקס תיאלץ לרכוש את אקסלנס במחיר ההסכם המקורי, נראים פחות כואבים - ולכן הפניקס נהנית מהעליות", מציין גלזר.



חברה שלא מצליחה ליהנות מהעליות במגזר הפיננסים היא הכשרה אחזקות ביטוח של אלי אלעזרא, שירדה ב-33% מתחילת השנה. 2008 היתה מאתגרת מאוד להכשרה ביטוח, שנאלצה גם להתמודד עם פירעונות של אג"ח והלוואות ועם עמידה בדרישות הון עצמי. 2009 תהיה מאתגרת בעבורה לא פחות, ובמהלכה עליה לפרוע הלוואות ואג"ח בהיקף של 65 מיליון שקל. לפי החברה, הכסף יגיע מהלוואת בעלים, הלוואות בנקאיות ודיווידנד מחברת הביטוח. ואולם הסעיף האחרון עלול להתגלות בעייתי - באחרונה אסר המפקח על הביטוח לחלק דיווידנדים מחברות ביטוח.



שוות פחות מהערך הגלום



בסוף הרבעון הראשון אמורות חברות הביטוח לפרסם את הערך הגלום (E.V) בתיקי ביטוח החיים שלהן ל-2008, שאמור להציג את השווי של תיק הביטוח שלהן.



הנתון פורסם בראשונה ב-2008, והיה אמור להוות נקודת ייחוס לשווי השוק של החברות. השנה היתה ירידה משמעותית בשווי השוק של החברות. עם זאת, עקב המשבר והקיטון בדמי הניהול שגובות החברות בביטוחי המנהלים, צפוי גם הערך הגלום לרדת משמעותית, אך הוא עדיין צפוי לעלות על שווי השוק.



כך, מגדל שהקדימה ופירסמה את הערך הגלום ל-2008 עם הדו"חות, הציגה בתיק ביטוח החיים ערך גלום של 6.7 מיליארד שקל, לעומת ערך גלום של 8 מיליארד שקל ב-2007. שווי השוק של מגדל הוא 4 מיליארד שקל בלבד.





טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully