וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטיגליץ: הקשרים בין הבית הלבן לוול סטריט יכשילו את חילוץ הבנקים

מאת מייקל מקי ומתיו בנג'מין

19.4.2009 / 9:29

הכלכלן זוכה פרס נובל: "מי שבנה את תוכניות החילוץ נמצא בכיסי הבנקים - או חסר כישרון"



בלומברג

>> מאמצי חילוץ הבנקים של ממשל ברק אובמה ככל הנראה ייכשלו משום שהתוכניות נועדו לסייע לוול סטריט - ולא ליצור מערכת פיננסית בת-קיימא - כך אמר הכלכלן זוכה פרס הנובל ג'וזף שטיגליץ בראיון לבלומברג ביום חמישי.



"המרכיבים שיש להם חלשים. בנוסף, חסרים להם כמה מרכיבים", אמר שטיגליץ בראיון. לדבריו, האנשים שעיצבו את התוכניות "נמצאים בכיסי הבנקים או שהם פשוט חסרי כישרון".



התוכנית לסיוע לנכסים בעייתיים, TARP, אינה גדולה מספיק כדי לממן מחדש את מערכת הבנקאות, והממשל אינו מנסה לטפל בבעיה הזאת באופן ישיר, אמר שטיגליץ. הוא הוסיף כי ישנם ניגודי אינטרסים בבית הלבן משום שלחלק מיועציו של אובמה יש קשרים הדוקים עם וול סטריט.



"אין לנו מספיק כסף, הם לא רוצים לפנות שוב לקונגרס, הם לא רוצים לעשות זאת בדרך פתוחה והם לא רוצים להשיג שליטה על הבנקים" - זהו צירוף של מגבלות שמהוות ערובה לכישלון, אמר שטיגליץ.



התמורה למשלמי המסים מתוכנית TARP עלולה להיות נמוכה כדי 25 סנט לכל דולר מושקע, הוא אמר. "נסיונות הארגון מחדש בבנקים מסורבלים ואינם יעילים".



במקום להמשיך לקנות נתחים קטנים בבנקים, הבנקים החלשים יותר צריכים לעבור כינוס נכסים שבו בעלי המניות של הבנקים ינופו ובעלי האג"ח ייהפכו לבעלי המניות, תוך שימוש בכספי משלם המסים כדי לשמור שהמוסדות ימשיכו לתפקד, הוא אמר.



ההצהרה של שילה בייר מגוחכת



שטיגליץ, 66, זכה בפרס נובל ב-2001 על כך שהראה כי השווקים אינם יעילים כאשר לצדדים בעסקה אין גישה שווה למידע קריטי, כפי שמתרחש במרבית הזמן. עבודתו זוכה לאזכורים רבים יותר במחקרים כלכליים מאשר כל כלכלן אחר, לפי נתוני הדירוג של פברואר שפורסמו על ידי ריסרץ' פייפרס אין אקונומיקס, מסד נתונים בינלאומי.



תוכנית ההשקעות הפרטית-ציבורית, PPIP, שנועדה לקנות נכסים גרועים מהבנקים, "היא תוכנית גרועה במיוחד", אמר שטיגליץ. לדבריו, היא לא תשיג את יעד הממשלה לקביעת מחיר לנכסים הבלתי-נזילים שתוקעים את מאזני הבנקים, ותחת זאת תעשיר משקיעים ותגלגל את הפסדי הענק למשלמי המסים.



"התוכנית בעצם מחלצת את בעלי המניות ואת מחזיקי האג"ח. חלק מהאנשים שעומדים, ככל הנראה, להיות מעורבים בתוכנית, כגון פימקו, הם מחזיקי אג"ח גדולים", אמר, בהתייחסו לפאסיפיק אינווסטמנט מנג'מנט, חברת השקעות אג"ח מקליפורניה.



לדבריו, הפסדי משלם המסים צפויים להיות גדולים בהרבה לעומת הרווחים בתוכנית PPIP, אך יו"ר התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות (FDIC), שילה בייר, אמרה כי הסוכנות אינה צופה הפסדים.



"ההצהרה של שילה בייר שאין סיכון מגוחכת", אמר, "משום שה-FDIC שממומן על ידי הבנקים, יספוג את ההפסדים מהתוכנית. אנו עומדים לבקש מכל הבנקים, בהם, כפי הנראה, גם כמה בנקים בריאים, לשלם עבור ההפסדים של הבנקים הגרועים. זוהי חלוקה מחדש של ההון ומס שיוטל על כל החוסכים האמריקאים".



הטבות בהיקף של יותר מ-5 מיליון דולר



כמו כן, שטיגליץ הביע חשש מפני הקשרים בין יועצי הבית הלבן לבין וול סטריט. קרן הגידור DE שאו אנד קו שילמה למנהל המועצה הכלכלית הלאומית לורנס סאמרס, מנהל בחברה, משכורת והטבות נוספות בשווי של יותר מ-5 מיליון דולר ב-16 החודשים לפני שהצטרף לממשל אובמה. שר האוצר טימותי גייתנר כיהן כיו"ר הבנק הפדרלי של ניו יורק.



"לאמריקה יש דלת מסתובבת. אנשים עוברים מוול סטריט למשרד האוצר ובחזרה לוול סטריט", אמר. "גם אם אין שום יד רוחצת יד, זה לא העניין. העניין הוא הלך הרוח".



שטיגליץ היה ראש מועצת היועצים הכלכליים של הבית הלבן תחת הנשיא ביל קלינטון, לפני שהתמנה לתפקיד הכלכלן הראשי של הבנק העולמי ב-1997-2000. הוא התפטר מתפקידו ב-2000 לאחר התנגשויות חוזרות ונשנות עם הבית הלבן בנוגע למדיניות הכלכלית שבה תמך. עתה הוא מכהן כפרופ' באוניברסיטת קולומביה.



שטיגליץ ביקר את תוכניות החילוץ הכלכליות האחרות של אובמה. הוא טען כי תוכנית התמריצים שהיקפה 787 מיליארד דולר היא הכרחית אך פגומה, מכיוון שחלק ניכר מההוצאות בה יתבצעו אחרי 2009, מאחר שהיא מקדישה יותר מדי תקציבים לקיצוצי מסים "שלא יפעלו באופן אפקטיווי. זוהי מדיניות מוזרה מאוד".



תוכנית הסיוע לבעלי משכנתאות, בהיקף של 75 מיליארד דולר, לא מסייעת דיה לאמריקאים שאינם יכולים לעמוד בהתחייבויותיהם החודשיות, אמר שטיגליץ. היא לא מקטינה את הקרן, לא משנה את חוקי פשיטת הרגל כך שיתאפשר לאנשים לארגן את חובותיהם מחדש, ואינה משנה את התמריצים להפסיק לשלם ברגע שהמשכנתא עולה בגודלה על שווי הבית.



שטיגליץ אמר כי הבנק הפדרלי, על אף שעשה כמעט כל דבר אפשרי לאושש את ארה"ב מהמיתון הקשה ביותר מאז 1982, אינו יכול להחיות את הכלכלה במו ידיו. הסתמכות על ריבית נמוכה כדי לבלום את הנפילות בשוק הדיור היא פשוט וריאציה על המדיניות שיצרה את בועת הדיור מלכתחילה, אמר שטיגליץ. "זוהי אסטרטגיה לשחזור הבועה. זה לא יספק פתרון לטווח ארוך. זה פתרון שאומר שאפשר לדחות את הקץ".



לדבריו, האסטרטגיה עשויה לבלום את ירידות מחירי הבתים, אך היא לא תחיש את ההתאוששות. "זהו מתכון למיתון נוסח יפאן".



הון ושלטון על פי שטיגליץ



"במקום שהממשל ימשיך לקנות נתחים קטנים של הבנקים, הבנקים החלשים יותר צריכים לעבור כינוס נכסים שבו בעלי המניות שלהם ידוללו ובעלי האג"ח יהפכו לבעלי המניות"



"האסטרטגיה עשויה לבלום את הירידות במחירי הבתים, אך לא תחיש את ההתאוששות. זהו מתכון למיתון נוסח יפאן"



"לאמריקה יש דלת מסתובבת. אנשים עוברים מוול סטריט למשרד האוצר ובחזרה לוול סטריט. גם אם אין שום יד רוחצת יד - העניין הוא בהלך הרוח"



"תוכנית ההשקעות הפרטית-ציבורית גרועה במיוחד - היא תעשיר משקיעים ותגלגל הפסדי ענק על משלמי המסים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully