וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות העלייה במחירי האשלג: חיפה כימיקלים השביתה את פעילות הייצור; כ-800 עובדים הוצאו לחופשה

אורה קורן

19.4.2009 / 13:54

מאשימה את כי"ל שהעלתה מחירי האשלג בצורה מוגזמת; "מונופול פרטי מונע מאיתנו ליהנות ממשאבי הטבע"



חיפה כימיקלים הודיעה היום על סגירת מפעלי החברה. כתוצאה מכך שוגרו לבתיהם כל 800 עובדי החברה בחיפה ובמישור רותם. במכתב ששיגר המנכ"ל, נדב שחר, לעובדי החברה נמסר, כי המהלך נדרש על רקע האמרת מחירי חומר הגלם של החברה, האשלג, הנרכש מחברת כי"ל מקבוצת החברה לישראל שבבעלות עידן עופר.



"מאות עובדי ומנהלי החברה בארץ ובחו"ל, בהווה ובעבר, הפכו את חיפה כימיקלים במהלך 40 השנה האחרונות לאחת מהחברות המובילות בעולם בייצור חנקת אשלגן, כשהיום החברה מספקת כ-30% מתצרוכת חנקת האשלגן (דשן "ירוק") בעולם", כתב שחר במכתב לעובדי החברה.



"במשך השנים הפכנו להיות מהיצואנים המובילים במשק הישראלי, עם מחזור של מאות מיליוני דולרים בשנה. פעילותנו בלמעלה ממאה מדינות ברחבי העולם ובטכנולוגיה ישראלית ייחודית היא מקור גאווה לנו, לאלפי העובדים בישראל המועסקים אצלנו באופן עקיף ולמדינת ישראל כולה.



"כידוע לך, עלות האשלג הינה מרכיב מהותי בעלויות הייצור של מוצרי החברה. בחמש השנים האחרונות עלו מחירי האשלג מ-94 דולר לטון ללמעלה מ-600 דולר לטון – עלייה של למעלה מ-600%!!! (כך במקור). עיקר העלייה התרחשה בשנה האחרונה כאשר רק בינואר 2009 הוכפל מחירו. עלייה זו במחירי האשלג שחקה את יכולת התחרות של החברה וכמובן שאינה מאפשרת לנו לצמוח ואף לא לשמור על הקיים, וכל זאת על רקע המשבר הכלכלי החמור המתרחש בעולם.



"ממשלת ישראל נתנה לחברת מפעלי ים המלח מקבוצת כי"ל (חברה בשליטה פרטית של משפחת עופר) זכויות כרייה בלעדיות לאשלג (יצרן יחיד, במסגרת חוק זיכיון ים המלח) והפכה אותה למונופול. למרות זאת, בשנת 2006 החליטה הממשלה על הסרת הפיקוח על מחירי האשלג, דבר שאיפשר לכי"ל בשלוש השנים האחרונות להעלות את מחירו לתעשייה בכ-400%!!!



"בחודשים האחרונים ניהלנו מגעים אינטנסיוויים עם הנהלת מפעלי ים המלח על מנת להגיע להסכם רכישה לאשלג. לצערי, למרות העובדה שבתקופה זו נערמו ערמות עצומות בגודלן (למעלה משני מיליון טון) בסדום ואין כל מגבלה לזמינות האשלג, לא הסכימה כי"ל למכור לנו אשלג במחיר סביר בו קיימת כדאיות כלכלית להמשך הייצור והשיווק של תוצרתנו.



"אני תקווה כי גורמי השלטון בישראל יפעלו במהרה מתוקף סמכותם כדי לכפות על מונופול האשלג להוריד את מחירו, כפי שנעשה במדינות אחרות בעולם (לדוגמא: מחיר האשלג ברוסיה היום הינו 140 דולר בלבד), כך שמוצרינו יחזרו להיות תחרותיים בשווקי העולם בהם אנו פועלים, וייפסק המצב הבלתי נתפס והבלתי מוסרי שבו החברה ועובדיה הרבים אינם זכאים ליהנות ממשאבי הטבע של ישראל כיוון שמונופול פרטי מונע זאת מהם.



"לצערי אנו נאלצים להשבית את קווי הייצור במפעלי החברה בחיפה ובמישור רותם עד שנוכל לשכנע את כי"ל למכור לנו אשלג במחיר סביר", סיכם שחר את מכתבו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully