וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנהלת חיפה כימיקלים השביתה את קווי הייצור

קובי מנדל

19.4.2009 / 14:27

במפעל מועסקים 800 עובדים. המנכ"ל: "כי"ל לא הסכימה למכור לנו אשלג במחיר כדאי". כי"ל: "הטענות פופוליסטיות ומנותקות מהמציאות"

הנהלת מפעל "חיפה כימיקלים" שבמפרץ חיפה ובמישור רותם החליטה להשבית את קווי הייצור במפעל, עקב עליית מחירי האשלג.

במכתב ששיגר מנכ"ל המפעל, נדב שחר, לכ-800 העובדים בשני המפעלים הוא ציין, כי עלות האשלג הינה מרכיב מהותי בעלויות הייצור של מוצרי החברה. "ב-5 השנים האחרונות עלו מחירי האשלג מ-94 דולר לטון ללמעלה מ-600 דולר לטון – עלייה של למעלה מ-600% עיקר העלייה התרחשה בשנה האחרונה, כאשר רק בינואר 2009 הוכפל מחירו. עלייה זו במחירי האשלג שחקה את יכולת התחרות של החברה וכמובן שאינה מאפשרת לנו לצמוח ואף לא לשמור על הקיים וכל זאת על רקע המשבר הכלכלי החמור המתרחש בעולם".

עוד כתב שחר, כי "ממשלת ישראל נתנה לחברת מפעלי ים-המלח מקבוצת כי"ל (חברה בשליטה פרטית של משפחת עופר) זכויות כרייה בלעדיות לאשלג (יצרן יחיד במסגרת חוק זיכיון ים המלח) והפכה אותה למונופול. למרות זאת, בשנת 2006 החליטה הממשלה על הסרת הפיקוח על מחירי האשלג דבר שאפשר לכי"ל בשלוש השנים האחרונות להעלות את מחירו לתעשייה בכ-400%"
"בחודשים האחרונים ניהלנו מגעים אינטנסיביים עם הנהלת מפעלי ים המלח על מנת להגיע להסכם רכישה לאשלג. לצערי, למרות העובדה שבתקופה זו נערמו ערמות עצומות בגודלן (למעלה משני מיליון טון) בסדום ואין כל מגבלה לזמינות האשלג, לא הסכימה כי"ל למכור לנו אשלג במחיר סביר בו קיימת כדאיות כלכלית להמשך הייצור והשיווק של תוצרתינו".

במפעלי ים המלח דוחים על הסף את הטענות של גורמים בחיפה כימיקלים ואומרים כי "הטענה בדבר אי יכולת לרכוש אשלג אלא רק מכי"ל היא בבחינת עזות מצח וחוצפה פופוליסטית ומעבר לכל פשוט שקרית. כי"ל היא רק אחת מיצרניות האשלג בעולם.
חיפה כימיקלים יכולה בכל עת שתרצה לייבא אשלג בכל כמות שתדרוש מיצרניות אשלג אחרות בעולם ואף עשתה כך בעבר.
זאת ועוד: חיפה כימיקלים הרוויחה בשנת 2008 כסף רב ממחירי האשלג ששילמה על פי הנוסחה המוסכמת עם כי"ל. מוזר שאז לא נשמעו כלל טענות מצידה לגבי המחיר. מוזר עוד יותר שהנהלת המפעל לא הותירה לעצמה מתוך הרווחים שלה יתרות מתאימות למקרה של עליית מחירי חומרי הגלם. כנראה שגם לעולם העסקים חדרה הנורמה של פופוליזם והסתה, וחבל ועצוב רק שהדבר נעשה על גבם של עובדי חיפה כימיקלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully