וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האופציות על מניות כי"ל לא מתרוממות: ביום חמישי יושקו אופציות נוספות על לאומי ופועלים

שרית מנחם

19.4.2009 / 16:24

פעיל בשוק: "מוקדם מאוד להכריז על כישלון - למרות שמחזורי המסחר קטנים - יש מסחר וזה סימן חיובי מאוד"


יותר משבועיים עברו מאז השיקה הבורסה אופציה על מניית וההתלהבות של הסוחרים צוננת. מחזורי המסחר דלילים מאוד - אלפי שקלים בודדים - ונראה כי המכשיר לא תופס תאוצה.

בימים אלו נערכת הבורסה להשקות נוספות: ביום חמישי יושקו אופציות על הבנקים פועלים ולאומי ובחודש הבא תושק אופציה על טבע. בעתיד אמורות להיסחר בבורסה אופציות על כל המניות המרכיבות את המדד המקומי המוביל, .

לאור ההצלחה הצוננת בכי"ל עולה השאלה: האם מכשירים אלו יצברו תאוצה? האם לאור מחזורי המסחר הדלילים באופציית כי"ל לא כדאי להשהות את השקה של אופציות נוספות? בבורסה לא מתרגשים מהפתיחה הצולעת. האופציה על כי"ל הושקה ממש לפני חג הפסח, וימי המסחר המעטים לא מעידים על הצלחת המוצר. לאור זאת, האופציות על ו, יושקו כמתוכנן.

בשוק בינתיים לא מגדירים את האופציות כהצלחה גדולה, ועדיין מוקדם להספיד את המוצר. כמו בכל מוצר פיננסי, כך טוענים בשוק, למשקיעים מתוחכמים דרושה תקופת היכרות והסתגלות למכשיר החדש. עם הזמן, מחזורי המסחר יגדלו.

ביום חמישי תבוצע הפקיעה הראשונה על האופציות החדשות. בסוף החודש שעבר הודיעה כי"ל על חלוקת דיווידנד שתגרור התאמת מחיר האופציה למחיר המניה החדש ביום החלוקה. מידת ההצלחה בהשקת האופציות תימדד במהלך החודשים הקרובים באמצעות בדיקת רמת גידול מחזורי המסחר במניות (בינתיים במניית כי"ל), לעומת מחזור המסחר בהן לפני השקת האופציות עליהן. דבר נוסף שיעיד על הצלחה הוא ירידה בתנודתיות של מחירי המניות - כלומר ירידה בסטיית התקן שלהן.

"זה פחד טבעי. המשקיעים לא קופצים למים לפני שרואים איך מתנהל המסחר", מסביר סוחר באחד מבתי ההשקעות הגדולים. זה כמו כדור שלג. כרגע מחזורי המסחר קטנים, ולאט לאט יכנסו עוד משקיעים. בנוסף, למרות שמחזורי המסחר קטנים - יש מסחר וזה סימן חיובי מאוד. הבורסה השיקה בעבר מכשירים פיננסים כמו אופציות יורו-שקל או אופציות על מדד הבנקים שלא היה בהם מסחר בכלל. במכשיר החדש הבורסה דאגה שיהיו 'עושי שוק', והמשקיעים יוכלו לקבל מחירי קנייה ומכירה הוגנים. כך, יכולים המשקיעים לבצע שורט בתהליך פשוט על מניות, בלי דרישה להשאלות וביטחונות כמו שנהוג היום. זה מכשיר טוב מדי כדי להיכשל".

"מוקדם מאוד להכריז על כישלון", מוסיף פעיל נוסף. "למרות שישנן בשוק אופציות על מדד ת"א 25, האופציות על מניות שונה ולוקח למשקיעים זמן להסתגל. גם כשהושקו אופציות על מניות בחו"ל, מחזורי המסחר בתקופה הראשונה היו נמוכים. עם השנים מחזורי המסחר הולכים וגדלים ואופציות על מניות הן מוצר פיננסי נפוץ".

מהו מכשיר למשקיעים מתוחכמים?

מסחר באופציות נעשה בעיקר על ידי ספקולנטים שמנסים להרוויח מהשינוי במחיר נכס הבסיס. במקרה כזה, נכס הבסיס של האופציה הוא המניה עצמה. אופציה היא נכס ממונף, וכל תנודה קטנה מעלה או מטה במחיר המניה מזיזה את מחיר האופציה בעשרות אחוזים לכל כיוון.

ישנם משקיעים המשתמשים באופציות לגידור סיכונים. הם מוכנים לשלם סכום מסוים על האופציה כדי להגן על הפוזיציה ארוכת הטווח שיש להם במניה עצמה. כמו בחוזה ביטוח, רכישת אופציית מכר על מניה מאפשרת להם להשתמש במעט כסף כדי לשמור על ההשקעה הגדולה באמת. משקיע שמחזיק מצד אחד במניות כי"ל, ומצד שני משקיע סכום קטן יחסית באופציית מכר (PUT) על כי"ל, יוכל לקזז את ההפסד שייווצר לו אם מחיר המניות יירד דרך הרווח שייווצר לו מההחזקה באופציות.

חשוב להדגיש שאופציות נחשבות למכשיר מסוכן, שמיועד למקצוענים. ברוב המקרים הן מתאימות בעיקר לספקולנטים שמחפשים להשיג רווחים בטווח הקצר, או למשקיעים מוסדיים שמעוניינים להקטין את התנודתיות בתיקי ההשקעות שהם מנהלים עבור משקיעים רבים ומגוונים. זהו מוצר שאינו מתאים למשקיעים פרטיים חובבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully