וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרנות סרברוס גבריאל מציעות למכירה את מניות לאומי: מחיר המינימום משקף הפסד של חצי מיליארד שקל

שרון שפורר

19.4.2009 / 19:10

הקרנות מחזיקות יחד ב-9.7% מהמניות - אחזקה ששוויה כ-1.45 מיליארד שקל



קרנות סרברוס גבריאל עורכות מכרז למכירת מניות בנק לאומי שרכשו לפני קצת יותר משלוש שנים. מדובר בנתח של 9.66% מהבנק שמוחזק היום חצי בידי גבריאל וחצי בידי סרברוס, לפי שווי נוכחי של 1.4 מיליארד שקל. שתי הקרנות נקלעו לקשיים במהלך המשבר, כאשר גבריאל נחשפה להפסדי ענק בשל הונאת מיידוף וסרברוס השקיעה במגזרים שסבלו קשות מהמשבר - המגזר הפיננסי דרך אחזקה בחברה למתן משכנתאות GMAC ואחזקה במגזר הרכב - באמצעות דיימלר.



קרנות גבריאל, שנוהלו על ידי עזרא מירקין, כבר הודיעו לפני מספר חודשים על סגירתן בעקבות הונאת מיידוף - מה שייאלץ אותן למכור את המניות שברשותן. עם זאת, עד לשבוע האחרון לא היה ברור האם יעשו זאת בתוך זמן קצר או שיחזיקו במניות במשך כמה שנים עד לסגירתן.



אלא שכעת מתברר כי בכוונת הקרנות למכור את המניות כבר בתקופה הקרובה, כאשר המכרז יהיה פתוח עד לסוף אפריל. כיום נסחרת מניית לאומי במחיר של 9.73 שקלים, המשקף לבנק שווי של כ-14.5 מיליארד שקל. מחיר השוק הנוכחי יהיה המינימום על פיו תתבצע העסקה - כלומר סרברוס וגבריאל מצפות לקבל על אחזקתן בבנק לפחות כ-1.4 מיליארד שקל.



מחיר מינימום זה משקף הפסד לקרנות, שקנו את אחזקותיהן בנובמבר 2005 לפי מחיר של 17.5 שקל למניה, בכחצי מיליארד שקל. זאת, אחרי שמקזזים מעלות הרכישה שלהן דיווידנד שקיבלו מהבנק בהיקף של כ-540 מיליון שקל, מאחר שהבנק חילק מאז נרכשו האחזקות בו דיווידנדים של כ-5.7 מיליארד שקל.



בין השמות שהועלו כמתעניינים במכרז אפשר למצוא גם הפעם את קרן אייפקס, שלמה נחמה - לשעבר יו"ר בנק הפועלים, ואת שלמה אליהו המחזיק בכ-9.6% ממניות הבנק. עם זאת, אין מדובר במניות השליטה בבנק. לצורך החזקת שליטה בבנק ישראלי דרוש היתר שליטה מבנק ישראל - היתר שקבלתו אורכת זמן רב.



נכון להיום מדינת ישראל היא שמחזיקה בשליטה בבנק לאומי. כשסרברוס גבריאל רכשו את המניות – במסגרת מכרז שערכה המדינה הם קיבלו היתר שבוטל בהמשך הדרך רק כעבור בדיקה שארכה למעלה משנה.



נוסף לכך סרברוס גבריאל אינן יכולות למכור את המניות כמקשה אחת. זאת שכן גם כדי להחזיק בנתח של יותר מ-5% מבנק ישראלי דרוש אישור של בנק ישראל . לפני קצת יותר מחצי שנה פיצלו סרברוס וגבריאל עצמן את האחזקה במניה לפחות מ-5% בכל אחת מהקרנות שכן לא יכלו להמשיך ולהחזיק ביותר מ-5%. כך שבסרברוס גבריאל מקווים כי יגיעו שני קונים לרכוש את המניות. או לחלופים שיגיע קונה שירכוש קצת פחות מ-5% ויקבל אופציה ליתרת האחזקה שלהן.



"לא נראה לי שיכול להיות מכרז עתיר משתתפים כעת לרכישת מניות לאומי מידי סרברוס וגבריאל. אין כעת הרבה מועמדים בעלי יכולת לבצע רכישות – בחול – אני לא רואה כעת מי שיתעניין ברכישת בנק ישראלי כשמגזר הבנקים מוקצה בעקבות המשבר ואילו בישראל – אין הרבה גורמים שמסוגלים לקנות אחזקות בבנק. אני לא מכיר הרבה שמות עם נזילות מספקת ו-1.4 מיליארד שקל פנויים", אמר אתמול מקורב למכרז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully