וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להתייעל סביבתית ולהרוויח כלכלית

מומו מהדב

20.4.2009 / 7:11

לקראת יום כדור הארץ שיתקיים השבוע, הנה כמה הצעות לניהול סביבתי יעיל וחסכוני



>> אחריות סביבתית של עסקים נתפשה עד לא מזמן כנושא עתיר הוצאות בהשקעה בתשתיות יקרות או כעיסוק "טרחני" של חיסכון חסר משמעות בעלויות קטנות. ואולם נראה שהמגמה השתנתה.

למעשה, מעדויות של חברות עסקיות עולה כי התחום הסביבתי הוא אחד המבוקשים ביותר לטיפול על ידי העובדים עצמם. צעדים להתייעלות סביבתית יכולים להיעשות בסביבה המשרדית, בתהליכי הייצור ואף בהקטנת ההשפעות הסביבתיות של המוצר לאורך חייו - גם לאחר שנמסר לצרכן.



מים וחשמל: מחקרים מלמדים כי בצעדי התייעלות פשוטים ניתן לרוב לחסוך עד 10% מצריכת החשמל. ואכן, צמצום צריכת החשמל והמים נתפש פשוט יחסית, אך דורש בחירה בין שתי חלופות טיפול - התקנת טכנולוגיה או שינוי התנהגותי של העובדים.



השינוי ההתנהגותי מתמקד בהעברת מסרים באמצעות התקשורת הפנים ארגונית ליצירת מודעות ומחויבות לחיסכון. אמנם זוהי דרך פעולה זולה יחסית, אך יעילותה מוגבלת - מכיוון שהרגלים ישנים מתים לאט.



התקנת אביזרים טכנולוגיים המסייעים בחיסכון, כמו אביזרים לכיבוי מרוכז של אורות ומחשבים, יידרשו לרוב השקעה כספית. החזר ההשקעה מובטח תוך פרק זמן קצר, ולאחר מכן החברה תתחיל לראות גם רווחים מהמהלך. השילוב של שתי הגישות יחד הוא כמובן המומלץ ביותר.



פסולת כמשאב: רוב הפסולת בישראל עדיין מוטמנת. הר חירייה הוא הדוגמה המוחשית ביותר לכך - זהו הר מעשה ידי אדם שנוצר במהלך כ-50 שנות השלכת פסולת בגוש דן. ניהול מערך הפסולת בארגון עשוי להתברר גם כיעיל כלכלית - הדגש הוא על בחינת כל מערך חומרי הגלם בגישה של ניצול מרבי, שימוש מחודש, מיחזור ומינימום פסולת. נייקי, למשל, מצאה שבמהלך ייצור נעל אחת נזרקת כמות פסולת המאפשרת ייצור של נעל נוספת. בישראל, קבוצת שטראוס הגיעה להסכם על מיחזור של כ-460 טונה חומרי אריזה, ובמקום עלויות פינוי אשפה יצרה הכנסה נוספת.



טביעת רגל פחמנית: חברות גלובליות ניצבות בשנים האחרונות בפני ציפיות צרכנים לדווח על היקף פליטת ה-CO2 מפעילותן. מגמה זו צפויה להמשיך ולהתחזק. בישראל, בנק לאומי כבר פירסם ב-2008 מדידה מקיפה של פליטת הפחמן כתוצאה מפעילותו הישירה. מדידת פליטת הפחמן מצי הרכב של החברה, טיסות עובדים, צריכת חשמל וכמובן פעילויות הייצור יוצרות מיפוי מקיף, ובכך מאפשרת לאתר מוקדים להתייעלות וחיסכון.



כך ניתן לייעל מסלולי נסיעה, להפחית את נסיעת העובדים במכוניות הליסינג ולהחליף טיסות בשיחות וידאו. הטיפול בנושא יוצר גם שוק חדש של פתרונות אלטרנטיוויים לצמצום וייעול פליטת הפחמן.



הכותב הוא מנכ"ל ארגון מעלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully