וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמיכה קבוצתית הרזיה אישית

מאת רינה רוזנברג

20.4.2009 / 7:11

כשארוחות החג מוגשות בזו אחר זו לשולחן, מי בכלל יכול לחשוב על לספור קלוריות? דקה אחרי, כולם מחפשים דרכים חדשות להוריד את הקילוגרמים העודפים. מהימורים על ירידה במשקל ועד טירונות בנוסח המארינס - כמה רעיונות חדשים וותיקים לקבוצות תמיכה לצמצום ההיקפים



>> הדמות של גבריאל סוליס מהסדרה האמריקאית הפופולרית "עקרות בית נואשות" למדה על בשרה שגם אם בעבר היתה לך גזרה של דוגמנית ויכולת להשתחל לכל שמלה הדוקה בקלות - החיים יכולים להפתיע. כדי להילחם במשקל העודף, היא נרשמה מיד לסדנת אימונים עם מדריך קפדן.



באותו שלב היא לא תיארה לעצמה שמה שיגרום לה להתמיד לא יהיה המדריך, אלא הקבוצה. המקרה של סוליס הוא רק דוגמה לכוחה של קבוצה לעזור להתמיד במשימה. כדי לענות על הצורך הזה, צצות חדשות לבקרים קבוצות חדשות עם רעיונות מקוריים יותר ופחות סביב הנושא של דיאטה שמטרתם לייצר תמיכה ולדאוג שתתמידו.

מהמרים על המשקל



>> האפשרות לרדת במשקל ולהרוויח כסף אינה הלצה, לפחות לא בקרב הקבוצות החדשות שקמו לאחרונה במקומות שונים בארץ. משתתפיהן מהמרים על סכום שנקבע מראש ומי שהפחית את מספר הקילוגרמים הגדול ביותר ביחס למשקלו באותו חודש גורף את הקופה. את השקילה עורכים לרוב פעם בחודש.



"זה מדרבן את הבנות לרזות וגם אותי", מספרת אסי ממושב בצפון שלוקחת חלק בקבוצת הימורים כזו. "אין לנו איזו מדריכה שצועקת עלינו כי לא רזינו ולמרות הכל הבנות יורדת במשקל יפה מאוד". בקבוצה של אסי, שמות המשתתפות מדי חודש 50 שקל, ובסוף החודש הזוכה יכולה להרוויח קרוב ל-500 שקל, תלוי בגודל הקבוצה. "יש לנו גרעין קבוע של חמש נשים, ואליו מצטרפות לתקופות קצרות עוד בנות מהמושב", היא מספרת. לדבריה, היא ניסתה מסגרות אחרות של דיאטות אבל עניין הכסף מאוד מושך אותה וגורם לה להיזהר עם האוכל שהיא מכניסה לפה. מעבר לאלמנט ההימורים שהקבוצה מספקת, הבנות מחליפות ביניהן מתכוני דיאטה ומתייעצות זו עם זו בענייני תזונה. אסי מגדירה גם את הפגישות האלה כ"חצי שעה של ניקוי ראש".



גם קרן ממודיעין מנהלת קבוצת הימורים דומה עם חברותיה. אצלם החוקים קצת שונים. מדובר ברביעיית חברות שגרות רחוק זו מזו, אך יצרו ביניהן מחויבות לדווח אחת לשנייה מדי בוקר באמצעות המייל על המשקל שלהן. כל אחת מהן מפקידה 200 שקל בקופה משותפת, כשבסכום שנאסף הן ירכשו לזוכה כרטיס מתנה לקניות ברשת זארה. בניגוד לקבוצה של אסי הן קבעו את תאריך השקילה לשלושה חודשים מתחילת המשחק. "לדעתי יש משמעות עצומה לשקילה מדי יום. אני יודעת מראש אם עליתי או ירדתי - אני בבקרה מאוד גדולה". לדברי קרן, המשחק הופך את הדיאטה למשהו שהיא יכולה לחיות אתו. "דיאטה זאת מלחמה קשה שכל החיים נלחמתי בה. וכשעושים את זה עם חברים ההתלבטויות, המשברים הקטנים, העמידה בפיתויים - הכל יותר קל".



קבוצות מהסוג של אסי וקרן לא מאוד נפוצות, אבל אם יש לכם מעט יכולת ארגון וחברים שחייבים להוריד כמה קילוגרמים, תוכלו ליצור קבוצה כזו בעצמכם.



לרוץ כל הדרך למידה XS



>> ידוע שפעילות גופנית סדירה חשובה מאוד בכל תהליך דיאטה. אבל בעבור אנשים רבים אימון דו-שבועי בחדר הכושר, ריצה או הליכה בחוף הים או בפארק הקרוב, היא משימה שקשה להתמיד בה. בדיוק בשביל זה כדאי למצוא קבוצה שתדאג שלא תעיזו להבריז מהאימון. חברת zoozi (www.zoozi.co.il) לדוגמה המפעילה תוכנית אימונים שנקראת Bootcamp ושואבת את השראתה מהטירונות המפורסמת של המארינס בארה"ב, פתחה לאחרונה מספר קבוצות.



מדובר ב-15 מפגשים, דו-שבועיים במשך חודשיים, עם מאמן כושר מוסמך. בכל מפגש רצים במשך 40 דקות ולאחר מכן עושים תרגילי כוח וחיזוק. הפגישות מתקיימות בהרצליה, תל אביב ורמת גן. הקבוצה מתאימה לכל אחד ולא צריך להיות רצי מרתון כדי להשתייך אליה.



"אם אני לא אגיע לאימון יתקשרו וישאלו אותי לאן נעלמתי" אומרת תמי שלוקחת חלק בקבוצת הריצה "וזה כבר הפך למפגש חברתי, מכירים את האנשים ודואגים שהם יצליחו". לדבריה היא אף פעם לא היתה מהאנשים שרצים ועוסקים בפעילות גופנית ודווקא במקרה הזה תמיכת הקבוצה והעובדה שהמדריכה נמצאת אתה ביחד בריצה עזרו לה להתמיד, והיום היא מסוגלת לרוץ 40 דקות בלי הפסקה.



מחיר ההשתתפות באחת מהקבוצות האלה אינו זול ועומד על 750 שקל לחודשיים למצטרפים חדשים ולאחר מכן יורד ל-320 שקל לחודש, אך אולי הוא זה שיגרום לכם להתמיד. אם אתם לא מעוניינים להוציא כסף, תוכלו להרכיב קבוצה כזו בכוחות עצמכם - הפיצו אי-מייל בעבודה, בין החברים, תלו מודעות בשכונה ותראו אם יש הענות. אמנם למאמן כושר יכולה להיות תרומה, אבל בשביל ללכת כל יום בקצב מהיר אפשר להסתדר רק עם כמה חברים שיש להם את אותה מטרה.



תמיכה וירטואלית



>> בעידן האינטרנט האפשרות לרדת במשקל דרך שיטוט בפורומים, הופכת לקלה וזולה לזכות בתמיכה בכל שעות היממה. הפורומים הגדולים כמו אלו של תפוז ו-Ynet פעילים ברמה יומיומית ותמיד תמצאו שם גולשים שיברכו אתכם על כניסתכם לפורום, יעדכנו על מתכוני דיאטה חדשים, יפרסמו תמונות אחרי ההרזיה ויצפו לתגובות מחזקות. מדובר במסגרת קבוצתית וירטואלית, שאמנם לא דורשת מכם להישקל מדי שבוע ולא בודקת בצורה מדוקדקת מה אכלתם אבל היא יכולה לעזור מההיבט הנפשי.



השיתוף והרצון להיכרות הם בעלי חשיבות גבוהה בפורומים. מנהלי הפורום בתפוז מבקשים מהמצטרפים לספר על עצמם לחברי הפורום האחרים. עמרי, משתתף באחד הפורמים, סיפר איך הצליח לרזות 16 קילוגרם בשלושה וחצי חודשים, ואף העלה תמונות לפני ואחרי, שזכו לתגובות מחברים אחדים בפורום שחיזקו אותו על הירידה המרשימה, והודו לו שסיפורו חיזק אותם.



אחרים מספרים על החששות שלהם לעלות על המשקל אחרי החג, אם מישהו מכנה את עצמו "110 קילוגרם מכוערים" תמיד יהיה חבר בפורום שיביע תמיכה, ינסה להחמיא ולשפר את מצב הרוח.



התמיכה בנושא דיאטה לא מתמקדת רק בפורומים הייעודיים, אלא גם ברשתות חברתיות. בקפה דה מרקר, לדוגמה, תמצאו פורומים המשתפים את הקוראים בפעולות שהם התכוונו לנקוט כדי לעבור את החג בשלום. תוכלו למצוא פוסטים בסגנון תפילת שומרי הדיאטה לקראת החג, או כאלה המשתפים את כולם בייאוש מהדיאטה ומהעלייה במשקל ומעדכנים לגבי אתרי אינטרנט חדשים בתחום.



סדנאות תמיכה



>> לצד השיטות החדשות, ניתן למצוא את השיטות שפועלות כבר שנים ודואגות לספק תפריט דיאטטי מובנה ולעקוב אחרי המשקל לאורך תקופה.



חברת הדיאטה שומרי משקל פועלת בשיטת נקודות. השיטה מבוססת על חישוב נקודות יומי על פי משקל מין וגיל. לכל מאכל או משקה ערך מסוים בנקודות, כאשר כל נקודה היא שקלול של ערך קלורי, שומן רווי וכמות המזון.



כל משתתף מקבל תקציב יומי של נקודות השאפשר לו לאכול מהכל ולחשב את המחיר. הניקוד מאפשר להחליט איזו מנה שווה יותר ועל איזו מנה כדאי לוותר. המסגרת כוללת גם פגישה עם תזונאית ומעקב שבועי למשך חודשיים. בעבור ההשתתפות במסגרת הרזייה כזו תשלמו 720 שקל לחודשיים או 987 שקל לשלושה חודשים. גם קופות החולים מציעות סדנאות דיאטה.



בשירותי בריאות כללית מציעים סדנה של 10 מפגשים וכל קבוצה מונה עד 17 משתתפים. בסדנה דנים במגוון נושאים הקשורים לתזונה ואורח חיים בריא. בעזרת הקבוצה הדיאטנית מגדירה יעדים אישיים לשינוי. המחיר לכלל האוכלוסייה הוא 390 שקל ולחברי כללית מושלם 312 שקל.



בקופת חולים מאוחדת מציעים סדנאות הרזיה למבוגרים שכוללת עשרה מפגשים ומינימום 12 משתתפים לקבוצה. הסדנאות מנוהלת על ידי דיאטנית קלינית מוסמכת, ועוסקות בנושאים הקשורים להרגלי אכילה ותזונה. מטרת הסדנה היא שינוי הרגלי האכילה, ובניית תפריט המתאים לאישיות כל משתתף. מבוטחי ביטוח משלים בקופה ישלמו על הסדנה 200-300 שקל. אם אין לכם ביטוח משלים תשלמו 400 שקל.



במכבי שירותי בריאות מציעים סדנאות דומות שמתקיימות בהנחיית דיאטנית. הסדנאות מתמקדות בהקניית כלים לשינוי אורח החיים, מודעות וטיפול באכילה רגשית, הצבת יעדים ועידוד לפעילות גופנית. המחיר הוא 300 שקל לעשרה מפגשים. מבוטחי הקופה שמעוניינים ברצף ארוך יותר, יכולים להצטרף לסדנאות ארוכות בעלות של 30 שקל למפגש (מינימום של ארבעה מפגשים רצופים). בחלק מהסדנאות משולבת פעילות גופנית פעמיים בשבוע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully