וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנליסטים: גל העליות נגמר, אבל לא תהיה מפולת

מאת שמואל שוסטר

20.4.2009 / 7:11

ברקליס קפיטל: התיקון כלפי מטה יגיע, אבל השיפור בכלכלה הריאלית מעבר לפינה. אופנהיימר: התקופה הדובית מאחורנו



>> שבוע המסחר הקודם היה מצוין לא רק בבורסה הישראלית. ברוב השווקים בעולם נהנו המשקיעים מעליות. הדו"חות של ענקי הבנקאות הבילאומיים היו פחות גרועים ממה שהאנליסטים צפו, וחברות ענק כמו גוגל וג'נרל-אלקטריק הצליחו להפתיע עם דו"חות חיוביים.



אלא שהחששות עדיין כאן. למרות האופטימיות בימים האחרונים, האנליסטים המקומים עדיין לא ממהרים להכריז שהסערה חלפה. ורד דר, הכלכלנית הראשית של פסגות, הצביעה אתמול בסקירה שפירסמה על התחושות החיובית, אך לא שלחה את המשקיעים עם מסקנה ברורה לגבי העתיד הקרוב. מנגד, דווקא בבנקי ההשקעות הזרים, אלו שעמדו במרכז הסערה ב-2008, נשמעים האנליסטים אופטימים יותר.

בזרוע ההשקעות של בנק ברקליס, ברקליס קפיטל (לשעבר ליהמן ברדרס), מזהירים אמנם שאחרי העליות האחרונות יגיע תיקון בתקופה הקרובה, אך הם מאמינים שהשוק יתאושש בסופו של דבר וכי שיפור בכלכלה הריאלית עומד מעבר לפינה.



בסקירה של האנליסט אשיש שאה מטעם הבנק נטען כי העליות האחרונות הן הזדמנות להשקעה בשורטים כדי ליהנות ממחזוריות השוק. ואולם בברקליס מדגישים כי מקורן של העליות הוא בשיפור אמיתי במצב הכלכלה ובתוצאות טובות מהמצופה של גופים פיננסיים גדולים.



דברים ברוח דומה עולים גם מבנק ההשקעות אופנהיימר. בסקירה שאמור בנק ההשקעות הזר לפרסם היום, אומר האנליסט בריאן ביילסקי, כי התקופה הדובית מאחורינו. במריל לינץ' נוקטים אמנם גישה שמרנית יותר, אך גם שם מעריכים שהירידות הגדולות מאחורינו. האנליסט חיים ישראל מעריך כי המשבר עדיין לא הסתיים, אך למרות זאת יש גידול בסיכון שהמשקיעים מוכנים לקחת על עצמם, אף שנתוני המקרו עדיין שליליים.



להערכתו של ישראל, השוק סיים את גל העליות לעת עתה, והוא לא נמצא לפני פריצה גדולה מעלה, כי אם לפני תקופה ארוכה של דשדוש, בדומה לשוק היפאני בעשור האבוד.



בסקירה נפרדת שפירסם בימים האחרונים ברקליס, מסבירים בבנק ההשקעות הזר, כי למרות הדמיון למקרים קודמים הסיכוי שהעליות האחרונות הן מלכודות דובים הוא נמוך יותר. בסקירה שפירסם האנליסט דוויד וו הוא אמנם מצביע על הדמיון בין העליות שנרשמו בשבוע האחרון לבין אלו שנרשמו בסוף 2008. ואולם הוא מעריך שהפעם, גם אם יבוא תיקון הוא אינו צפוי להיות חד כבעבר.



בין הדוגמאות שמציין וו ניתן למנות את הירידה המתונה יותר שנרשמה בסיבוב הנוכחי בתשואות של איגרות החוב הממשלתיות, וכן את העובדה שהעליות הנוכחיות מתפרסות לכל רוחב השוק ואינן מתמקדות במגזרים ספציפיים.



גם "מדד ההפתעות בשוק" של ברקליס, מודל שפיתחו בבנק כדי לחזות את כיוון השוק, מבשר טובות. המדד, שבוחן מתי השמקיעים הופתעו לטובה ומתי הושפעו לרעה, מראה כי ההפתעות החיוביות בשווקים עלו באופן עקבי מאז מארס, ורשמו את הרמה הגבוהה ביותר מאז תחילת 2007. בפעם האחרונה שבה נתקלו בבנק ברצף כזה של חדשות חיוביות היתה בין יולי לאוגוסט 2008, אז התרחש בתגובה "מיני ראלי" בן חודש.



מהמודל שבנה ברקליס עולה כי הסבירות שהראלי ילווה בתיקון חד אינה גבוהה. "בשבועות האחרונים נרשמה ירידה בסיכון המקושר עם מגזרי הבנקים, השווקים המתעוררים והכלכלה העולמית", אומרים בברקליס. לטענתם, הדבר הביא למיתון של רמות האי ודאות בשווקים, וההוכחה לכך היא הירידה החדה בתנודתיות.



בשורה התחתונה מעריכים בברקליס כי לא צפויה בדיקה מחדש של התחתית. לדבריהם, "העובדה כי הראלי הנוכחי נראה רחב יותר, עם פחות מעורבות של משקיעים ופחות תלוי בשינוי מחדש של תמחור הנכסים חסרי הסיכון, מצביע כי הבסיס של העליות האחרונות הוא יציב וכי הסבירות לתיקון גדול היא נמוכה".



"הסנטימנט השתפר דרמטית בחודש האחרון ומחירי הנכסים המסוכנים עלה בצורה חדה", הם מציינים. לדבריהם, לא ברור עדיין אם מדובר במלכודת דבש או בסימן חיובי לבאות, אך קיים דמיון רב בין העליות הנוכחיות לבין העליות שנרשמו בין דצמבר 2008 לינואר 2009 ערב הנפילות החדות שהובילו לשפל בשווקים.



כחלק מהדמיון מונה וו את העלייה של כ-25% במדד 500 S&P בשני המקרים ואת תקופת העליות, שהסתכמה ב-33 ימים בתחילת השנה, מול 27 יום בראלי הנוכחי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully