וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך להלאמה: ממשל אובמה שוקל להמיר את מניות הבכורה שלו בבנקים למניות רגילות

ניו יורק טיימס

20.4.2009 / 9:17

להערכת יועציו הכלכליים של אובמה, צעד כזה יאפשר הגדלת הון הבנקים מבלי לבקש מהקונגרס כספים נוספים


היועצים הכלכליים הבכירים של אובמה הצליחו למצוא דרך לייצב את מערכת הבנקאות של ארה"ב מבלי לבקש מהקונגרס כספים נוספים, לדברי בכירים בממשל. מדובר בשינוי כיוון עבור בכירי משרד האוצר האמריקאי, שכעת אומרים כי הם מסוגלים לנצל את מה שנותר מכספי תוכנית החירום (TARP) בסך 700 מיליארד דולר טוב יותר באמצעות המרת ההלוואות הקיימות של הממשל ל-19 הבנקים הגדולים בארה"ב, למניות רגילות.

המרת ההלוואות למניות רגילות תהפוך את הסיוע הפדרלי להון נזיל עבור הבנקים, ובתמורה תעניק לממשלה אחזקות מכובדות בבנקים. משרד האוצר כבר הגיע להסדר כזה עם סיטי, ואמר כי ישקול לבצע מהלך דומה גם בבנקים אחרים במקרה הצורך. כעת נראה שהממשל משוכנע כי מהלך זה יכול לפצות על כל מחסור בהון שהבנקים עשויים להיתקל בו בטווח הקרוב.

אף כי נראה שמדובר בדרך פשוטה ומהירה להימנע ממאבק בקונגרס, יש מי שעשויים לראות בזאת את תחילת הדרך להלאמה, שכן צעד זה יהפוך את הממשל לבעל המניות הגדול ביותר בכמה מהבנקים. כל המרה שכזו תאלץ את הממשל להחליט כיצד להשתמש בזכויות ההצבעה המשמעותיות שלו בדירקטוריון. בשיטה זו, משלמי המסים גם יהיו חשופים ליותר סיכונים – אין לדעת מה יהיה שווי המניות כאשר הממשל יחליט שהגיעה העת למכור אותן.

פקידי משרד האוצר מעריכים כי לאחר שיעבירו את כל ההלוואות עליהן כבר הכריזו, ייוותרו בידיהם 135 מיליארד דולר. אך לפי הערכות, הבנקים האמריקאיים יזדקקו לסכום גדול בהרבה על מנת לממן את כל ההפסדים הנובעים מקריסת שוק המשכנתאות ושוקי אשראי אחרים. ההוצאה הקרובה צפויה להתרחש כבר בשבועות הקרובים, עם השלמת "מבחני העמידות" ל-19 הבנקים הגדולים בארה"ב. לפי הערכות, כמה מוסדות, ביניהם גם בנק אוף אמריקה, צפויים להזדקק להגדלת הונם במיליארדי דולרים.

אובמה כלל בהצעת התקציב שלו עבור השנה הבאה 250 מיליארד דולר נוספים לתמיכה במערכת הפיננסית. בשל האופן בו מנוסחות הצעות התקציב, למעשה ייתכן כי אובמה יבקש מהקונגרס עד 750 מיליארד דולר נוספים.

המרה למניות רגילות לא תדרוש מהממשלה להעביר כספים נוספים, אך תגדיל את הון הבנקים ביותר מ-100 מיליארד דולר. אם חישוב זה נכון, אובמה יזכה במרחב תמרון פוליטי חשוב, כיוון שמנהיגי הדמוקרטים בקונגרס הזהירו כי לא יצליחו לגייס מספיק קולות בזמן הקרוב לתמיכה בהזרמת כספים נוספים למוסדות הפיננסיים שהתנהלותם הובילה למשבר הנוכחי.

בינואר הודיע הממשל האמריקאי כי בכוונתו לשנות את ההסדר עם סיטי באמצעות המרת מניות בכורה בשווי 25 מיליארד דולר למניות רגילות. מניות בכורה דומות יותר להלוואה, שכן הן מקבלות קדימות במקרה של פשיטת רגל, והן נושאות ריבית שנתית קבועה. בעקבות ההמרה, יקבל הממשל 36% ממניות סיטי, המעניקות גם זכויות הצבעה, בניגוד למניות בכורה. נתח שכזה יהפוך את הממשל האמריקאי לבעל המניות הגדול בסיטי, מה שמקרב אותו להלאמת הבנק.

הלאמה – ואפילו רמזים להלאמה – היא צעד פוליטי אגרסיווי שבכירי הבית הלבן ומשרד האוצר האמריקאי נאבקו קשה על מנת להימנע ממנו. וגם אם יבצעו המרה שכזו לכל 19 הבנקים הגדולים בארה"ב, ייתכן כי הממשל עדיין ייאלץ לבקש מהקונגרס לאשר כספים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully