וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלל פיננסים: מה עלול להביא לחזרת הירידות?

נועה פרייס

20.4.2009 / 12:57

בבית ההשקעות טוענים שמצבו של סקטור הפיננסים בארה"ב עדיין עומד בסימן שאלה גדול וקיים סיכוי שהרע עוד לא מאחורינו



"המשבר הנוכחי מורכב בעיקר משני גורמים, שגם מאיצים אחד את השני", כך טוענים בכלל פיננסים. הגורם הראשון הוא המערכת הבנקאית שיוצרת מצוקת אשראי, והגורם ההשני הוא שוק הנדל"ן. "מבחינת הבנקים, צריך לראות מה התוצאות של מבחני הלחץ שביצע הממשל לבנקים, שיתפרסמו ב-4 במאי. אם התוצאות יאכזבו ויחד איתם יתעורר שוב החשש ליציבותו של בנק גדול, מה שיביא שוב להקשחת תנאי האשראי - נראה ירידות חדות", כך לפי אמיר כהנוביץ, כלכלן מאקרו בכלל פיננסים.



ב-24 באפריל תפורסם המתודולוגיה של המבחנים, מה שיספק רמז מקדים לתוצאות שמשמעותן היא מי מהבנקים יוכל להמשיך לקבל עזרה ממשלתית. בכלל פיננסים מציינים כי מידע שזלג רומז שכל 19 הבנקים עברו את המבחנים. "מצד שני, צריך להבין שתוצאות המבחנים יתקבלו בלי לחשוף יותר מידי את מאזני הבנקים, כך שיכול להיווצר מצב שבנק יעבור את המבחן אבל יכשל בקורס, כלומר, כן עלול בסופו של דבר לפשוט את הרגל", לפי כהנוביץ.



בכלל פיננסים מציינים גם את הדו"חות המפתיעים לטובה של הבנקים. כאן קצת עולה חשש שרישום הנכסים במאזני הבנקים עיוות והשפיע באופן חד פעמי על הדו"חות. אבל, גם העליות בשווקים בחודש האחרון תומכות בעליית שווי הנכסים.



בנוסף לכך, מחודש מארס נרשמה מגמת ירידה בפרמיות הסיכון של אג"ח שהנפיקו הבנקים, אך אלה עדיין ברמות גבוהות. הריבית הבין-בנקאית (הליבור ל-3 חודשים) נמצאת כמעט ברמתה הנמוכה ביותר מזה יותר מ-20 שנה, אך מצד שני המרווח מהריבית הממשלתית לטווח זה עדיין גבוהה, אך במגמת ירידה. בכלל פיננסים מסכמים בכך שמצב הסקטור עדיין עומד בסימן שאלה גדול, וקיים עדיין סיכוי שהרע עוד לא מאחורינו.



הגורם השני למשבר, לטענת האנליסטים בכלל פיננסים, הוא פיצוץ בועת סקטור הנדל"ן, אך פחות בגלל ההשפעות הישירות שלה על הפגיעה בצרכן האמריקאי, אלא בעיקר דרך הפגיעה במאזני הבנקים וביכולת שלהם להלוות לשאר המשק. "הממשל האמריקאי מנסה כעת לנתק את הקשר הזה על ידי רכישת הנכסים מגובי הנדל"ן מהבנקים יחד עם גופים מוסדיים. ולכן, גם אם סקטור הנדל"ן לא יתייצב יתכן ומזור בכל זאת יגיע לבנקים", לטענת כהנוביץ.



בכלל פיננסים מציינים גורם נוסף שעלול להביא לירידות, ובמיוחד בטווח הקצר - תגובות העדר של המשקיעים שיוצר תנודתיות חדה מאד במסחר. "דווקא כיום, כשאין רווחים לחברות רבות והנזילות בנכסים רבים נמוכה, קשה להעריך שווי והתנודות הללו עשויות להיות חדות יותר לשני הכיוונים. ולכן, כשיש נתונים לכיוון מסוים כדאי להיצמד להשקעה לטווח ארוך על כיוון הנתונים", מסכמים בכלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully