וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להלאים את הקופות וקרנות הפנסיה

שלמה סבירסקי

21.4.2009 / 6:58

חוסכים בלי הגנה



>> באחרונה פורסם כי בכירי אגף החשב הכללי באוצר נפגשים עם ראשי הגופים המוסדיים הגדולים כדי לדון בהשקעת כספי החיסכון הפנסיוני בפרויקטים בתחום התשתית בישראל. הרעיון עצמו הוא ראוי: להפנות את החיסכון הפנסיוני לפיתוח המשק - במקום, למשל, להשקעות ספקולטיוויות בחלקן בפרויקטי נדל"ן בחו"ל.

ואולם מעניין שהמפגשים התנהלו ללא ידיעת הציבור. מאות אלפי העמיתים בקרנות הפנסיה כלל לא היו שותפי סוד. הדבר מעורר תמיהה על רקע שתי עובדות. האחת, בעקבות המשבר הפיננסי והפסדי הענק של קרנות הפנסיה וקופות הגמל יצאו לאור עובדות לא מעודדות באשר ליכולות המקצועיות של הגופים המוסדיים. התברר, למשל, שהם ביצעו השקעות באג"ח קונצרניות ללא הבנה ולמידה מעמיקה ותוך הסתמכות בלבדית על דו"חות של חברות לדירוג אשראי.



העובדה השנייה, מתברר כי הרגולטור הממשלתי כשל בפיקוח על חברות הביטוח ובשמירה על כספי החוסכים. השומר נרדם בשמירה. שכן רק עתה, לאחר שהתבררו ממדי ההפסדים שנגרמו לעמיתים, הוא גילה שהגופים המוסדיים פעלו ללא תשתית הולמת ובמידה מסוכנת של חוסר אחריות.



נזכיר כי עד 2003 היו קרנות הפנסיה בניהול ההסתדרות, ובאופן זה התקיים קשר, גם אם עקיף ולא בהכרח אפקטיווי, בין העובדים לבין ניהול כספי הפנסיה שלהם. ב-2003 הולאמו הקרנות וחלקן נמכר לחברות ביטוח. ההפרטה לוותה במסע הכפשות נגד ההסתדרות, שהואשמה בניהול כושל ואף מושחת. לא נדרשו שנים רבות כדי להיווכח שחברות הביטוח אינן מספקות חלופה טובה יותר. השקעותיהן הובילו להפסדים כבדים לעמיתים - שלא מנעו מתן שכר מופקר ובונוסים מנקרי עיניים למנהליהן. חמור מכך, ב-2003 נותק לחלוטין הקשר שבין העובדים לבין כספם.



הגיע הזמן לבחון מחדש את ההחלטה האומללה של 2003 להפריט את קרנות הפנסיה. מן הראוי להחזיר את כספי הפנסיה לניהול ציבורי. הדבר יכול להיעשות באמצעות רשות פנסיה סטטוטורית שבה יהיו מיוצגים העובדים והמעסיקים (שהנתח שלהם בהפרשות לפנסיה הוא הגדול ביותר). רשות זו יכולה להקים גוף ניהול משלה או להותיר אותו בידי חברות הביטוח, אך תוך הורדה משמעותית של דמי הניהול ותוך מינוי נציגים לוועדות ההשקעה שלהן.



החיסכון הפנסיוני כשמו כן הוא: חיסכון לעת פרישה מעבודה. אם תרצו - שכר חודשי לעת פרישה. בתור שכזה הוא אמור להיות מובטח ויציב. הוא מעולם לא נועד לשמש לספקולציה או כמקור רווח קל לבעלי הון.



הכותב הוא המנהל האקדמי של מרכז אדוה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully