וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים סובלות יותר מהמשבר הכלכלי

יעל חסון וולריה סייגלשיפר

21.4.2009 / 6:58

פערים מגדריים



>> משבר האשראי העולמי והמיתון שהוא מביא עמו הם הזדמנות לחשיבה מחדש על מידת אחריותה של המדינה לביטחון הכלכלי של תושביה ועל הדרכים שבהן ניתן לתכנן מדיניות כלכלית הוגנת ושוויונית יותר.

למרות שמוקדם להעריך את מכלול השלכותיו של המשבר ובפרט את השלכותיו המגדריות, בארה"ב כבר נאספות הוכחות לכך שהמיתון פוגע בנשים יותר מאשר בגברים. בשל היסטוריה של אפליה, חלוקת עבודה בלתי שוויונית בבית ומחוצה לו ונחיתות כלכלית ארוכת שנים, נשים וגברים אינם מיוצגים באופן שווה במגזרים השונים של הכלכלה ובמעמדות הכלכליים והחברתיים השונים. לפיכך, חורים ברשת הביטחון הסוציאלית או תוכניות ציבוריות לעידוד תעסוקה - שאינן מביאות בחשבון שיקולים מגדריים - עלולים להותיר נשים מאחור בזמנים של משבר כלכלי.



המשבר ישפיע יותר על נשים, בין השאר, משום שיש להן פחות נכסים. בתקופות של משבר כלכלי, נאלצות משפחות רבות להסתמך על חסכונות אישיים. נשים מתמודדות עם המשבר באמצעות רשת ביטחון כלכלית אישית חלשה יותר מזו של הגברים, ולכן משקי בית שבראשם נשים נמצאים במצב הקשה ביותר. גם בישראל נקודת המוצא הכלכלית של נשים נמוכה מזו של גברים. שיעור הנשים הבלתי מועסקות גבוה בהשוואה לגברים, נשים הן רוב בקרב המשתכרים שכר נמוך ופערי השכר בין נשים לגברים עדיין גדולים. שיעור הנשים החוסכות לפנסיה קטן בהשוואה לגברים וחסכונות הפנסיה שלהן נמוכים יותר בהשוואה לחסכונותיהם של הגברים - בשל שיעורי השתתפות נמוכים יותר בשוק העבודה, פערי שכר, משרות חלקיות ונוכחות לא רציפה בשוק העבודה.



בנוסף, יש להביא בחשבון את הפגיעה הקשה בעמותות ובארגונים ללא מטרות רווח. ארגונים אלה מספקים שירותי בריאות, חינוך ורווחה לצד שירותים שהמדינה מספקת או במקום שירותים שהיא סיפקה בעבר. הפגיעה הקשה בהם משמעה פגישה קשה בנשים, שהן המועסקות והצרכניות העיקריות שלהם. זאת ועוד, נגישותן של נשים לאשראי קטנה יותר ולכן יש להן פחות סיכוי מלכתחילה להתפרנס כעצמאיות מעסק בבעלותן.



כדי לקדם את מעמדן של נשים בכלכלה ובחברה ולאפשר לנשים ולגברים לחלוק באופן שוויוני יותר את המטלות במשק הבית ובשוק העבודה, על המדינה לייצר תנאים והזדמנויות שווים באמצעות תכנון מדיניות כלכלית על בסיס ניתוח מגדרי, המקובל בכ-80 מדינות ברחבי העולם. כמו כן, על המדינה לנקוט שורה של פעולות שמטרתן לצמצם את האי-שוויון הכלכלי בין נשים לגברים ולעודד חלוקה שווה יותר של העבודה בתוך משק הבית. על המדינה לפעול ליצירת תמריצים להקמה ופיתוח של אזורי תעשייה ומסחר ביישובים ערביים, ולהקמה של אזורי תעשייה ומסחר משותפים ליישובים יהודיים וערביים, כדי ליצור מקומות עבודה לנשים ערביות, שהשתתפותן בשוק העבודה נמוכה בגלל היעדר הזדמנויות תעסוקה.



עלינו לזכור כי בהיעדר מדיניות ממשלתית שמביאה בחשבון את הפערים הכלכליים בין נשים לגברים ושואפת לתקנם, תוביל ההאטה הכלכלית הצפויה להעמקתם. לפיכך, עלינו להקדים ולאמץ מדיניות ניתוח מגדרי במטרה להגיע לעתיד כלכלי שוויוני ויציב יותר.



הכותבות הן חברות בפורום נשים לתקציב הוגן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully