וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משלמים 200 אלף דולר על התואר - ולא מצליחים להחזיר את ההשקעה

מאת חיים הנדוורקר

21.4.2009 / 6:58

עד לאחרונה, ישראלים שלמדו לתואר שני במינהל עסקים בארה"ב היו מתקבלים למשרות במשכורות גבוהות, שאיפשרו להם לכסות את ההוצאות על שכר לימוד ומחיה בתוך זמן קצר. כיום, בעקבות המשבר הכלכלי העולמי, רבים מהם נותרים ללא עבודה, והשכר המוצע לאלה שבכל זאת מצליחים להתברג



ניו יורק



>> אהרן שנרך מפתח תקוה הגשים חלום של הרבה ישראלים - הוא הצליח להתקבל ללימודי תואר שני בבית הספר למינהל עסקים וורטון בפילדלפיה, אחד מבתי הספר הנחשבים ביותר בארה"ב.

מדי שנה מנסים אלפי ישראלים להתקבל לבתי ספר למינהל עסקים הטובים בארה"ב, המשמשים קרש קפיצה לעולם העסקים האמריקאי. כ-100 ישראלים מתקבלים מדי שנה לבתי ספר אלה. הסטודנטים נאלצים לשלם סכומים גבוהים במושגים ישראלים. שנרך (30) אומר כי שכר הלימוד לשנתיים הוא כ-100 אלף דולר, והוצאות המחיה מגיעות ל-50-100 אלף דולר, שאותם יש להוסיף לשכר הלימוד - תלוי ברמת החיים שהסטודנט מוכן להתפשר עליה.



ואולם החלום של הסטודנטים להתקבל ללימודי תואר שני במינהל עסקים לא נגמר בהצלחה בבחינות הקבלה: ההצלחה האמיתית היא למצוא עבודה בחברה טובה, עם משכורת גבוהה. גם מי שרוצה לחזור לישראל, בסופו של דבר טוב יעשה אם יעבוד כמה שנים בארה"ב ויצבור ניסיון.



אחד המדדים לדירוג בתי ספר למינהל עסקים בארה"ב הוא השכר שמרוויחים הבוגרים. סטודנטים הבוחרים ללמוד לתואר שני במינהל עסקים בארה"ב נחלקים לשתי קבוצות עיקריות: מי שמגיע ממשפחה מבוססת כלכלית, ששכר הלימוד לא מהווה מכשול משמעותי עבורו, וסטודנטים שלוקחים הלוואות גבוהות כדי לכסות את שכר הלימוד. אלה יוצאים מתוך הנחה כי במשך השנים, לאחר סיום לימודיהם בבתי הספר המצליחים בעולם, יוכלו למצוא עבודה בשכר גבוה ולכסות את הוצאותיהם לשכר הלימוד.



ואולם כיום, כשארה"ב סובלת ממשבר כלכלי, מי שמסיים תואר במינהל עסקים, גם אם הצליח למצוא עבודה, נתקל בבעיה: המשכורות כיום נמוכות משמעותית בשל המשבר, שהוביל חברות לקצץ בהוצאותיהן.



לעבוד רק בוול סטריט



בשנים האחרונות נראה כי כל בוגר של בית ספר למינהל עסקים רצה להתקבל לחברות וול סטריט או לחברות ייעוץ. ואולם המשבר הכלכלי גרם לא רק לפיטורי עובדים, אלא לצמצום מספר העובדים החדשים המתקבלים לעבודה, ובכלל זה בוגרי מינהל עסקים.



שנרך, שלמד שישראל תואר ראשון במשפטים בתוכנית אמירים באוניבסיטה העברית, אומר כי בימים אלה הוא מתייצב לראיונות עבודה בחברות טכנלוגיה באזור פילדלפיה, בתקווה למצוא עבודה בתחום הפיתוח העסקי או ניהול מוצר. הוא נשמע אופטימי בנוגע לעתידו, אך רבים מחבריו מספרים כי הם מתקשים למצוא עבודה הולמת. "המשבר בכלכלה העולמית לא עושה חסד עם אף אחד, ובכלל זה עם בוגרי מינהל העסקים הישראלים. בהערכה גסה, 60% מהמכרים שלי שסיימו ללמוד בבתי ספר למינהל עסקים מקבלים הצעות עבודה. היתר לא".



כ-100 תלמידים ובוגרים של בתי ספר למינהל עסקים הגיעו ביום ראשון אחר הצהריים למפגש השנתי השני שלהם בניו יורק. רבים מהם היו מוורטון, אבל חלקם הגיעו גם מאוניברסיטת דיוק, ניו יורק, קולמביה ו-MIT. ללא ספק, הטובים בבתי הספר בתחום. על פניהם של רבים מהם ניכרה הדאגה שמא לא יצליחו למצוא עבודה.



לאחר שיחה עמם התברר כי כמה מהסטודנטים הישראלים שוקלים לחזור לארץ, על אף שלא הגשימו את החלום לעבוד בארה"ב ולהשתכר שכר גבוה. ואולם, לא כולם מתכוונים לוותר כל כך מהר. שנרך: "כמה סטודנטים שאני מכיר חושבים לחזור לארץ מסיבות אישיות, אבל באופן כללי, למרות הקשיים, הסטודנטים נחושים לנסות ולהשיג עבודה. הם מוכנים להשקיע את המאמץ, גם אם זה לוקח זמן".



מאיר שטיין, המסיים את לימודיו בוורטון ומצא עבודה בחברת הציוד הרפואי מטרוניק, אומר כי קיים קושי שנוסף השנה לבוגרי בתי הספר למינהל עסקים. "חברות פיננסים המקבלות סיוע מהממשל הפדרלי לא מגייסות עובדים זרים. זה כמובן מקשה מאוד על הישראלים".



שטיין (33), שלמד בטכניון ועבד בחברת הייעוץ האסטרטגי שלדור, אומר כי אנשים צריכים כיום יותר לכתת רגליים ולהפעיל את הקשרים שיצרו באופן אינטנסיווי יותר כדי למצוא עבודה. בעבר אפשר היה להסתפק בקשרים שנוצרו בבית הספר. כיום עליך לסמוך יותר ויותר על הקשרים שיצרת בעצמך, ולפעמים גם זה לא מספיק".



גיל גורדון מבוסטון קונסלטינג גרופ אמר כי לא לכולם תהיה אפשרות למצוא עבודה, אך המצב הקשה מספק גם הזדמנויות. "כיום יש בשוק הרבה חברות קטנות הנמצאות בקשיים, וכאן אפשר להשתמש ביצירתיות הישראלית. יש כאן הזדמנות אדירה לבוא עם רעיונות חדשים ולבנות עסקים שיבשילו כאשר המצב הכלכלי ישתפר".



עמרי בן דוד הוא מבני המזל. ביולי הוא יתחיל לעבוד בחטיבת בנקאות ההשקעות של גולדמן סאקס. בן דוד מסיים בימים אלה את השנה השנייה שלו במינהל עסקים באוניברסיטת קולומביה. בעוד חבריו משתוקקים להגיע לוול סטריט - גם בימים שבהם קיצצו במשכורות ובבונוסים - הוא הצליח לעשות זאת. "בקיץ שעבר הייתי בגולדמן סאקס ועשיתי שם התמחות. השנה הודיעו לי שהתקבלתי".



בן דוד למד מדעי המחשב וניהול באוניברסיטת תל אביב ולאחר מכן עבד בחברת ההיי-טק ג'נקו שנמכרה ב-2006. "אני מאוד שמח בחלקי", הוא הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully