וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התמ"ת: ירידה של 16% בביקוש לעובדים

רוני קדר

21.4.2009 / 11:54

מספר המשרות הפנויות ברבעון הראשון עמד על 20 אלף ביום בממוצע. מאזן התעסוקה ברמתו הנמוכה משנת 2001

הולכת ומחריפה הירידה בביקוש לעובדים במגזר העסקי בישראל: ברבעון הראשון של שנת 2009 עמד מספר המשרות הפנויות על 20 אלף משרות בממוצע ליום, זוהי ירידה של 16% לעומת הרבעון הקודם. מאז תחילת המשבר (ספטמבר 2008) ירד מספר המשרות הפנויות ב- 56% - משמעות הדבר היא כי בתקופה זו איבדו את מקום עבודתם כ-60 אלף ישראלים

במספר המשרות שאוישו חלה ירידה לעומת הרבעון הקודם (11%-) בעוד שבמספר העובדים שנפלטו חלה עלייה (2%). כתוצאה מכך, החריף מאזן התעסוקה השלילי והוא עומד על 31.7 אלף משרות נדרשות לרבעון. במספר המפוטרים חלה עליה חדה מ- 58 אלף ברבעון הקודם ל- 83 אלף ברבעון הנוכחי. מאזן התעסוקה נמצא ברמה הנמוכה ביותר מאז שנת 2001 והוא מסמן כי ייתכן ונראה עלייה משמעותית בשעורי האבטלה כבר ברבעונים הקרובים.

הירידה במספר המשרות הפנויות ברבעון הראשון של השנה אפיינה במיוחד את ענפי התעשיה (20%-), מסחר (34%-), שירותים עסקיים (24%-) ושירותי אירוח ואוכל (17%-).

המשרות המוצעות מאויישות מהר יותר

ההתמתנות בשוק העבודה מוצאת את ביטויה גם בדיווח מעסיקים על ירידה בקושי לאייש משרות פנויות ועל משך זמן קצר יותר בו נותרות המשרות פנויות בטרם יאוישו. משך הזמן בו משרה היתה פנויה עמד ברבעון הראשון על 2.9 שבועות לעומת 3.8 שבועות ברבעון הקודם ו- 3.3 שבועות ברבעון המקביל אשתקד. ממצאים אלה על משך הזמן המתקצר שבו נותרו המשרות פנויות מצביע על ירידה בקושי למצוא עובדים ועל התחרות הגבוה על כל משרה. הוא יכול לרמז כי גם ברבעונים הבאים נמשיך לראות רמה נמוכה של ביקוש לעובדים.

אחד הפרמטרים הבוחנים את תחושת הביטחון התעסוקתי של העובדים הינו נכונותם לוותר על משרות ביוזמתם לשם החלפתן באחרות, ככל הנראה טובות יותר. שיעור פליטת העובדים הנעשית מיוזמת העובדים, מתוך סה"כ פליטות העובדים, ירד מרמה של 60.1% ברבעון הרביעי לרמה של 45.7% ברבעון הראשון. ממצא זה מעיד על ירידה חדה בביטחון של העובדים ביכולתם להחליף משרות ביוזמתם. יתרה מזאת, הוא אף מדגיש את העובדה כי לא רק שחלה עליה בפליטות העובדים ברבעון זה, אלה שרובה של העלייה בא כתוצאה מפיטורין ולא מיוזמת העובדים.

בני פפרמן, מנהל מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת, מבהיר כי נתוני הרבעון הראשון של שנת 2009, מצביעים על המשך ירידה בביקוש לעובדים. הירידה בביקוש לעובדים לוותה בירידה במשך הזמן שמשרה הייתה פנויה, והדבר מעיד על קיומו של עודף הצע כוח ביחס לצמצום במספר המשרות. זאת ועוד, במקביל גדל מאוד מאזן התעסוקה השלילי ברבעון הראשון ביחס לרבעון הרביעי אשתקד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully