וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש משפל כלכלי בספרד: שיעור האבטלה יזנק ל-20% והמדינה צפויה לגלוש לדפלציה

ניו יורק טיימס

21.4.2009 / 11:49

כלכלנים באירופה וברחבי העולם עוקבים בחשש אחרי הירידה במחירים בספרד, מחשש כי התופעה תתפשט



כלכלת ספרד עשויה לגלוש לשפל כלכלי, בעקבות העלייה החדה בשיעור האבטלה והירידה במחירים, אשר מובילה את המדינה לדפלציה - כך העריכו כלכלנים במדינה וברחבי אירופה, אשר הביעו חשש כי המשבר הכלכלי החריף בספרד עשוי להתפשט ליתר מדינות גוש היורו.



כלכלנים בספרד מעריכים כי שיעור האבטלה, אשר כבר עלה לרמה של 15.5%, עשוי לעלות לרמה של 20% לפני סופו של המשבר הכלכלי. העלייה בשיעור האבטלה מובילה לירידה חדה בצריכה הפרטית, ומובילה רשתות קמעוניות רבות במדינה לקצץ מחירים בניסיון לפתות את הקונים. השילוב בין נפילה במחירים ועלייה באבטלה היה אחד מהמאפיינים הבולטים של השפל הכלכלי בשנות ה-30' והעשור האבוד של יפאן בשנות ה-90'.



לדברי כלכלנים, דיפלציה עשויה להוביל למעגל אכזרי שרק יחמיר את המשבר הכלכלי בספרד. העלייה בשיעור האבטלה תוביל לירידה בצריכה ותאלץ חברות להוריד מחירים. אם המכירות לא יעלו בעקבות הירידה במחירים, ייפלו הכנסותיהן של החברות ויאלצו אותן לקצץ משרות נוספות, והמשבר יסלים.



בחודש שעבר הפכה ספרד למדינה הראשונה מבין 16 מדינות גוש היורו שבה נרשמה ירידה במדד המחירים לצרכן. הירידה במדד בחודש מארס, בסך 0.1%, לא התרחשה אי פעם בספרד מאז שהחלה הממשלה לעקוב אחר נתוני האינפלציה ב-1961. בכירים בספרד מעריכים כי המחירים צפויים להמשיך לרדת, לפחות עד חודשי הקיץ. חלק ניכר מהירידה במחירים בספרד ניתן לייחס לצניחה במחירי המזון התנודתיים: מחירי הדגים בספרד נפלו ב-6.2% במארס ומחירי הסוכר נפלו ב-5.7%, אבל גם המחירים במגזרים יציבים יותר, כמו תרופות וטיפולים רפואיים, רשמו ירידה של 0.7%.



"כל פעמוני האזהרה מצלצלים. כלכלות יכולות להתאושש מהאטה הכלכלית, אך קשה הרבה יותר להתאושש ממצב של דפלציה. התופעה הזאת עלולה להתברר כהרסנית עבור הכלכלה הספרדית", אמר לורנצו אמור, נשיא ההתאחדות של העובדים העצמאים, ארגון המייצג עסקים קטנים ועובדי פרילנס.



הדפלציה בספרד מעוררת חשש גם מחוץ לגבולות המדינה, במדינה כמו לוקסמבורג, פורטוגל ואירלנד, שדיווחו גם הן על ירידה במדד המחירים לצרכן. למרות שהירידות המדווחות היו קלות בלבד, ואף עלו עם שקלול של מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים, נתונים אחרים שפורסמו החודש הגבירו את החששות מדפלציה באירופה וברחבי העולם. מדד המחירים ליצרן בגרמניה צנח ב-8% במארס, הירידה החדה ביותר שלו מאז 1987, וביפאן ירד מדד המחירים ליצרן ב-2.2%. בארה"ב ירד מדד המחירים לצרכן ב-0.1% במארס, לעומת מארס 2008 – הירידה השנתית הראשונה במדד מאז 1955.



"זה לא אומר שהדפלציה תתפשט לארה"ב, אך עלינו לעקוב בדריכות אחרי ספרד ומדינות אחרות בהן מתרחשת ירידה במחירים, כדי להבין את הדינמיקה. ספרד והמדינות האחרות הן כמו מוקד ההתפרצות של מגיפה חדשה", אמר סיימון ג'ונסון, לשעבר הכלכלן הראשי של קרן המטבע הבינלאומית וכיום פרופסור באוניברסיטת MIT.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully