וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תחתכו בחצי את דמי הניהול על החסכונות שלכם

נחמיה שטרסלר

22.4.2009 / 7:06

ושלא יעבדו עליכם



>> כמה אתם משלמים על ניהול החסכונות שלכם? כמה דמי ניהול אתם משלמים לגופים המוסדיים שמנהלים לכם את קופת הגמל, קרן ההשתלמות, ביטוח המנהלים או הפנסיה?



רוב האנשים פשוט אינם יודעים. הם קיבלו בשבועות האחרונים את הדו"חות השנתיים מהגופים שמנהלים את כספם, ובמקרה הטוב הכניסו אותם לאיזו קופסת קרטון ישנה. במקרה הרע הם זרקו את הדו"ח לפח. מעטים טרחו לקרוא את הדו"ח ולבדוק כמה דמי ניהול הם משלמים.

אם ניקח לדוגמה את הדו"ח ששולחות לכם קופות הגמל, ראוי לבדוק בו כמה נתונים. ראשית - לבדוק אם מה שהורד לכם מהמשכורת אכן הגיע לבית ההשקעות. בדו"ח יש טבלה עם פירוט ההפקדות בקופה, שאותה יש להשוות לתלושי המשכורת. אחר כך יש לבדוק את התשואה שהשיג בעבורכם מנהל קופת הגמל, ולהשוות אותה עם התשואות שהשיגו קופות אחרות - מאותו מסלול. את זה ניתן לעשות באינטרנט, באתר של משרד האוצר ששמו גמל נט (gemelnet.mof.gov.il).



תתפלאו: יש הבדלים גדולים בין הגופים המוסדיים. מי ששונא סיכון, ראוי שיעבור לקופת גמל שהפסידה פחות ב-2008 - כי להרוויח הרבה כאשר הבורסה עולה זה קל, אבל להפסיד פחות כאשר היא יורדת זו כבר אמנות ואחריות. ואולם מה שצריך לעניין אתכם יותר מכל הוא דמי הניהול שאתם משלמים, וכאן טמונות כמה מלכודות.



חובה להתמקח על דמי הניהול



קופות הגמל וקרנות ההשתלמות רשאיות לגבות מכם עד 2% בשנה. זו עמלה אדירה. רוב הלקוחות הפרטיים משלמים דמי ניהול של 1.5% בשנה. גם זה גבוה מדי. זה מטורף.



חברות הביטוח ובתי ההשקעות שמנהלים לכם את הכסף רכשו את הקופות מהבנקים ב-2005-2007. הם שילמו בעבורן סכומים פנטסטיים, כי הבורסה עלתה באותה תקופה, והכל נראה ורוד - לעולמים. הם האמינו שיוכלו לגבות מכם דמי ניהול אדירים כדי להצדיק את המחיר הגבוה ששילמו. נראה שהם צודקים, כי אתם משלמים בלי לדעת ובלי להתמקח.



כדי להדגים עד כמה דמי הניהול משמעותיים, ניקח את הדוגמה הבאה: נניח שקופת הגמל שלכם היא קופה סולידית שמצליחה להרוויח בממוצע 4% בשנה, בצמוד למדד. זה רווח יפה לאורך זמן. ונניח גם שאתם משלמים דמי ניהול של 1.5% בשנה. אם הפקדתם מיליון שקל באותה קופה, יתברר לכם לאחר 20 שנה שסך החיסכון שלכם גדל ל-2 מיליון שקל, אך מתוך הסכום הזה תקבלו רק 1.6 מיליון, ובית ההשקעות ייקח לעצמו דמי ניהול של 400 אלף שקל. כן. ה-1.5% האלה, בריבית דריבית, מגיעים לסכום העצום הזה.



אם תתמקחו ותצליחו להוריד את דמי הניהול לחצי, כלומר לרמה של 0.75%, תרוויחו כך סתם 200 אלף שקל, ואפילו קצת יותר - כך שבעת הפרישה יעמדו לרשותכם 1.8 מיליון שקל ולא 1.6 מיליון שקל. לא כדאי?



לכן חובה להתמקח על דמי הניהול. אבל לשם כך צריך להמשיך ולקרוא את הדו"ח. בחלק א' שלו יש טבלה שמרכזת את דמי הניהול שנגבו בפועל מהעמית. שם אתם יכולים למצוא את גובה דמי הניהול שאתם משלמים. בחלק ב' של הדו"ח יש טבלה שבה מצוינים דמי הניהול שגבתה הקופה בפועל מכל העמיתים. כך תוכלו לדעת אם אתם משלמים יותר או פחות מהממוצע באותה קופה.



ראשית חוכמה היא להבין מי נהנה מדמי הניהול. לא רק בית ההשקעות מרוויח מהעסק - באמצע יש גם מתווכים. לפעמים קוראים להם "משווק פנסיוני", לעתים "סוכן ביטוח", ובשני המקרים הם נוטלים חלק גדול מדמי הניהול.



במקומות העבודה יש סוכן ביטוח שמייעץ לעובדים היכן כדאי להם להפקיד את כספם. הוא מספר לכם שהוא רוצה רק בטובתכם ומייעץ לאיזו קופה לעבור - אך האמת היא שהוא רוצה בעיקר בטובתו שלו, וכך גם המשווק הפנסיוני.



שניהם אינם מספרים לכם שהם גובים מהמוסד הפיננסי עמלה של 20%-50% מדמי הניהול שאתם משלמים. כלומר, אם שילמתם דמי ניהול של 1.5%, המשווק הפיננסי או סוכן הביטוח יקבלו משהו כמו 0.5% לכיסם. וזה עוד לא הכל: גם הבנקים נוטלים נתח.



יום בהיר אחד תקבלו טלפון מהבנק, שבו יכבדו אתכם בהזמנה מפתה: בואו לקבל ייעוץ פנסיוני. מה רע? אתם באים ומקבלים ייעוץ. דעו שגם על הייעוץ הזה אתם משלמים. בעקיפין. ברגע שחתמתם על הסכם הייעוץ אצל הפקיד, הבנק מקבל עמלה של 0.25% מכל הגופים שאצלם אתם חוסכים לפנסיה - קופות גמל, ביטוח מנהלים וקרנות פנסיה.



חשוב להגיע לסיכומים בכתב



אז מה קורה כאן? אתם משלמים 1.5% למוסד הפיננסי, אך מזה לוקח הסוכן 0.5%, והבנק גובה 0.25%, כך שלגוף הפיננסי, שעושה את עיקר העבודה, נשארים 0.75% בלבד. אז מהו הפתרון?



1. לבוא לקופת הגמל לבד - בלי משווק פנסיוני ובלי סוכן ביטוח.



2. לא להסכים לקבל ייעוץ פנסיוני בבנק. לא לחתום שם על כלום.



3. כך תוכלו לדרוש לשלם דמי ניהול של 0.75% בלבד, ואפילו פחות.



אבל גם אם לא תוכלו להשתחרר מהמשווק הפיננסי, אל תרימו ידיים. המשיכו לדרוש הנחה בדמי הניהול, כך שתשלמו 0.6%-0.8% בלבד. גם זה די והותר - ושהגוף הפיננסי יספוג את הירידה בהכנסותיו. כך עליכם לעשות גם עם קרן ההשתלמות, ביטוח המנהלים וקרן הפנסיה: לחתוך כל עמלה בחצי.



זה לא יהיה פשוט, כמו כל משא ומתן. אבל אתם בעלי המאה, ואתם תמיד יכולים לאיים שתמשכו את כספכם ותעבירו אותו למוסד פיננסי אחר - לאיים וגם לבצע.



יהיה לכם קשה מאוד לקבל בכתב סיכום על דמי הניהול שהובטחו לכם. יבטיחו לכם הכל בעל פה. לידיד שלי הבטיחו דמי ניהול מסוימים, אך מהדו"ח התברר לו שגובים ממנו הרבה יותר. הוא בא בצעקות, אך אמרו לו שבמחשב לא כתוב דבר. הבטיחו לו שנית, אך כעבור שנה התברר שההבטחה לא קוימה. אז אמרו לו: "אי אפשר לשנות את העמלה במחשב, ניתן לך זיכוי בסוף השנה". אל תסכימו לתרגיל הזה, כי מי מסוגל לזכור ומי מסוגל לחשב. דירשו מסמך חתום עם דמי העמלה שסוכמו - לטווח בלתי מוגבל; אם לא כן - תיאלצו לחזור על המיקוח המייגע מדי שנה.



לפני כחודש הכניס המפקח על שוק ההון, ידין ענתבי, תיקון חשוב לדיווחים הרבעוניים ששולחים לנו אותם מוסדות פיננסיים. החל ברבעון השלישי של 2009 ייאלצו קופות הגמל, קרנות הפנסיה וחברות הביטוח לציין בדו"ח הרבעוני את גובה דמי הניהול באחוזים ובשקלים, כמו בדו"ח השנתי. הן ייאלצו גם לפרסם את הנתונים באינטרנט באופן שוטף. זה ודאי יגביר את התחרות.



ראוי שענתבי יכניס עוד שני שיפורים: שיכפה על המוסדות הפיננסיים לשלוח לכל עמית הסכם עם פירוט דמי הניהול, ושבדו"חות השנתיים יפורסמו דמי הניהול השנתיים, גם במקרה שמדובר בלקוח חדש שהצטרף רק במהלך השנה. הכל כדי להגביר את התחרות ולהוריד מחירים, כי התנאי לתחרות משוכללת הוא מידע מלא וזמין בקלות.



אז מה, עוד לא הרמתם טלפון?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully