וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המדינה הפקידה כסף בבנקים - אבל הם לא מגמישים עמדות במתן הלוואות"

יובל מעוז

22.4.2009 / 7:06



>> "הבנקים לא מגמישים את הקריטריונים למתן הלוואות לעסקים, וגורמים לכך שהתקציב של קרנות הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים שהקימה המדינה לא מנוצל ברובו, והקרנות ממלאות את ייעודן באופן חלקי ביותר" - כך טוען דני יוניסיאן, ראש מחלקת תמריצים בפירמת ראיית החשבון והייעוץ דלויט בריטמן אלמגור זהר.

כדי להתמודד עם בעיית האשראי שממנה סובלים עסקים קטנים ובינוניים רבים הקימה המדינה קרנות סיוע. קרנות אלה מאפשרות לבנקים לתת לעסקים הלוואות, כשהמדינה מפקידה בבנקים פיקדונות המהווים ביטחונות להלוואות אלה. ארבע קרנות כאלה הוקמו - קרן סיוע לעסקים קטנים, קרן סיוע לעסקים בינוניים, קרן ליצואנים וקרן לעסקים קטנים באזור הדרום. קרנות הסיוע פועלות במסגרת משרד התמ"ת. הקרנות לא נותנות הלוואות, אלא ערבות בגובה של 30% מגובה ההלוואה שהבנק מוכן לתת לעסק.



יוניסיאן טוען כי קרנות הסיוע לעסקים לא מממשות את ייעודן, וזאת בעקבות עמדות הבנקים לגבי מתן הלוואות. "ייעוד הקרנות לא מגיע לידי מימוש. המדינה הקציבה לנושא מאות מיליוני שקלים, אך עד עכשיו ניתן מעט מאוד כסף. כשבודקים למה הכסף לא מגיע לעסקים, מגלים שהבנקים בוחנים את הלקוחות באותם משקפיים ובאותם קריטריונים כמו של לקוח רגיל בבואו לקבל אשראי: מבצעים בדיקה רגילה של יכולת החזר, ביטחונות, כושר החזר נוכחי.



"בעת מצוקה זה מפיל את החברות. העסקים לא נבחנים על פי תוכנית עסקית או על פי תוכנית המפרטת עד כמה עזרה בעת הנוכחית תסייע לעסק לשרוד. כאן הפספוס הגדול. מערכת הכללים צריכה להשתנות", אומר יוניסיאן.



"הקרנות נועדו לסייע לאותם עסקים שאם הם לא ישיגו את האשראי הנוסף הם ייסגרו. כיום העסקים האלה לא מקבלים אשראי בבנק", הוא מוסיף. לדברי יוניסיאן, בדרך הפעולה של מתן ביטחונות לבנקים, מתוך הבנה שמתן הלוואות הוא עיסוקם וזו התמחותם, יצרה המדינה את מנגנון הערבות להלוואות הבנקאיות. עם זאת, מתוך מאות בקשות לסיוע התקבלו רק כמה עשרות.



שלושה בנקים עיקריים נכללים כעת במסגרת פעילות הקרנות: מרכנתיל, אוצר החייל ובנק הפועלים. לדברי יוניסיאן, העסקים נמצאים במצוקה - שכן הם חייבים אשראי. "אנשים רכשו ציוד וחומרי גלם לפני חצי שנה, והם נדרשים לשלם עבור כל זה. כרגע אין להם ממה, ובמקביל ההזמנות נחתכו", הוא מסביר. "לא מדובר בעסקים רעים או כושלים, אלא בעסקים הנמצאים במצוקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully