וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השמדת הגינות העירוניות תוביל לאסון

דניאל מורגנשטרן

22.4.2009 / 7:06

זיהום אוויר



>> הגזירה של רשות המים לייבש את הגינות העירוניות החל ב-1 במאי כדי לחסוך 50-60 מיליון מ"ק מים שפירים תגרום לאסון סביבתי.

במדינה צחיחה ושחונה בעלת קיץ ארוך, מהווים העצים, השיחים וכל צומח בעל עלווה ירוקה מטהרי אוויר טבעיים באמצעות תהליך הפוטוסינתזה. ייבוש הגינות ימית באחת את כל המדשאות והשיחים ואף חלק מהעצים שאינם מעמיקי שורש וזקוקים להשקיה מלאכותית בחודשי הקיץ.



חיסול מרבית מטהרי האוויר הטבעיים יעלה מיד את רמות תחמוצות הפחמן הרעילות באוויר. אם יבטיח ראש רשות המים כי במקביל הוא יצליח לאכוף את הפחתת התנועה המוטורית בערים, ניחא. אלא שכל בר דעת מבין שגם לו הבטיח זאת, הוא לא יעמוד בדיבורו. לפיכך תגרום גזרת ייבוש הגינות לעלייה ברמת זיהום האוויר, לסבל גופני נוסף לחולים במחלות דרכי הנשימה והלב, ועם כל הזהירות הנדרשת - לגידול נוסף בתמותת חולים מקרב ציבור זה.



הצו האוסר השקיית גינות הוא אווילי מעצם היותו בלתי ניתן לאכיפה: אזרחי ישראל פשוט אינם אוהבים לציית לחוקים, הגם שמדובר בצו שידוע מראש כי יהיה קשה לאוכפו ולהוכיח לגביו את מידת העבירה. מרבית הגינות והמדשאות מושקות במערכות השקיה תת-קרקעיות בטפטוף. האם יצוידו פקחי הייבוש בדקר ובאת חפירה כדי לבדוק כל פיסת קרקע? כיצד יוכיחו כי הושקתה, מתי בוצעה ההשקיה, באיזו כמות מים ובאיזו איכות.



במקום לאיים על הגינות ולהתבזות בפני בעליהן, על ראש רשות המים לקבוע מכסות מים לכל משק בית, כפי שנהוג במגזר החקלאי ובמפעלי התעשייה. נקה מהן 60 מיליון מ"ק והעבר את האחריות לכל בני הבית. מי שיעבור על המכסה - יעמוד בשלהי הקיץ עם גוף מסובן במקלחת יבשה כשמגוף המים הראשי של ביתו סגור וחתום.



שיעורי בזבוז המים במשקי הבית הישראליים הם מרקיעי שחקים. אין כל קושי לחסוך אפילו 20%-30% מכלל 840 מיליון המ"ק המשמשים לצריכה עירונית, וזה הרבה מעבר ל-60 מיליון המ"ק של הגינות.



הכותב הוא יועץ כלכלי וסביבתי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully