וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע היסטורי במאבק הסביבתי

TheMarker

22.4.2009 / 8:31

לאחר שממשל בוש קבר את הממצאים של סוכנות ההגנה על הסביבה בנוגע לגזי חממה, הוביל החודש ממשל אובמה שינוי דרמטי במדיניות ? אובמה אימץ את הממצאים הקובעים כי גזי חממה מהווים סכנה לסביבה ולבריאות הציבור וסלל את הדרך לחקיקה נרחבת שתגביל פליטת פחמן דו-חמצני וגזים



>> בצעד שעשוי להיחקק כרגע היסטורי במאבק בשינויי האקלים, אישרה הסוכנות להגנה על הסביבה בארה"ב (EPA) את מה שרבים ידעו, אך מעולם לא הוגדר כסוגיה הכפופה לחקיקה פדרלית בארה"ב: פחמן דו-חמצני וגזי חממה אחרים מהווים סכנה לסביבה ולבריאות הציבור.



הסוכנות מצאה כי פחמן דו-חמצני וגזים אחרים לוכדי חום הם חומרים מזהמים, וככאלה, הם אמורים להיות נתונים לפיקוח במסגרת חוק האוויר הנקי הפדרלי. ממצא זה סולל את הדרך - עם תום תקופה של תגובות בת 60 יום - לחקיקה נרחבת הנוגעת למגזרים מהותיים בכלכלה האמריקאית, שעשויה להשפיע משמעותית על הרגלי הייצור והשימוש באנרגיה בארה"ב.

הממצא גם עשוי להאיץ את הליך החקיקה האקלימית בקונגרס, ולהחזיר לארה"ב את האמינות שאיבדה בוועידות האקלים הבינלאומיות בתקופת ממשל בוש. סבב השיחות הבא בעניין צפוי להתקיים בדצמבר בקופנהאגן.



כבר לא מתעלמים



לקביעה זו ציפו כבר זמן רב. לפני שנתיים, הורה בית המשפט העליון בארה"ב ל-EPA לקבוע אם גזי חממה פוגעים בסביבה ובבריאות הציבור. אם מתגלה כי גזים אלה אכן מזיקים, הורה בית המשפט העליון כי ה-EPA תבקר ותפקח על פליטתם. מדענים ב-EPA הסכימו עוד בתקופתו של בוש כי גזי החממה מזיקים וכי יש לפקח עליהם. בדצמבר 2007 העבירה הסוכנות לבית הלבן הודעה על ממצא מסכן, אך בכירי הממשל קברו אותו בכך שסירבו לפתוח את הודעת הדואר האלקטרוני שאליה צורף המסמך.



על אף שמדעני ה-EPA הדגישו הפעם יותר את הסכנות הבריאותיות, הם הגיעו למסקנות דומות: ריכוזי גזי החממה הגיעו לרמות חסרות תקדים וכבר תרמו לגידול בתופעות בצורת, גלי חום תכופים וקשים יותר, עליית מפלסי המים ופגיעה במקורות מים, מקורות מזון ומערכות ביולוגיות.



למזלנו, הפעם הבית הלבן לא התעלם מהממצאים, ורצוי כי לא יתעלמו מהם באף מקום - בייחוד לא בקונגרס, שייתכן שמחזיק בפתרון לבעיה.



צריך לשבח את המנהלת הטרייה של ה-EPA, ליסה ג'קסון, על שפעלה בזריזות. עליה לפעול באופן אגרסיווי יותר כדי לפתח מערכת תקינה הדרושה לדעתה. אך כפי שג'קסון ודאי תמהר לומר, חקיקה בעניין השינויים האקלימיים תהיה הרבה יותר אפקטיווית מרגולציה. חקיקה תדרוש קונצנזוס רחב בקונגרס, ותזכה לקונצנזוס נרחב יותר בהמשך הדרך. היא תהיה פחות חשופה למאבקים בבתי המשפט.



אך השאלה הגדולה היא אם הקונגרס מסוגל לעמוד באתגר השנה. אובמה מקווה שכן, וכך גם אנחנו. הנרי וקסמן מקליפורניה ואדוארד מרקי מבית הנבחרים במסצ'וסטס ניסחו חוק שאפתני ורב-שכבתי שיטיל מס על שימוש בפחם המזהם ויעודד דלקים חדשים ונקיים יותר. על אף שפרטים רבים עוד חסרים בחוק, הוא מספק מסגרת פעולה סבירה לדיון הדחוף שעל הקונגרס לקיים במהרה, ולפעולה הדחופה הדרושה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully