וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא רקוב: דנמרק פורחת וירוקה מתמיד

מאת אשר שכטר

22.4.2009 / 8:31

גם השנה זכתה דנמרק בתואר "המדינה הטובה בעולם לעסקים" של מגזין "פורבס" ■ מנהל תוכנית Invest in Denmark של משרד החוץ הדני, לא סבור שמדובר רק ביתרונות כלכליים: "יש לנו חברה פתוחה וירוקה. אנשים פה עובדים קשה אבל גם נהנים וזוכרים לחיות"



>> במארס בחר המגזין "פורבס" בדנמרק כמדינה הטובה ביותר בעולם לעסקים זו השנה השנייה ברציפות, ובכך מיקם אותה לפני ארה"ב, קנדה וסינגפור. כלכלת דנמרק נפגעה פחות מהמשבר הכלכלי העולמי לעומת מדינות אחרות, משום שנכנסה אליו עם שיעור אבטלה נמוך במיוחד של 2% ועודף תקציבי גבוה, אך לדברי אולה פריס-מסן, מנהל תוכנית Invest in Denmark של משרד החוץ הדני, הבחירה בדנמרק נובעת מסיבות אחרות לגמרי.



"לדנמרק יש יתרונות ייחודיים, שאין למקומות אחרים, דברים שלא ניתן למדוד כמו נתונים מקרו-כלכליים. בדנמרק יש לנו חברה פתוחה וירוקה, שבה ניתן לרכוב על אופניים לעבודה או ללכת ברגל. המדינות הנורדיות כולן הן מדינות רווחה, שבהן כולם יכולים להרגיש בטוחים, גם זרים, בנוגע לזכויות הבסיסיות ואיכות החיים שלהם. זה תרם ליצירה של חברה מאוד פתוחה, והדברים האלה משתלבים ביתרונות כלכליים יותר", אומר פריס-מסן. לדבריו, האופי הייחודי של החברה הדנית הוא שמציב אותה בראש הדירוגים הבינלאומיים לסביבה העסקית הטובה ביותר, ולא הנתונים הכלכליים היבשים.



"לא מדובר רק בתמ"ג, אלא יותר באופן שבו הממשלה והחברה שלנו התפתחה ואיפשרה יציבות פוליטית וחברתית. רמת החופש האישי והכלכלי מאוד גבוהה בדנמרק. אנחנו חברה מאוד שקופה, והשחיתות אצלנו היא מהנמוכות בעולם. חלק גדול מזה נובע גם ממערכת החינוך שלנו, שבה אנחנו מלמדים את התלמידים לאתגר את המורים ולחלוק על חומר הלימוד, ולשים דגש על חשיבה מעשית. גם האיזון בין חיים לעבודה בדנמרק הוא טוב למדי - אנשים פה עובדים קשה, אבל גם נהנים וזוכרים לחיות. מה גם שבדנמרק ניתן לרשום חברה חדשה בתוך יום, כך שהקשיים הביורוקרטיים שיש במדינות אחרות לא קיימים אצלנו", מסביר פריס-מסן.







מתעניינים בישראלים



Invest in Denmark, גוף הפועל במסגרת משרד החוץ הדני, נועד למשוך השקעות במדינה הקטנה בקרב מדינות זרות. בין היתר, דנמרק מפנה את הכוונות שלה לעבר חברות ישראליות. לדברי אילנה קרסניק, הנספחת הכלכלית של שגרירות דנמרק בישראל, חברות ישראליות רבות פנו למשרד המקומי של Invest in Denmark בתל אביב וביקשו לבחון הקמה של משרדים בדנמרק או גיוס של מהנדסים מדנמרק לעבודה אצלן. רוב החברות, לדברי קרסניק, הן חברות IT וחברות קלינטק, המבקשות לנצל את הידע של המהנדסים הדנים בתחומים כמו מים ומקורות אנרגיה מתחדשים.



מה מציעה דנמרק לחברות הישראליות? הטבות מס, איכות חיים, אומר פריס-מסן. "בין החברות הישראליות לדניות יש התאמה מצוינת. יש תחומים רבים שבהן חברות ישראליות ודניות פועלות במקביל, למשל תקשורת ו-IT, ולכן הן יכולות למצוא נקודות משיקות ולסייע אחת לשנייה. מס החברות שלנו נמוך, בסטנדרטים אירופיים, והוא 25%. אם משקיעים ישראלים או חברות ישראליות יחליטו להקים מרכז בדנמרק, העובדים הזרים אמנם יצטרכו לשלם מסים, אך המסים שישלמו יקוצצו משמעותית ב-2-5 השנים הראשונות שלהם במדינה". הישראלים והדנים, אומרת קרסניק, משלימים זה את זה. "ב-IT הישראלים מובילים, אבל בקלינטק ואנרגיה ירוקה הדנים חזקים יותר, כך שנוצר איזון", היא מסבירה.



יתרון נוסף שפריס-מסן מדגיש הוא המדיניות הדנית המכונה flex security, שנועדה להגדיל את הגמישות של שוק העבודה ומאפשרת למעסיקים לפטר עובדים ללא סיבה, אך הממשלה היא שמממנת עבורם דמי אבטלה והכשרה למשרה חדשה. "התוכנית מאפשרת לחברות הדניות להימנע מקבלת החלטות קשות. גם במדינות אחרות, אמרו לי בכירים, שוקלים יישום של השיטה הזאת", אומר פריס-מסן.



ואולם הסיבה העיקרית להשקיע בדנמרק, לדברי פריס-מסן, היא האנשים. כמו ישראל, דנמרק היא מדינה קטנה, עם אוכלוסייה המונה 5.5 מיליון תושבים, וכמו ישראל היא נשענת בעיקר על ההון האנושי שלה. "הסיבה העיקרית להשקיע בדנמרק היא משום שהעובדים שלנו משכילים מאוד ומיומנים. לכן גם חברה כמו מיקרוסופט פתחה את מרכז והפיתוח הגדול ביותר שלה מחוץ לארה"ב אצלנו, ולכן בטר פלייס הפכה את דנמרק לאחד ממוקדי הפעילות המרכזיים שלה בעולם".



רוצים להוביל את ההתקדמות הטכנולוגית



שיתוף הפעולה עם בטר פלייס הוא אחד ממקורות הגאווה הגדולים ביותר של ממשלת דנמרק, אחת מהראשונות שאימצו את מיזם המכונית החשמלית השאפתני של שי אגסי. חברת האנרגיה הדנית דונג אנרג'י, שגייסה בינואר 103 מיליון יורו עבור הפריסה הראשונית של רשת הטעינה למכוניות החשמליות, היא אחת מהתומכים הבולטים של אגסי, וממשלת דנמרק מתכננת להתחיל לפרוס את רשת הטעינה כבר ב-2011. ממשלת דנמרק נרתמה בשמחה לפרויקט השאפתני של אגסי, ומתכוונת להעניק פטור ממסים על רכישה של מכונית חשמלית, לעומת הגדלה של המסים המוטלים על רוכשי מכוניות המונעות על ידי בנזין לכ-200%.



"אנחנו בין המדינות המובילות באירופה בתחומי אנרגיה מתחדשת, אנרגיית רוח וביוטק", אומר פריס-מסן, שאינו מהסס להגדיר את דנמרק כעמק הסיליקון של האנרגיה הירוקה, כיאה למדינה שבה כ-20% מאספקת האנרגיה מגיעה ממקורות אנרגיה מתחדשים ושתשתית החשמל שלה מבוססת במידה רבה על אנרגיית רוח. "ההשוואה לעמק הסיליקון הוגנת משתי סיבות: ראשית, החברה הדנית היא חברה ירוקה מאוד, שעושה שימוש רב באנרגיית רוח ופועלת לקידום של מקורות אנרגיה מתחדשים; הסיבה השנייה היא שהממשלה שלנו מעוניינת שדנמרק תוביל את ההתקדמות הטכנולוגית בתחומים האלה, ופועלת בהתאם".



הממשלה ממלאת תפקיד מרכזי בקידומן של חברות הסטארט-אפ הירוקות במדינה, ומסייעת להן במגוון דרכים, כמו הטבות במסים. "תפקידה של הממשלה הוא ליצור סביבה טובה עבור עסקים וחברות סטארט-אפ", אומר פריס-מסן. "המטרה שלנו היא להבטיח שדנמרק תמשיך להיות אחת מהמדינות הכי תחרותיות בעולם, והדרך היחידה לעשות זאת היא לשמור על מדינה פתוחה, שמוכנה לקבל השפעות זרות וללמוד פתרונות חדשים לבעיות קיימות. רק כך ניתן להנהיג בחברה הטכנולוגית של העתיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully