וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר בית הנבחרים האמריקאית מעוניינת בוועדת חקירה לוול סטריט בנוסח זו שחקרה את שורשי השפל הגדול

סוכנויות הידיעות

22.4.2009 / 10:30

ננסי פלוסי: הציבור האמריקאי רוצה לדעת מה הוביל למשבר הנוכחי, וכי על הועדה להיבנות במתכונת ועדת פקורה



וול סטריט עומדת בפני החקירה המקיפה ביותר בתולדותיה מאז חקירת הקונגרס האמריקאי שבאה בעקבות המפה בשוק המניות בשנת 1929.



יושבת ראש בית הנבחרים האמריקאי, ננסי פלוסי, מתכננת חקירה מקיפה, בטענה ש-75% מהציבור האמריקאי היה מעוניין לדעת מה הוביל לפשיטת הרגל של בנק ההשקעות ליהמן ברדרס והתמוטטות הבנקים בר סטרנס ומריל לינץ'. פלוסי מעוניינת כי ועדת החקירה תיבנה במתכונת של השימועים של ועדת פקורה שנפתחה ב-1933 בעקבות השפל הגדול, לפי הדובר של פלוסי, נאדים אלשאמי.



ועדת פקורה "קרוב לוודאי ניהלה את החקירה החשובה ביותר מטעם הקונגרס בהיסטוריה של המדינה שלנו, למעט אולי שימועי ווטרגייט", אמר דונאלד ריצ'י, היסטוריון שותף בסנאט האמריקאי, בראיון לבלומברג.



הקונגרס האמריקאי מגיב להתמוטטות הכלכלית אשר הביאה להפסדים של 1.3 טריליון דולר לתעשיית הפיננסים, להזרמת 700 מיליארד דולר מכספי משלמי המסים אל תוך המוסדות הפיננסים ולהפסדים של 37 טריליון דולר מהתמוטטות שוקי המניות ברחבי העולם מאז 2007.



ועדת פקורה נתמכה על ידי הציבור האמריקאי לאחר שיצרה את הרשות לניירות ערך (SEC) וחוקקה חוקים אשר פיקחו על השירותים הפיננסים במשך שבעה עשורים.



פלוסי, נציגה דמוקרטית ממדינת קליפורניה, צפויה לדבר השבוע בפני מקבלי ההחלטות בארה"ב, ביניהם ברני פרנק, יו"ר הפאנל שמחוקק את חוקי הבנקים, לפי אלשאמי.



"אנשים צריכים לקבל הבהרה לגבי לגבי כיצד הגענו לאן שהגענו ומה רמת החשיפה למשלמי המסים בכל הסיפור הזה", אמרה פלוסי ב-15 באפריל, לפי בלומברג. פלוסי הוסיפה ואמרה כי עידכנה את שר האוצר האמריקאי טימותי גייתנר בתוכניותיה.



"אני חושב שיש צורך בוועדת חקירה שכזו, אבל אני לא חושב שזה מצדיק דחייה של חקיקת חוקים", אמר פרנק לאחר ששמע את הצעתה של פלוסי. נשיא ארה"ב ברק אובמה, פרנק ומנהיגי קונגרס נוספים שמו בראש סדר העדיפויות שלהם את שינוי החוקים בוול סטריט.



כמה חברי קונגרס הציעו לבחור ועדה שתחקור את הסיבות למשבר. העידוד של פלוסי לנושא ועדת החקירה, אותו הביעה יושבת ראש בית הנבחרים במהלך נאום שנשאה בסן פרנסיסקו בשבוע שעבר, היה הסימן הראשון לתמיכה בנושא זה מצד הנהגת הקונגרס.



"אנחנו רוצים לברר מה קרה במדינה הזו וליישב את זה עם העם האמריקאי", אמר הנציג הדמוקרטי ג'ון לארסון מקונטיקט, אשר הציע כי הוועדה תהיה בלתי תלויה באף אחד מהמפלגות בקונגרס, והוסיף: "אנחנו חייבים לספק לעם האמריקאי את הסיפור".



מנהיג מפלגת הדמוקרטים בסנאט, הארי ריד, לא הצביע על העדפתו בנושא החקירה. "ישנן מספר הצעות", אמר סגנו של ריד בהודעת אי מייל לבלומברג, והוסיף: הסנאטור ריד בוחן את הגישות השונות וידבר עם הגורמים הראויים בענין".



חברות וול סטריט קיצצו 180 אלף משרות במהלך המשבר החמור ביותר בארה"ב מאז השפל הגדול. הפיטורין הביאו את שיעור האבטלה בניו יורק ל-8.1% בפברואר מ-6.9% בינואר – זינוק בשיעור שיא בעיר, לפי משרד התעסוקה בניו יורק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully