וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנקים מנסים להתחמק מחובתם לספק דיור חלופי למקבלי המשכנתא

הבנקים מחתימים לקוחות על סעיף בו הם מוותרים על זכותם לקבל דיור חלופי, אם לא יעמדו בתשלומי המשכנתא



אם בכוונתכם לרכוש בקרוב דירה באמצעות משכנתא, או למחזר משכנתא קיימת, שימו לב שבין שלל הטפסים אינכם חותמים גם על סעיף לפיו אתם מוותרים על זכותכם לקבל דיור חלופי אם לא תעמדו בתשלומים.



על אף שהכנסת קבעה כי על הבנקים לספק ללקוחותיהם דיור חלופי אם הנכס בו הם מתגוררים מומש בשל אי תשלום המשכנתא, נראה כי הבנקים הגדולים - הפועלים, דיסקונט, לאומי, המזרחי והבינלאומי - ממשיכים להחתים לקוחות על טופסי הוויתור.



שנים לאחר כניסת החוק לתוקף, הצליחו הבנקים להכניס לחוזי המשכנתא סעיף הקובע כי בעת חתימה על החוזה, מוותר הלקוח על זכותו לדיור חלופי. זאת מבלי לציין את המילים "דיור חלופי" אלא רק את שם הסעיף בחוק - סעיף 38 א' לחוק ההוצאה לפועל - פרט שלא אומר הרבה למרבית מלקוחות הבנקים.



הנושא התגלגל לפתחו של בית המשפט, שקבע כי על הבנקים להסביר ללקוחות שהם מוותרים על זכות יסודית וכי עליהם לכתוב במפורש את המלים "דיור חלופי" ולדרוש מהלקוח לחתום ליד הסעיף.



בחודש אוקטובר 2008 אישרה הכנסת בקריאה שנייה ושלישית רפורמה בחוק, הקובעת כי דיור חלופי יינתן במשך 18 חודשים לכל מי שלקח משכנתא מהבנק מרגע הפעלת החוק, וכי הבנק לא יוכל להחתים את לקוחותיו על סעיף הסותר זאת. בימים אלה נכתבות התקנות הדרושות לביצוע הרפורמה, שאמורה להיכנס לתוקף בחודשים הקרובים. משמעות הדבר היא כי כל מי שיחתום היום על ויתור על הדיור החלופי, לפני יישום החוק, מעמיד את עצמו בסכנה במקרה שייקלע למצוקה כלכלית ולא יוכל לעמוד בתשלומי המשכנתא.



לאחרונה הגיעו לעמותת "ידיד", המסייעת לנפגעי המשכנתאות, פונים רבים שגילו כי בעת החתימה על חוזה משכנתא או מיחזורה, אכן החתים אותם הבנק על הסעיף ולפיו אם לא יעמדו בתשלומי המשכנתא, הם מוותרים על הדיור חלופי.



"גיליתי את סעיף הוויתור כשעברתי על החוזה", סיפרה א', תושבת מרכז הארץ, על שאירע במעמד החתימה על חוזה למיחזור משכנתא. "אני מתמצאת בנושא, אז מייד אמרתי לפקיד שאנחנו לא חותמים. הוא ניסה להרגיע ואמר לי שאנשים לפניי גם ביקשו להוריד את הסעיף, אך זה לא אפשרי מאחר שהחוק מעל הכל, גם מעל חוזה זה. הוא הציע שעו"ד שלנו ישוחח עם היועץ המשפטי של הבנק, מה שיעלה לנו עוד 250 שקל. סירבנו". בשיחה נוספת עם הפקיד דבר לא השתנה. "הוא הסביר שזה חוזה סטנדרטי של הבנק ושאל אם אני עושה עניין כי אני חוששת שאגיע למצב כזה", תיארה א' בכעס.



בעמותת ידיד מציעים לבחון היטב את חוזה המשכנתא ולוודא שאין בו סעיף ויתור מעין זה. "נראה שהבנקים מנסים להרוויח זמן עד כניסת התקנות לתוקף", הסביר מנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד. "אנו מציעים לכל מי שצריך משכנתא להתעקש עם הבנק ולא לחתום על סעיף הוויתור. במידה שהדבר אפשרי מומלץ לחכות עם לקיחת המשכנתא מספר חודשים עד שייכנס החוק החדש לתוקף". באיגוד הבנקים סירבו להגיב על הידיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully