וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיטב: ריבית בנק ישראל לחודש מאי תישאר ללא שינוי, ברמה של 0.5%

נועה פרייס

22.4.2009 / 13:27

"ההתרה המוניטרית הסטנדרטית כבר לא יעילה. ברור לכל, כי רמת ריבית כה נמוכה היא למעשה לא אפקטיבית"



הריבית המוניטארית בישראל הופחתה בראשית אפריל ב-25 נ"ב, והגיעה לשפל היסטורי של 0.5%. בבנק ישראל בחרו להפחית את הריבית בשיעור צנוע למדי, הואיל והנשק הקונבנציונאלי של הבנק הגיע לסוף דרכו. במיטב מעריכים שריבית בנק ישראל לחודש מאי תישאר ללא שינוי, ברמה של 0.5%.



"ההתרה המוניטרית הסטנדרטית כבר לא יעילה. ברור לכל, כי רמת ריבית כה נמוכה היא למעשה לא אפקטיבית", טוען רון אייכל, כלכלן ואסטרטג ראשי במיטב. לכך ניתן להוסיף את העובדה, כי גם במשק הישראלי קיים מחנק אשראי, לפיו ההרחבות המוניטריות לא עוברות באמצעות הבנקים המסחריים לפירמות ולמשקי הבית, לפי הכלכלנים. ולכן, אין סיבה ממשית לקצץ את הריבית.



סיבה נוספת, שמציין אייכל, לכך שהריבית תישאר ללא שינוי היא הגידול המהיר בכמות הכסף. "בחודשים האחרונים, ובמיוחד מראשית השנה, נרשם גידול מהיר מאד בכמות הכסף. ב-12 החודשים האחרונים התרחב 1M ביותר מ-40%. בכדי לתקן עלייה חדה זו בכמות הכסף, על בנק ישראל להפעיל כלי ריסון מוניטריים, כמו ספיגה או העלאת ריבית".



יחד עם זאת, כל עוד המשבר העולמי נמצא בשיאו, ובמיוחד כאשר הנגיד חושב שהרע ביותר עוד לפנינו, קשה להניח שבבנק ישראל יבחרו להעלות את הריבית בחודשים הקרובים, מעריכים במיטב. "במידה וסימני ההתייצבות בשווקים הפיננסיים יימשכו והסביבה האינפלציונית תתגבר, יוכל בנק ישראל להפסיק את אותם מהלכים שאינם סטנדרטיים, שהחל בביצועם בחצי השנה האחרונה. לדוגמא, הוא עלול להגביר את הנפקות המק"מ, או לחדול מרכישות מט"ח ואג"ח ממשלתיות. רק בשלב הבא יבחר הבנק המרכזי להרחיב את ריביות הפרוזדור, או להעלות את הריבית המוניטרית", לפי אייכל.



במיטב מעריכים שהריבית המוניטרית צפויה להישאר ברמה נמוכה בכל שנת 2009. האנליסטים צופים שנהיה עדים לתהליך של התגברות ציפיות השוק לעליית ריבית במהלך 2010, מעבר למגולם במחירי המק"מ כעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully