וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גד זאבי בתגובה לכתב האישום בפרשת מלם: "דמי ניהול בסך 10,000 דולר - סכום מצחיק ומגוחך"

עמית בן-ארויה

22.4.2009 / 16:49

זאבי: "כשהציבור נהנה מהעבודה שלי אז יש הצדקה לקבל שכר - אני לא הייתי נוקב בפחות מ-50 אלף דולר"



"דמי הניהול שקיבלתי (10,000 דולר בחודש) הם סכום מצחיק. גד זאבי תורם מכפלות של 10 מסכום זה. אני לא עורך דין. באותה עת נמסר לי שיש חוות דעת פסקנית שהמניות לא נגועות. יותר מזה, לא חשבתי ולא חיפשתי הצדקות ולא עיינתי במסמכים. לקחתי את הדברים כמובן מאליו" - כך אמר איש העסקים גד זאבי בחקירתו הראשית אתמול במשפט נגד בכירי מלם לשעבר.



לפי כתב האישום שהוגש באפריל 2006, פעלו כמה מבכירי החברה לקבל במרמה את הסכמת האסיפה הכללית ב-2002 לאישור תשלום שכר חודשי בסך 10,000 דולר לזאבי, על ידי סיווג מניות נגועות בעניין אישי כמניות ללא עניין אישי.



נושאי המשרה המואשמים במרמה הם זאבי, גלעד רבינוביץ' - המנכ"ל לשעבר, יובל אקר - דירקטור לשעבר בחברה ועו"ד אסף טיבר שכיהן כיועץ המשפטי של מלם לענייני שוק ההון.



בכתב האישום יוחסה למלם אחריות פלילית מכוח מעשי המרמה לכאורה של בכירי החברה. בפברואר אשתקד החליטה השופטת דניאלה שריזלי למחוק את מלם מכתב האישום, שכן לדבריה, נקטה המדינה באכיפה בלתי שוויונית כאשר החליטה להעמיד לדין את מלם בהשוואה לפרשיות פליליות אחרות בשוק ההון. ערעור המדינה נדחה.



זאבי העיד כי הוא ומשפחתו העלו את הרעיון למינוי כיו"ר מלם, ובאופן פורמאלי התמנה לתפקיד יו"ר פעיל בפברואר 2002. פעילותו התמקדה בשלושה דברים עיקריים: מימוש תוכנית הייעול של החברה, ניהול הדירקטוריון ומעקב אחר ביצוע ההחלטה והשגת עבודה לחברה - העיסוק העיקרי שלו. פעם בשבוע נהג זאבי להגיע למשרדי החברה בגבעת שמואל ופעם בשבוע היה נועד עם רבינוביץ במשרדיו בחיפה.



"דלתי היתה פתוחה לעובדי החברה שביקשו את עזרתי בנושאים שונים כמו לפתוח דלתות שונות בחברות שונות במשק, לדבר עם ראשי ערים לגבי מכרזים במקומות שונים", אמר זאבי לסניגוריתו עו"ד איריס סבאג, שניהלה את החקירה הראשית. הוא הדגיש כי באותה תקופה של תחילת שנות ה-2000 הדומיננטית במתן שירותים דומים היתה החברה לאוטומציה ומלם התקדמה בתקופתו, בעיקר בהשגת עבודות במגזר הציבורי כמו למשל בעיריות חיפה, נשר ונהריה.



זאבי תיאר כיצד טס במטוסו הפרטי למדינות שונות כמו פולין, סין, בולגריה ואתיופיה כדי להשיג עבודות לחברה. "העלות של הטיסה היא פי כמה מעלות השכר שלי כיו"ר, העיר. "העלויות שלי לא חויבו במלם". אגב הדיון פתח זאבי צוהר לשיטת העבודה שלו כאיש עסקים. "אני מסוג הבעלים שתמיד יש לו זמן, אצלי לא קובעים פגישות לעוד שלושה שבועות אלא מעכשיו לעכשיו".



"כשאני לוקח על עצמי להיות יו"ר פעיל יש לכך שני פנים: האחד, אני צריך להקדיש יותר זמן כי אני מתעסק בפיקוח על ביצוע החלטות שהתקבלו בהנהלה. אני עוקב ביום יום שהדברים מבוצעים. הפן השני הוא שלי אחריות גדולה יותר כלפי בעלי המניות".



מדוע חשבת שאתה זכאי לשכר, נשאל:"כל אחד שנותן שירות זכאי לשכר. כשזו חברה ציבורית והציבור נהנה מהעבודה שלי אז יש הצדקה לקבל שכר". לדבריו, ב-2001 מלם הפסידה 17 מיליון שקל, ב-2002 לאחר שנכנסתי לתפקיד - ולא רק בגללי - החברה הרוויחה 16 מיליון שקל. מהפך של 31 מיליון שקל בשנה אחת. הציבור נהנה מדיווידנדים מכל תקופת היותי יו"ר".



זאבי חזר והדגיש במהלך העדות כי השכר שקיבל היה נמוך מאוד בהשוואה לחברות אחרות. "דמי הניהול המקובלים במשק הם 2% מהמכירות של החברה. כלומר, גם אם הייתי מבקש 8 מיליון שקל זה היה סביר. יושבי ראש גם מקבלים אופציות ובונוסים בנוסף ל-2 אחוז", פירט את גישתו.



דמי הניהול של זאבי בסך 10,000 דולר בחודש היו נמוכים בשל הגבלות שונות שהטיל עליו הבנק הבינלאומי בשל הלוואות שונות. השכר שולם כנגד כנגד חשבונית ללא הטבות נוספות. זאבי סיפר כי ביקש מבא כוחו עו"ד מיכאל קומיסר להכין את חוזה ההעסקה. "זה סכום מגוחך. אני לא הייתי נוקב בפחות מ-50 אלף דולר. כל נושא השכר לא היה בראש מעייני. הנהלת החברה טיפלה בזה והמעורבות שלי היתה אפס אפסים. לא היתה מעורבות".



זאבי דיווח כי לפני המשפט מעולם לא פגש את עו"ד טיבר שאישר את דמי הניהול שאושרו בסופו של דבר באסיפה הכללית ב-28 ביולי 2002, שזאבי לא נכח בה. "לא חשבתי שאני צריך לבקר את דעתו של עורך דין מיוחד לענייני ניירות ערך שהחברה ביקשה את חוות דעתו. קיבלתי אותה כפי שהיא".



השאלה המשפטית החשובה במשפט היא אם 17% ממניות מלם שהיו משועבדות לחברת נאמנות של הבינלאומי נחשבות כחלק מהשליש הבלתי נגוע. מי שהצביע בשם מניות אלה הוא טיבר שקיבל יפוי כוח ספציפי מהחברה לנאמנות.



התביעה סבורה כי זו הצבעה מוסווית למענו של זאבי. "המסקנה של כל בן אדם ושלי כאיש ששיעבד כמה דברים בחייו, היא שאין לחברה כהוא זה בשליטה במניות האלה. לכן הן מניות ששייכות לחברה לנאמנות ואינן נגועות. החברה סוברנית לגמרי להחליט ולהצביע במניות באופן ישיר או באמצעות שליח. לא הסוואה ולא ציפורים".



בתחילת הדיון אמר זאבי בכלליות ש"אני רוצה לומר שכל נושא הקוסנספירציה מצחיק אותי. אם אאסוף את כל הזמן שעסקתי בנושא השכר אני לא אמנה על השעון יותר מעשר דקות. זה גורם לגיחוך. אין לזה שום יד ורגל. עצם השכר לא היה עושה אותי עשיר יותר או עני יותר. לא אז ולא היום".



זאבי מיוצג על ידי עורכות הדין נוית נגב ואיריס ניב-סבאג. עו"ד גיורא אדרת מייצג את גלעד רבינוביץ. פרקליטות מיסוי וכלכלה מיוצגת על ידי עו"ד רחל צירקין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully