וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר: האוצר והתמ"ת לא הגיבו מהר מספיק בסיוע ליצואנים

מאת אורה קורן

23.4.2009 / 7:33

המבקר, שבדק את השלכות תיסוף השקל מתחילת 2008 על היצואנים, קבע: המדינה לא סיפקה את המענה הנדרש



>> המדינה לא הגיבה במהירות מספקת למשבר שער החליפין, וכשהגיבה, התנהלותה לא היתה עקבית ויעילה - כך קובע מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בטיוטה של דו"ח בעניין הסיוע של המדינה ליצואנים בעקבות היחלשות הדולר מול השקל מתחילת 2008, המושלם בימים אלה.



בדיקתו כוללת את התנהלות משרדי האוצר, התמ"ת והתיירות. המבקר הציע לממשלה לבצע איסוף נתונים שיטתי על השלכות שער החליפין על היצואנים, ולבחון מחדש את כלי הסיוע הניתנים ליצואנים ואת יעילותם, כדי למנוע פגיעה עמוקה יותר בתעשייה - כך נודע ל-TheMarker.

לפי הבדיקה, רק חלק מתקציב הסיוע שעליו הוחלט (כ-450 מיליון שקל) הופנה ליצואנים, וחלקו הופנה לאפיקים לא אפקטיוויים, וגם הוא ניתן באיחור ניכר של כשנה. התוצאה היתה נזק כבד ליצואנים שהוביל לפיטורי עובדים.



מתחילת 2008, כשהחלה הפגיעה המשמעותית ביצואנים בגין שחיקת הדולר, התריעו היצואנים כי רווחיות היצוא נפגעות, וכי אם התהליך יימשך, יידרשו פיטורי עובדים, בעיקר בהיי-טק. במכון היצוא אף טענו כי ספקולנטים גורמים לשינויים גדולים בשער החליפין וקראו לבנק ישראל להתערב. למרות ההתרעות והקריאה לפעולה ממשלתית שתצמצם את הנזק, נמנעו המוסדות הממלכתיים מפעולה ממוקדת. כחצי שנה עברה עד שהממשלה החלה לדון בבעיה על בסיס נתונים שסיפקו היצואנים ובנק ישראל, ועוד חודשיים-שלושה חלפו עד שהצוות שהוקם על בסיס החלטת הממשלה גיבש המלצות. וגם לאחר שפירסם את המלצותיו, אלה לא יושמו במלואן.



הצוות המליץ על תוכנית הסיוע בכ-450 מיליון שקל, שרובם יועדו להקמת שתי קרנות - קרן חירום לסיוע ליצואנים וקרן לסיוע בשיווק בינלאומי. ואולם, שתי הקרנות לא הוקמו. כחלק מתוכנית הסיוע, תיקצב האוצר את מכון היצוא ב-30 מיליון שקל לשנתיים. התוכנית נמצאת בשלבי ביצוע באמצעות הקמת נציגויות סיוע ליצואנים במדינות נבחרות. כן הוקצו כמה מיליוני שקלים לייעוץ ליצואנים בעניין שער החליפין.



ממשרד המבקר נמסר: "מהשרד אכן עורך ביקורת מקיפה בעניין הסיוע ליצואנים עקב השחיקה של הדולר מתחילת 2008. מעבר לכך, בשלב עריכת הביקורת מקפיד המשרד שלא לתת פומבי לפרטיה כדי לא לשבש את הביקורת".



משרד התמ"ת מסר כי הוא מנוע מלהתייחס לדו"ח המבקר. מהאוצר נמסר: "המשרד רואה ביצוא נדבך מרכזי וחשוב בכלכלה הישראלית. האוצר פעל, פועל וימשיך לפעול על מנת לקדם ולסייע ליצואנים הישראלים, על פי הסמכויות המוקנות לו בחוק ועל-פי ההסכמים הבינלאומיים להם הוא מחויב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully