וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר הנדל"ן אינו קרוב לסיום

דיוויד לאונהרדט

23.4.2009 / 8:03



ניו יורק טיימס

>> לפני שבועיים החלטתי ללכת למכירה פומבית של בתים מעוקלים - אחד האינדיקטורים המובהקים יותר לשוק הדיור. "כל עוד מחירי הבתים לא מתייצבים והאבטלה עולה" יהיו הבנקים תחת לחץ, אמר בשבוע שעבר סמנכ"ל הכספים של בנק אוף אמריקה ל"ניו יורק טיימס".



רבים סבורים כי המחירים מתחילים להתייצב והמצב הנוכחי מהווה הזדמנות מושלמת, או לפחות כך אומר מנהל המכירה הפומבית שבה השתתפתי בוואשינגטון. ב-100 השנה האחרונות התאוששו מחירי הבתים מכל נפילה, והגיעו אחרי כן לשיאים, אמר מנהל המכירה, שבה השתתפו גם נציגים מוולס פארגו וקאנטריווייד, שהציעו מימון לקונים.



הגישה הזאת מלאה חוצפה ומבוססת על אותם רעיונות שניפחו את הבועה - שמחירי הבתים תמיד עולים בחלוף הזמן (בהתעלם מכך שמחירי הלחם, המניות וההכנסה גם הם עולים). והחוצפה הזאת לא התקבלה יפה במכירה. המחירים שהשיגו המוכרים היו נמוכים בעשרות אחוזים ממחיריהם של הבתים שנה קודם לכן. רוב השולחנות שנשמרו לקונים היו ריקים. הרבה מהקונים היו כאלה שביקרו במכירה פומבית לראשונה בחייהם.



וכך קורה ברחבי ארה"ב. קונים במכירות פומביות אומרים שהבתים נמסרים בחצי חינם. שפע הבתים המעוקלים יוצרים מעגל שלילי שמחזק את עצמו. עודף היצע של בתים שמפיל את המחירים, גורם לעוד עיקולים, וכך הלאה. יאן הציוס מגולדמן סאקס מעריך כי היצע עודף זה יגרום לנפילה של עוד 15% במחירי הבתים בארה"ב. במקומות מסוימים, כמו מיאמי, ייפלו המחירים ב-33% נוספים, לאחר שנפלו כבר ב-50% משיאם ב-2006. סיבה נוספת לנפילה המתמשכת היא שמחיריהם של הבתים פשוט היו מופרזים מדי בתקופת הבועה.



קריסת הנדל"ן הגדולה עוד לא הסתיימה. אם אתם חלק מ-30% משקי בית אמריקאים ששוכרים את ביתם ואתם מנסים להחליט מתי לקנות, תירגעו. השוק יבוא לקראתכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully